Az Úr irgalmas és könyörületes, szelíd a haragban és gazdag az
irgalomban.
Zsoltárok 103.8
Nem
bűneink szerint bánik velünk, és nem vétkeink szerint fizet
vissza. Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan
nagy az ő irgalma azok számára, akik őt félik. Amilyen messze
van kelet a nyugattól, olyan messzire veti tőlünk
gonoszságainkat. Mint ahogy az atya könyörül fiain, úgy
könyörül az Úr azokon, akik őt félik. Mert ő ismeri
létrejöttünket, és megemlékezik arról, hogy porból vagyunk.
Zsoltárok 103.10-14
Szeretettel
üdvözöllek a weboldalon!
A
weboldal Isten atyai szeretetéről szól...
Annyi visszautasítás, fájdalom és csalódás
ér bennünket életünk folyamán. A bennünket ért rossz hatások
akaratlanul is kihatnak az Istenhez való viszonyulásunkra,
de ugyanúgy kihatnak magunkhoz és embertársainkhoz való
viszonyulásunkra is, hisz e három elválaszthatatlan egymástól.
Észre
se vesszük, de már önmagunk ellen is fordultunk és nem
fogadjuk el a felénk áradó szeretetet, mert önmagunkat
sem tudjuk elfogadni gyengeségeink, tökéletlenségeink,
korlátaink és bűneink miatt. Elutasítjuk azt, akik
vagyunk. Isten pedig soha nem utasít el bennünk, Ő
mindig szeretettel vár, feltétlen, ingyenes szeretettel,
mely nem a mi érdemeinktől függ.
Az
irgalmas Atya Jézuson keresztül nyilatkoztatta ki és
nyilatkoztatja ki ma is irántunk érzett végtelen,
együttérző szeretetét.
Imádkozzunk
és nyissuk
meg szívünket, hogy ezen feltétlen
szeretet valóban a miénk, s rajtunk keresztül másoké is
lehessen.
Erről
az ingyenes és ki nem érdemelhető szeretetről ír
Henri J. M. Nouwen"Egy hazatalálás története"
című könyvében, melyből egy kis összeállítás
olvasható az oldalon.
"Egy
embernek volt két fia. A fiatalabbik egyszer így szólt apjához:
Apám, add ki nekem az örökség rám eső részét! Erre
szétosztotta köztük vagyonát. Nem sokkal ezután a
fiatalabbik összeszedte mindenét és elment egy távoli országba.
Ott léha életet élve eltékozolta vagyonát. Amikor már
mindenét elpazarolta, az országban nagy éhínség támadt,
s nélkülözni kezdett. Erre elment és elszegődött egy
ottani gazdához. Az kiküldte a tanyára a sertéseket őrizni.
Örült volna, ha éhségét azzal az eledellel csillapíthatta
volna, amit a sertések ettek, de még abból sem adtak neki.
Ekkor magába szállt: Apám házában a sok napszámos bővelkedik
kenyérben - mondta -, én meg éhen halok itt. Útra kelek,
hazamegyek apámhoz és megvallom: Apám, vétkeztem az ég
ellen és teellened. Arra, hogy fiadnak nevezz, már nem
vagyok méltó, csak béreseid közé fogadj be. Csakugyan útra
kelt és visszatért apjához. Apja már messziről meglátta
és megesett rajta a szíve. Eléje sietett, a nyakába borult
és megcsókolta. Erre a fiú megszólalt: Apám, vétkeztem
az ég ellen és teellened. Már nem vagyok méltó arra, hogy
fiadnak nevezz. Az apa odaszólt a szolgáknak: Hozzátok
hamar a legdrágább ruhát és adjátok rá. Az ujjára húzzatok
gyűrűt, és a lábára sarut. Vezessétek elő a
hizlalt borjút, és vágjátok le. Együnk és vigadjunk,
hisz fiam halott volt és életre kelt, elveszett és megkerült.
Erre vigadozni kezdtek.
Az
idősebbik fiú kint volt a mezőn. Amikor hazatérőben
közeledett a házhoz, meghallotta a zeneszót és a táncot.
Szólt az egyik szolgának és megkérdezte, mi történt.
Megjött az öcséd, és apád levágta a hizlalt borjút,
hogy egészségben előkerült - felelte. Erre ő
megharagudott, és nem akart bemenni. Ezért az apja kijött
és kérlelte. De ő szemére vetette apjának: Látod, én
annyi éve szolgálok neked és egyszer sem szegtem meg
parancsodat. És nekem még egy gödölyét sem adtál soha,
hogy egyet mulathassak a barátaimmal. Most meg, hogy ez a
fiad megjött, aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta,
hizlalt borjút vágattál le neki. Azt mondta neki: Fiam, te
mindig itt vagy velem, és mindenem a tied. S illett vigadnunk
és örülnünk, mer ez az öcséd halott volt és életre
kelt, elveszett és megkerült.”
Lukács
evangéliuma 15,11-32
A
FIATALABB FIÚ TÁVOZÁSA
„A
fiatalabbik egyszer így szólt apjához: Apám, add ki nekem
az örökség rám eső részét! Erre szétosztotta köztük
vagyonát. Nem sokkal
ezután a fiatalabbik összeszedte mindenét és elment egy távoli
országba.”
A
fiú „távozása” szívtelen visszautasítása az
otthonnak. A „távoli ország” az a világ, ahol minden,
ami otthon szentnek számít, értékét veszti.
Az
otthon elhagyása megtagadása annak, hogy lényem minden részével
Istenhez tartozom, hogy Isten örök ölelése biztonságban
tart engem. Az otthon lényem középpontja, ahol hallom a
hangot, mely azt mondja: „Te vagy az én szeretett Fiam,
akiben kedvem telik”. Ez a szeretet soha el nem haló
hangja.
Mégis
újra és újra elhagytam otthonom, és messzi helyekre
futottam, hogy ott keressem a megváltást és a szeretetet.
Mintha süketté váltam volna arra a hangra, mely a szeretett
Fiúnak hív engem. Elhagytam az egyetlen helyet, ahol
meghallhatnám ezt a hangot. De felmerülhet a kérdés: Miért
is hagynám el ezt a helyet, ahol mindent meghallhatok, amire
csak szükségem van?
A
szeretet igaz hangja nagyon halk és gyöngéd, nem lármázik,
nem erőlteti rám magát, nem követel magának
figyelmet. Nagyon sok más hang is van, lármásak, teli ígérettel,
csábítással. A világ azt mondja: „Igen, szeretlek,
ha…” Számtalan „ha”. Ezek a „ha”-k rabszolgájukká
tesznek, mert lehetetlen mindegyiknek megfelelni. A világ
szeretete feltételes, és mindig is az lesz. Olyan világ ez,
mely újratermeli a függőségeket, mert amit kínál, az
nem elégítheti ki szívem legmélyebb vágyakozását. Amíg
a világ káprázatában élünk, függőségünk hiábavaló
keresgélésre ítél minket a „távoli országban”.
Mindig elhagyjuk az otthonunk, amikor elveszítjük a hitünket
abban a hangban, mely szeretett Fiúnak hív, és követjük
azokat a hangokat, melyek számtalan utat és módot kínálnak
arra, hogyan nyerhetnénk el a hőn áhított szeretetet.
Annyira
szeretnek engem, hogy szabadon elhagyhatom az otthonom. Én
elhagytam, újból és újból elhagyom, de az Atya mindig tárt
karokkal vár vissza, és újból fülembe súgja: „Te vagy
az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.”
A
FIATALABB FIÚ HAZATÉRÉSE
„Léha
életet élve eltékozolta vagyonát. Amikor már mindenét
elpazarolta, az országban nagy éhínség támadt, s nélkülözni
kezdett. Erre elment és elszegődött egy ottani gazdához.
Az kiküldte a tanyára a sertéseket őrizni. Örült
volna, ha éhségét azzal az eledellel csillapíthatta volna,
amit a sertések ettek, de még abból sem adtak neki. Ekkor
magába szállt: Apám házában a sok napszámos bővelkedik
kenyérben - mondta -, én meg éhen halok itt. Útra kelek,
hazamegyek apámhoz és megvallom: Apám, vétkeztem az ég
ellen és teellened. Arra, hogy fiadnak nevezz, már nem
vagyok méltó, csak béreseid közé fogadj be. Csakugyan útra
kelt és visszatért apjához.”
Mi
történt a fiúval a távoli országban? A fiatalabb fiú
teljesen tudatára ébredt elveszettségének. A fiatalabb fiú
megérezte elszigeteltségének mélységét, a legmélyebb
magányt, melyet ember csak megtapasztalhat. Igazán el volt
veszve, és ez a teljes elveszettség térítette észre.
Hirtelen megértette, hogy a halál felé vezető útra tévedt;
világos lett előtte, milyen utat választott és az hová
vezet.
Minél
távolabb futok onnan, ahol Isten lakozik, annál kevésbé
vagyok képes meghallani a hangot, mely szeretett Fiának hív,
és minél kevésbé hallom a hangot, annál inkább
belegabalyodom a világ mesterkedéseibe és hatalmi játékaiba.
Azután már azt is megkérdőjelezem, hogy szeretett-e
valaki valaha egyáltalán engem. Életem elveszti értelmét,
elveszett lélek lettem.
A
fiúnak mindenét el kellett veszítenie ahhoz, hogy újra
kapcsolatba kerülhessen létének alapjaival. Ráébredt,
hogy ő az apja fia. Bármilyen halkan is, de meghallotta
a hangot, mely szeretett Fiának hívja, és megérezte, még
ha távolról is, az áldó érintést. Apja szeretetének érzékelése
és az abban való bizalma erőt adott neki ahhoz, hogy újra
magáénak érezze a fiúi valóját, noha semmivel sem szolgált
rá.
Azt
választani, hogy Atyám fia legyek, nem könnyű. Az
engem körülvevő világ sötét hangjai megpróbálnak
meggyőzni arról, hogy nem vagyok jó, haszontalan
vagyok, nem érek semmit, nincs mit szeretni bennem. Ezek a
hangok hamar elfeledtetik velem azt a hangot, mely
„szeretett Fiának” hív, azt a kedves, lágy, fényt árasztó
hangot, mely mindig a „kedvencének” hív.
A
hazavezető út hosszú és fáradságos. A tékozló
hazatérése tele van kettőségekkel. Jó irányba halad,
de micsoda belső zűrzavarban! Tudja, hogy még
mindig az apja fia, de azt mondja magának, hogy elveszítette
a méltóságát, hogy „fiúnak” nevezhessék. Felkészül
arra, hogy elfogadja a „béres” státuszt. Van benne megbánás,
de ez nem megbánás a megbocsátó Isten végtelen szeretetének
fényében.
Van
bennünk, emberekben valami, ami miatt ragaszkodunk bűneinkhez,
és ami nem engedi, hogy Isten eltörölje múltunkat és
teljesen új kezdettel ajándékozzon meg minket. Néha
egyenesen úgy tűnik, mintha be akarnám bizonyítani
Istennek, hogy sötétségem túl nagy ahhoz, hogy le lehessen
győzni. Miközben Isten vissza akarja adni fiúi létem
teljes méltóságát, én továbbra is makacskodom, hogy beérem
azzal, ha béres lehetek. De tényleg vállalni akarom a fiú
teljes felelősségét? Igazán azt akarom, hogy teljes mértékben
bocsánatot nyerjek, és ezzel egy tökéletesen új élet
vehesse kezdetét? Teljes mértékben meg akarom-e adni magam
Isten szeretetének, hogy új ember születhessen?
Ahhoz,
hogy elfogadjuk a megbocsátást, teljes mértékben hajlandónak
kell lennünk hagyni, hogy Isten Isten legyen, aki teljesen
meggyógyít, helyreállít és megújít. Amíg ennek csak
egy részét is magam akarom végezni, félmegoldásokra jutok
- ilyen például a béressé válás.
Az
Istenhez vezető út olyan, mint ami egy új gyermekkorhoz
vezet. „Ha nem változtok meg, s nem lesztek olyanok, mint a
gyermekek, nem mentek be a mennyek országába.” Jézus nem
azt kéri itt, hogy gyermek maradjak, hanem azzá váljak.
Gyermekké válni azt jelenti, hogy egy második ártatlanság
felé haladunk: nem az újszülött ártatlansága felé,
hanem a tudatos választások által elért ártatlanság felé.
Az
örök Fiú gyermekké vált, hogy én is újra gyermek
lehessek, s így újra beléphessek vele az Atya országába.
„Bizony, bizony mondom neked, aki nem születik fentről
újjá, az nem láthatja meg az Isten országát.”
A
IDŐSEBB fiú távozása
„Az
idősebbik fiú kint volt a mezőn. Amikor hazatérőben
közeledett a házhoz, meghallotta a zeneszót és a táncot.
Szólt az egyik szolgának és megkérdezte, mi történt.
Megjött az öcséd, és apád levágta a hizlalt borjút,
hogy egészségben előkerült - felelte. Erre ő
megharagudott, és nem akart bemenni. Ezért az apja kijött
és kérlelte. De ő szemére vetette apjának: Látod, én
annyi éve szolgálok neked és egyszer sem szegtem meg
parancsodat. És nekem még egy gödölyét sem adtál soha,
hogy egyet mulathassak a barátaimmal. Most meg, hogy ez a
fiad megjött, aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta,
hizlalt borjút vágattál le neki.”
Az
idősebb fiú nincs otthon, amikor az apa átöleli és
kegyelmébe fogadja fiatalabb fiát. Nemcsak a fiatalabb fiú
veszett el, aki otthonát elhagyva távoli országba kereste
boldogságát, de aki odahaza maradt, abból is elveszett
ember lett. Külsőleg mindent megtett, ami egy jó fiú
dolga, ám belsejében elcsatangolt apjától. Tette a dolgát,
mindennap keményen dolgozott, teljesítette minden kötelezettségét,
de egyre boldogtalanabb lett, és egyre jobban elveszett a
szabadsága. Ez az elveszettség az - melyre a bírálat és
az ítélkezés, a harag és a neheztelés, a keserűség
és a féltékenység jellemző -, ami annyira veszélyes
az emberi lélekre nézve.
Kifelé
az idősebbik fiú hibátlan. De amikor öccse hazatértekor
szembe találja magát apja örömével, a sötét erő
feltör belőle. Hirtelen szembetűnik haragos, büszke,
barátságtalan és önző természete, mely addig rejtve
maradt. Annak megtapasztalása, hogy az ember nem képes
osztozni mások örömében, a haragos szív megtapasztalása.
Az idősebb fiú nem tudott belépni a házba és osztozni
apja örömében. Belső panasza megbénította és
hagyta, hogy a sötétség elborítsa.
Minél
többet elmélkedem a bennem élő idősebb fiúról,
annál jobban felismerem, hogy valójában milyen mélyen gyökerezik
ez a fajta elveszettség, s hogy milyen nehéz innen hazatérni.
Neheztelésem
nem ismerhető fel könnyen, olyasvalami, ami rátapad erkölcsi
tisztaságom „fonákjára”. Hát nem jó engedelmesnek, kötelességtudónak,
dolgosnak és önfeláldozónak lenni? Úgy tűnik
ugyanis, hogy haragom és vádjaim rejtélyes módon összefonódnak
ezekkel az erényes magatartásformákkal. Hisz abban a
pillanatban, amikor legnagylelkűbb lényemből
szeretnék cselekedni, saját haragomba vagy neheztelésembe
botlok. Éppen akkor kezdem megszállottan igényelni, hogy
szeressenek, amikor a legönzetlenebb akarok lenni. Éppen
amikor megteszek minden tőlem telhetőt, hogy jól
oldjak meg egy feladatot, akkor kapom rajta magam, hogy azon rágódom:
mások miért nem adnak bele mindent? Amikor már úgy érzem,
képes vagyok legyőzni a kísértést, akkor elkezdem
irigyelni azokat, akik megadták magukat neki. Úgy tűnik,
hogy ahol a tiszta erkölcsös énem munkálkodik, ott rögtön
megjelenik bennem a haragos vádaskodó is.
Ezen
a ponton szembe kell néznem valódi szegénységemmel:
Teljesen képtelen vagyok kigyomlálni magamból a haragot. De
hogyan szabadulhatnék meg a haragtól anélkül, hogy az erényeket
is eldobnám? Hazatérhet-e a bennem élő idősebb fiú?
Hogyan térhetek vissza, amikor a harag foglya vagyok, amikor
a féltékenység csapdájába estem, amikor be vagyok börtönözve
a szolgaságnak megélt engedelmességbe és kötelességbe?
Nyilvánvaló,
hogy én, egyedül, nem találhatok rá önmagamra. Így
szembesülve az önmegváltás lehetetlenségével, már értem
Jézusnak Nikodémushoz intézett szavait: „Ne csodálkozz
azon, amikor azt mondom: fentről kell újjá születnetek”.
Valóban, valaminek történnie kell, amit én magam nem válthatok
ki. Nem születhetek újjá alulról, azaz saját erőmből,
saját elmémből, saját lélektani meglátásaim által.
Csak felülről jövő segítséggel gyógyulhatok
meg, fölülről, ahonnan Isten lenyújtja kezét. Ami
nekem lehetetlen, az Istennek lehetséges. „Istennel minden
lehetséges.”
A
IDŐSEBB fiú VISSZAtérése
„Az
idősebbik […] megharagudott, és nem akart bemenni. Ezért
az apja kijött és kérlelte […] Azt mondta neki: Fiam, te
mindig itt vagy velem, és mindenem a tied. S illett vigadnunk
és örülnünk, mer ez az öcséd halott volt és életre
kelt, elveszett és megkerült.”
Az
idősebbik fiú dühében így panaszkodik apjának:
„…nekem még egy gödölyét sem adtál soha, hogy egyet
mulathassak a barátaimmal. Most meg, hogy ez a fiad megjött,
aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta, hizlalt borjút vágattál
le neki.” Ebből kitűnik, hogy az idősebbik fiúnak
nincs öccse többé. És apja sincs. Mindkettő idegenné
vált számára. Bűnös öccsére megvetéssel néz le,
apjára, a rabszolgatartóra, félelemmel néz fel. Ebből
látom, milyen elveszett az idősebb fiú. Idegen lett saját
házában. Minden elveszti természetességét, minden gyanússá,
zavarttá, kiszámítottá válik. Nincs többé bizalom.
Van
kiút? Nem hiszem, hogy lenne - legalábbis az én oldalamról
nézve. Sokszor úgy tűnik, hogy minél jobban próbálok
kiszabadulni a sötétségből, annál jobban besötétedik.
Fényre van szükségem, de annak a fénynek le kell győznie
sötétségemet, és ezt én nem idézhetem elő. Egyedül
nem vagyok képes elhagyni haragom földjét. Nem tudom magam
hazavezetni. Igazi szabadságomat nem tákolhatom össze magam
számára. Azt kapnom kell. Elveszett vagyok.
A
példázatban az apa az idősebbik fiú elé is ugyanúgy
kimegy, mint a fiatalabb elé, behívja őt, és azt
mondja: „Fiam, te mindig itt vagy velem, és mindenem a
tied.”
Ezekre
a szavakra kell figyelnem és hagynom, hogy áthassák lényem
belsejét. Isten szeretett gyermeke vagyok.
A
fiú bántó és keserű szemrehányásaira nem elítélő
válasz jön. Nincs visszavágás vagy vádaskodás. Az apa
nem védekezik, még csak megjegyzést sem fűz az idősebbik
fiú viselkedéséhez. Azzal, hogy azt mondja: „te mindig
itt vagy velem”, túllép mindenfajta értékítéleten,
hogy fiával való bensőséges viszonyát hangsúlyozza.
Az apa megkülönböztetés nélküli szeretetének kimutatása
kizárja annak lehetőségét, hogy a fiatalabb fiút
jobban szereti, mint az idősebbet. „Mindenem a tiéd”,
mondja neki. Nem lehet ennél világosabb megfogalmazása az
apa fia iránt érzett határtalan szeretetének.
Az
apa nem hasonlítja össze a két fiút. Mindkettőjüket
teljes szeretettel szereti, és szeretetét egyéni útjuknak
megfelelően fejezi ki.
Abba
kell hagynom minden összehasonlítást, rivalizálást és
versengést, és megadnom magam az Atya szeretetének. Amíg
kint maradok a sötétben, addig megmaradok az összehasonlítgatásból
eredő haragos vádaskodásnál. Isten hív, hogy térjek
haza, lépjek be fényébe és fedezzem fel, hogy ott minden
embert egyedi és teljes szeretet övez.
A
tékozló fiú története valójában annak az Istennek a története,
aki elmegy, hogy megkeressen, és addig nem nyugszik, míg meg
nem talál.
Bár
Isten maga elénk fut, hogy megtaláljon és hazavigyen bennünket,
nekünk nemcsak azt kell felismernünk, hogy elveszettek
vagyunk, hanem arra is fel kell készülnünk, hogy megtaláljanak
és hazavigyenek minket.
Bizalom
nélkül nem engedhetem, hogy megtaláljanak. A bizalom az a mély,
belső meggyőződés, hogy Atyám hazavár.
Mindaddig, amíg kételkedem abban, hogy érdemes rámtalálni,
és leértékelem magam azzal, hogy úgy gondolom, kevesebb
szeretetet kapok, mint öcsém, addig jó Atyám nem találhat
rám. A bizalomnak még az elveszettség érzésénél is erősebbnek
kell lennie.
A
bizalom mellett a hálának is jelen kell lennie - a harag
ellentétének. A harag és a hála nem létezhet egyszerre,
mert az előbbi megakadályozza, hogy az életet ajándéknak
lássuk és éljük meg. Haragom azt sugallja nekem, hogy nem
azt kapom, amit érdemelek. Ez mindig irigységben ölt
testet. A hála azonban túlmegy „enyémen” és
„tieden”, és azt az igazságot hirdeti, hogy az egész élet
színtiszta ajándék: mindent, ami vagyok és ami az enyém,
a szeretet ajándékaként kaptam. Azt, hogy hálás vagyok, választhatom
akkor is, amikor az érzéseimet még mindig a sértődöttség
és harag hatja át. A hála - csakúgy, mint a szeretet -,
nem érzelem. Mindig van választási lehetőség a harag
és a hála között, mert Isten megjelent nekem a sötétségben,
hívott, hogy mielőbb térjek haza, és szeretetteljes
hangon kijelentette: „Te mindig itt vagy velem, és mindenem
a tied.” Mindaz, ami vagyok és minden, amim van, színtiszta
ajándék. Minden ajándék, amit elismerek, újabbhoz és újabbhoz
vezet.
A
bizalomhoz és a hálához egyaránt szükség van a bátorságra,
hogy kockázatot vállaljunk, mert a bizalmatlanság és a
harag - hogy hatalmában tartson - egyfolytában arra
figyelmeztet, milyen veszélyes felhagynom az óvatos mérlegeléssel
és a jövő elméleti úton történő kifürkészésével.
Sokszor nagyot kell előrelépnem hitemben, hogy esélyt
adjak a bizalomnak és a hálának.
A
hitben való előrelépés mindig olyan szeretetet jelent,
amelyben nem várom el, hogy viszontszeressenek; anélkül
adok, hogy kapni szeretnék; anélkül hívok meg valakit,
hogy visszahívást remélnék; s anélkül ölelek valakit,
hogy ölelést kérnék. Minden alkalommal, amikor egy kis előrelépést
teszek, megpillantom azt, Aki felém szalad és meghív örömébe,
abba az örömbe, melyben nemcsak magamat találom meg, hanem
testvéremet is.
Az
együttérző
ATYA
„Apja
már messziről meglátta és megesett rajta a szíve. Eléje
sietett, a nyakába borult és megcsókolta […] Az apa odaszólt
a szolgáknak: Hozzátok hamar a legdrágább ruhát és adjátok
rá. Az ujjára húzzatok gyűrűt, és a lábára
sarut. Vezessétek elő a hizlalt borjút, és vágjátok
le. Együnk és vigadjunk, hisz fiam halott volt és életre
kelt, elveszett és megkerült. Erre vigadozni kezdtek.
[…]
az apja kijött és kérlelte […] Azt mondta neki: Fiam, te
mindig itt vagy velem, és mindenem a tied. S illett vigadnunk
és örülnünk, mer ez az öcséd halott volt és életre
kelt, elveszett és megkerült.”
Az
atya szíve a végtelen vágytól ég, hogy hazavihesse
gyermekeit. Az apa mindkét fiát szívébe zárja, azt
szeretné, hogy megtapasztalják: ugyanabban az otthonba
tartoznak. Felkínálja a szabadságot: elutasíthatják ezt a
szeretetet vagy elfogadhatják. Atyaként azt akarja, hogy
gyermekei szabadok legyenek, szabadon szerethessenek. Ez a
szabadság magában foglalja annak a lehetőségét is,
hogy elhagyják otthonukat, egy „idegen országba” távozzanak,
és mindent elveszítsenek. Az Atya szíve ismeri mindazt a fájdalmat,
mely egy ilyen választásból következik, de szeretete
lehetetlenné teszi, hogy ezt megakadályozza. Az isteni
szeretetnek pontosan ez a végtelensége az, ami az isteni
szenvedés forrása. Arról a mély, belső helyről,
ahol a szeretet minden emberi fájdalmat átölel, az Atya
kinyújtja kezét gyermekei felé.
Az
Atya kinyújtja kezét felém. Nem én választottam Istent,
hanem először Isten választott engem. A kérdés tehát
nem az, „Hogyan találjam meg Istent?”, hanem „Hogyan
hagyjam, hogy Isten megtaláljon engem?”. És nem azt kell kérdeznem,
„Hogyan szeressem Istent?”, hanem azt, „Hogyan engedjem,
hogy szeressen?”. Lehet furcsán hangzik, de Isten legalább
annyira - ha nem jobban - szeretne megtalálni engem, mint én
őt. Igen, Istennek ugyanannyira szüksége van rám, mint
nekem rá.
Amikor
Isten szemén keresztül nézem elveszett lényemet, és meglátom
hazatérésem felett érzett örömét, akkor életem gyötrelmei
enyhülnek és bizalmam megerősödik. De egyáltalán
elhiszem, hogy Isten valóban arra vágyik, hogy velem legyen?
A lelki küzdelmem középpontjában gyakran ez áll: küzdelem
saját magam visszautasítása, megvetése és utálata ellen.
- Önmagam leértékelését sokáig valamiféle erénynek
tartottam. Olyan sokat óvtak a büszkeségtől és a hiúságtól,
hogy arra jutottam, jó, ha lebecsülöm magam. De mostanra
felismertem, hogy az igazi bűn megtagadni Isten irántam
érzett eredendő szeretetét, és nem venni tudomást
eredendő jóságomról. Mert ha nem tartok igényt erre
az eredendő szeretetre és jóságra, akkor elvesztem a
kapcsolatot valódi önmagammal.
Isten
örvendezik. Nem azért, mert a világ bajai megoldódtak; nem
azért, mert minden emberi fájdalom és szenvedés megszűnt,
s nem is azért, mert több ezer ember megtért. Nem, Isten azért
örül, mert egyik gyermeke, ki elveszett, megkerült.
Ez
engem arra szólít, hogy adjam át magam ennek az örömnek.
Rejtett öröm ez… Nem kell addig várnom, amíg minden jóra
fordul, hanem megünnepelhetek minden kis jelet, ami a mennyek
országára utal - ami már nincs messze. Mindez megkívánja,
hogy a fényt válasszam akkor is, ha megijeszt a nagy sötétség,
hogy az életet válasszam akkor is, mikor jól láthatók a
halál erői, és hogy az igazságot válasszam akkor is,
amikor hazugság vesz körül.
Olyan
sok visszautasítás, fájdalom és sérülés van közöttünk,
de ha egyszer azt választjuk, hogy elfogadjuk a szenvedés mögött
rejtőző örömöt, az élet ünneppé változik.
Isten szeretete erősebb a halálnál, és ő ad nekünk
erőt ahhoz, hogy ebben a világban éljünk, miközben már
az öröm országába tartozunk. Ez a szentek örömének
titka.
Akik
megismerték Isten örömét, azok nem tagadják a sötétség
létezését, de azt választják, hogy nem élnek benne.
Meggyőződésük, hogy a sötétségben világító fényben
jobban lehet bízni, mint magában a sötétségben, és hogy
kicsinyke kis fény sok sötétséget elűzhet.
Elhívattunk,
hogy ugyanazzal az önzetlen, nyílt szeretettel szeressük
egymást, mint ahogyan az apa teszi. A tékozló fiú apja nem
saját magával van elfoglalva. Hosszú, szenvedéssel teli élete
során kihalt belőle a vágy, hogy ellenőrzése
alatt tartsa a dolgokat. Csak gyermekeivel törődik,
teljes egészében nekik akarja szentelni magát, és mindenét
nekik adná.
Van
egy meghívás a hazatérésre való meghíváson túl. Ez a
meghívás arra szól, hogy az atyává váljak, aki
szeretettel fogadja a hazatérőket. Bár én vagyok mindkét
fiú, nem az a feladatom, hogy fiú maradjak, hanem hogy atyává
váljak.
Valahogy
jólesik azt mondani: Ezek a fiúk olyanok, mint én. Azt az
érzést kelti, hogy megértenek engem. De milyen érzés azt
mondani: „Az apa olyan, mint én”? Akarok olyan lenni,
mint az apa? Akarok-e egyszerre lenni az is, akinek megbocsátanak,
és az is, aki megbocsát? Nemcsak az, akit szeretettel
fogadnak, amikor hazatér, hanem az is, aki fogad? Nemcsak az,
akivel együtt éreznek, hanem az is, aki együtt érez?
Az
Atyához való visszatérés végső soron Atyává válást
jelent. Nem maradhatok örökké gyermek, nem hozhatom fel állandóan
Atyámat mentségként az életemre.
Három
út van, mely az igazán együttérző atyasághoz vezet:
a gyász, a megbocsátás és a nagylelkűség.
A
gyász arra kér, hagyjam, hogy a világ bűnei - beleérve
a sajátomat is - átszúrják a szívemet, megríkassanak, és
sok-sok könnyet ontsak értük. Sok könny nélkül nincs együttérzés.
Ha ezek a könnyek nem tudnak a szememből folyni, akkor
legalább a szívemből kell feltörniük.
Ez
a gyászolás ima. A gyász annak a szívnek az útja, mely látja
a világ bűnét, és tudja magáról, hogy ő a
szabadság szomorú ára, mely nélkül a szeretet nem virágozhat.
Ez a gyász nemcsak azért olyan mély, mert az emberi bűn
olyan hatalmas, hanem azért is - s még inkább azért -,
mert az isteni szeretet olyan végtelen. Megszámlálhatatlan
könnyet kell hullatnom és ezáltal felkészülnöm bensőmben
arra, hogy mindenkit fogadjak, akármilyen utat is járt be.
A
második út a megbocsátás. A szüntelen megbocsátáson
keresztül válhatunk hasonlatossá az Atyához. Isten megbocsátása
feltétel nélküli, a szív, melyből jön, nem követel
magának semmit, teljesen híján van minden önös érdeknek.
Ezt
az isteni megbocsátást kell gyakorolnom mindennapi életem
során. Mindez megköveteli tőlem, hogy túllépjek
sebzett szívem fájdalmán, mely úgy érzi, bántották, és
amely ura akar maradni a helyzetnek, és feltételeket szab
annak, aki bocsánatot kér tőlem. A gyász lehetővé
teszi, hogy felismerjem azt a végtelen szenvedést, mely az
emberek elveszettségéből ered. Igazi szolidaritásra
nyitja meg a szívem embertársaim iránt, kiket így újra szívembe
fogadhatok.
Az
Atyához való hasonlatossághoz vezető harmadik út a
nagylelkűség. Semmi sincs, amit az apa magának tartana
meg. Mindenét, még önmagát is, odaadja fiainak.
Hogy
olyanná váljak, mint az Atya, olyan bőkezűnek kell
lennem, mint ő. Éppen úgy, ahogyan az Atya odaadja
gyermekeinek önmagát, úgy kell nekem is odaadnom önmagamat
testvéreimnek.
Ahhoz,
hogy magaménak vallhassam a lelki atyaságot, hagynom kell,
hogy a lázadó fiatalabb fiú és a haragos idősebb fiú
elfogadja szívemben azt a feltétlen, megbocsátó
szeretetet, melyet az Atya kínál nekem, s hogy ott
meghalljam a hívást, hogy én magam legyek az otthon, hasonlóan
Atyámhoz. Ekkor a bennem élő mindkét fiú, fokozatosan
együttérző atyává változhat.
Gyermekem, hadd szeresselek: szívedet akarom! Idővel biztosan átalakítalak, ma azonban mégis úgy szeretlek, ahogyan vagy és azt akarom, hogy te is úgy szeress engem, amilyen vagy! Látni akarom, hogyan válik nyomorúságod mérhetetlen mélysége szereteted forrásává. Egyedül és kizárólag szíved énekét akarom, nincs szükségem bölcsességedre, képességeidre! Csak egy a fontos számomra: láthassam, hogy szeretettel dolgozol!
Ne bánkódj azon, hogy nincs erényed - az enyéimet adom majd neked! Ha szenvedned kell, az erőt én adom hozzá! Ha nekem ajándékozod szeretetedet, viszonzásul annyit adok, hogy a szeretet gyakorlásával minden álmot felülmúlsz! Hát erre gondolj és szeress engem úgy, ahogy vagy!
Mert kegyelmes és irgalmas ő, türelme hosszú, szeretete
nagy.