NYÍLT LEVÉL A SZÜLŐVÁROSÉRT
Csak a nem-zsidó hősök és áldozatok számítanak Gyulán 2004. november
1. óta a XX. Századi Hősök és Áldozatok Emlékműve szerint. Fejet hajtunk,
pedig nem lehettünk ott az avatáson, a márványba vésett 305 egykori gyulai
polgár neve előtt. Utódaik fájdalmát enyhítse az Emlékmű! És égesse
mindazok lelkiismeretét, akik a diszkriminatív megvalósításért felelősek!
Akik a náci fajüldözés zsidó, kisebbrészt keresztény vallású, don-kanyari
vagy auschwitz-i, csecsemő, aggastyán, vagy életerős fiatal, prominens vagy
kisember áldozatát nem tartják számon. A 420 gyulai polgár névsora évekig
készült, tíz éve a város és a levéltár tisztességes
emlékkötetben
meg is jelentette. Amíg tehát az Emlékmű a jelen formájában áll, naponta
tendenciózusan hamisítja a város történetét. Torokszorítóan megalázza a
fajüldözés túlélőit és gyermekeiket. Becsapja a gyulai közönség nagy részét.
Ők 2004-ben talán még nem tudnak eleget a zsidóüldözés gyulai méreteiről, de
nem is ők állították ezt a botrányosan diszkriminatív Emlékművet.
2004. november 1.
Dr. Diósi Lajos
P.S.: Aggódva és reménykedve gondolunk számos gyulai barátunkra, és a
normális ismeretlenekre. Mit tudnak tenni, és mennyi idő múlva?
Civilként! Mert az intézmények itt csődöt mondtak.
Az Emlékmű, a zsidómentes márványtábla, és
egy a még élő tanúk
közül, aki ugyanúgy várt 60 évet, mint a város
"keresztény" közönsége. Most nem talál szavakat...
Ebben a pillanatban mindegy, hogy rossz szándék, brutális tudatlanság,
vagy jószándékú tévedés milyen arányban járultak hozzá az elfogadhatatlan
döntésekhez az Emlékmű ügyében. Levelezésünk bizonyítja: 1998-ban és
2000-ben is voltak "zavaró repülések", hogy a sokszáz zsidó név
megjelenítését meg lehessen úszni. Ehhez évtizedes és folyamatos
kapcsolatunk ellenére a városi hivatal a felekezeti központtól
próbált "névsortiltó" állásfoglalást szerezni. Ebben meg is nyugodtak
akkoriban [Készül(?) az áldozatok emlékműve (Gyulai Hírlap, 1998.V.1.)].
A fonák nyugalomban egyébként megkérdezhették volna a plébaniahivatalt
is, vajon az auschwitz-i mártír római katolikus Dr. Gáli Géza nemzetközi
hírű tüdőgyógyász, vagy a főszerkesztő Vermes Ernő nevének és keresztény
családtagjaik nevének megörökítésére a zsidó felekezet "tiltó" verdiktjét
kell-e vonatkoztatni, vagy kellene pozitív megoldást keresni, hiszen a
kegyelet és a közönség tájékozódása talán mégis fontosabb. A magunk, ha
úgy tetszik polgári és egyben zsidó felekezeti álláspontját végül
írásban rögzítettük 1998-ban, majd az új testület számára 2000-ben is:
Ha a névszerinti megörökítés mellett dönt a város, nem történhet
diszkrimináció, és nem hagyhatnak minket ki az előkészítésböl!
A mostani önkormányzati ciklusban mégis ez történt.
(utolsó változtatás: 2004.XI.11. 18:30)
Az Emlékhely avatása elött még remélni lehetett, hogy az avatás méltóságát megőrízve, ott
egyértelműen elhangzik, hogy hiba történt. elnézést, ki akarjuk javítani. Remélni lehetett,
hogy valaki a mutatóujját még ott felemeli az ismeretlen felelős felé. A Gyulai Hírlap
tudósítása szerint azonban semmi ilyenre nem került sor. Egy jelenlevő híradása szerint Kovács
József kanonok úr, egyedüliként a szónokok közül, tisztességgel megemlékezett a kifelejtett
zsidó mártírokról is. De ki értette, hogy ez volt a felemelt mutatóujj?
A NYÍLT LEVÉL A SZÜLŐVÁROSÉRT megjelent a Gyulai Hírlapban (2004.XI.5).
Erre Szabó Jenő alpolgármester válaszolt az Önkormányzat nevében (2004.XI.12.),
védelmezve a kifogásolt Emlékművet.
Ezzel ütköző véleményt közölt Dr. Erdész Ádám (Gyulai Hírlap, 2004.nov.19.):
Az emlékezés hatalma
Az elmúlt évtizedben a történeti kutatásokra igen nagy hatást gyakorolt egy
francia történészcsoport emlékezetről szóló nagy műve. A Pierre Nora
vezette kutatógárda Az emlékezet helyei című, több kötetes munkájában
sokrétűen dokumentálta, hogy emlékezetet fenntartó emlékműveknek, a
történeti mítoszoknak, egyes legendás személyiségeknek milyen szerepe volt
a franciák identitásának formálásában, a kulturális hagyományok
alakításában és átörökítésében.
A Pierre Nora szerkesztette kötetekből - egyebek mellett - az derül ki,
hogy az emlékezés, különösen annak sokak által átélhető formája
tulajdonképpen épp olyan fontos, mint maga a felidézett esemény. Nem is
kell magyarázni miért: az emlékezés eszközei - amelyek nem azonosak a
történettudomány eszközeivel - sokak számára megismerhetővé, átélhetővé
teszik a múlt fontos pillanatait, s alkalmat adnak tragédiák értelmezésére,
a múlt elhibázott irányainak közösségi tudatban való korrigálására. Az
emlékezés, annak formája, tömörítve, szimbolikusan megfogalmazott tartalma
különösen fontos minden, önmaga sorsát történeti idővel mérő társadalom
számára.
A városunkban most felállított XX. századi hősök és áldozatok emlékmű
sajnos nem töltheti be azt a szerepet, amit vélhetően szántak neki. Nem
töltheti be, mert hibás koncepció nyomán vagy - magam inkább ezt tartom
valószínűnek - átgondolatlanul született meg. A korrigálás iránya nem
világos Szabó Jenő alpolgármester dr. Diósi Lajos okkal keserű soraira
adott válasza után sem. Ha egy emlékmű a XX. század hőseinek és
áldozatainak kíván emléket állítani, arról nem maradhat le senki: se a hősi
halottak, se a holokauszt áldozatai, se a szovjet munkatáborokban elhunyt
német származású polgárok, sem az 1919 utáni, sem a kommunista terror
áldozatai. Egy ilyen emlékező helynek van üzenete: megmutatja, hogy a múlt
században hányszor és hogyan siklott ki a történelem a normális
kerékvágásából. Felmutatja azokat, akik életüket áldozva megpróbáltak
változtatni, s megmutatja azt is, hogy a közösség - a város polgárainak
összessége - mikor és miért volt gyenge ahhoz, hogy megvédje felekezete,
etnikai gyökerei miatt fenyegetett tagjait. S mindenekelőtt azt üzeni, hogy
a normális viszonyok visszatértével a város számba veszi veszteségeit, s
legalább virtuálisan - egy emlékműre felrótt névsorral - helyreállítja azt
a teljességet, ami a XX. században többször széttört. Még akkor is így
kellett volna tervezni, ha akadt ellenkező vélemény. Szabó Jenő
alpolgármester dr. Diósi Lajos változtatást sürgető gondolataira azzal
válaszolt, hogy a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének vezetője
nem javasolt közös névsort. Ám ez csak egy, természetesen gondosan
mérlegelendő vélemény, amelynél viszont itt, Gyulán a helyi zsidó
származású polgárság emlékeinek őrzésében meghatározó szerepet vállaló
Diósi Lajos szava többet nyom a latban. Arról nem is beszélve, hogy helyben
az önkormányzat hozza a döntéseket - várospolitikai megfontolások alapján.
A gondos mérlegelés után felállított emlékmű is csak akkor lehet az
emlékezet helye, ha a város polgárai időről időre élő ünnepi térré teszik.
(S ez a korrigálás után sem lesz könnyű - alighanem igaza van Dr. Szánthó
Gyulának az elhelyezéssel kapcsolatos aggodalmait illetően.)
Úgy gondolom, gyors és koncepcionális változtatásra van szükség, nem
elegendőek a Szabó Jenő által említett, pontosan nem is körvonalazott
utalások más emlékező helyekre. Az emlékmű a jelenlegi formában azt
szimbolizálja, hogy a társadalom XX. századi tragikus töréseit nem sikerült
áthidalni, sőt még az emlékezés helyei is az egykori hasadások nyomvonalait
őrzik. Semmi kétség afelől, hogy az emlékmű felállítóinak nem ez volt a
szándéka.
Dr. Erdész Ádám
Dancs László korábbi polgármester Szabó Jenő írását
cáfolta egyértelmű dokumentumokkal (Gyulai Hírlap, 2004.XII.10.):
Keressük a megoldást, de lássunk tisztán!
Zaklatott hangú nyílt levélben tiltakozott a lapban dr. Diósi Lajos,
a Gyulai Zsidó Alapítvány kuratóriumának elnöke, a gyulai zsidóság
érdekeinek képviselője amiatt, hogy a XX. Századi Hősök és Áldozatok
Emlékművéről lemaradtak a zsidó áldozatok nevei. Szabó Jenő alpolgármester
a következő számban válaszolt, s a Magyarországi Zsidó Hitközségek
Szövetségének vezetőjére, Zoltai Gusztávra hárította a felelősséget,
mondván, hogy a város vezetőitől távol állt a diszkrimináció, a testület a
MAZSIHISZ- től kért állásfoglalást, mert más településeken a holocaust
áldozatainak és a II. világháború katona áldozatainak együttes
szerepeltetése éles vitákat hozott. Ezen állásfoglalás szellemében
döntöttek úgy, hogy csak egy utalás szerepel majd a zsidó áldozatokra az
emlékművön.
Nem kívánok állást foglalni a vitában, bár véleményem természetesen van a
dologról, mint mindenki másnak. Ki- ki el tudja dönteni, hogy helyes volt-
e az önkormányzat eljárása. Persze a döntéshez hiteles információkra van
szükség. Ebben szeretnék segíteni, mert nem minden jutott nyilvánossághoz.
Nem akadtam nyomára olyan képviselő- testületi határozatnak, mely arról
szólna, hogy a MAZSIHISZ- hez kell fordulni ebben az ügyben, s az általuk
megfogalmazott állásfoglalás alapján kell eljárni az áldozatok névsorának
összeállításakor. A Gyulai Hírlap 1998. május 1- i száma viszont az
alpolgármestert erősíti. A Hadigondozottak Gyulai Egyesülete közgyűléséről
szóló tudósításban a következő szerepel:
A 423 gyulai holocaust áldozat "nevében" az illetékes zsidó szervezet
elvetette a név szerinti megörökítést, csupán egy, a számadatot tartalmazó
mementóhoz ragaszkodnának.
Itt akár véget is érhetne a történet, ha nem lenne folytatása a dolognak.
1998. szeptember 23- i dátummal dr. Diósi Lajos a következő levéllel
fordult Lebenszky Attila polgármesterhez:
"Tisztelt Polgármester Úr!
A Testület elhatározta Hősök és Áldozatok Emlékművével kapcsolatban
szükségesnek látok három dolgot egyértelművé tenni:
1.) A munkaszolgálaton és deportálásban elpusztított zsidók a város legnagyobb
áldozatcsoportja. A kegyeletnek több különös szempontja van. Csak a
legszomorúbbat mondom: 1944- ben minden (majd 60) gyermeket is
elpusztítottak, a zsidó áldozatcsoportnak ma csupán néhány hozzátartozója
él a városban. Ez azonban nem vezethet a megemlékezés redukált formájára.
2.) A Gyulai Hírlapban (május 1.) az illetékesnek titulált zsidó szervezet nem
szokott
beleszólni helyi ügyekbe ott, ahol a zsidó érdekek képviselete hitelesen
megoldott. A nevek megörökítését ellenző tanácsuk mögött olyan (máshol
esetleg jogos) aggodalom van, amely Gyula esetében irreveláns. A
félreértések elkerülhetők, a megfelelő megoldás megtalálható.
3.) Füredi Ferenc úrral a napokban beszéltem, teljes a bizalmam iránta. Ha a
katona
és civil áldozatok névszerinti megörökítését tervezi, akkor a zsidó
áldozatok neveit is külön csoportban fel kell vésetni. A névsor
rendelkezésre áll.(Gyulai Füzetek 6., BML, Gyula, 1994.) Természetesen
ragaszkodom ahhoz, hogy az emlékmű végleges tervét is véleményezhessem.
15 éve szorgoskodok a kegyeleti problémák megoldásán is. Együttműködésem
veled, elődeiddel, valamint számos gyulai segítőnkkel sikeres és zavartalan
volt. Semmi okom bizalmatlanságra, de ebben a kényessé válható ügyben még
idejében kívántam a segítségemet nyújtani.
Tisztelettel:
Dr. Diósi Lajos
A Gyulai Zsidó Alapítvány kuratóriumi elnöke
MAZSIHISZ gyulai megbízottja"
2000. január 6- i keltezéssel magam a következő levelet kaptam:
"Tisztelt Polgármester Úr!
Az egykori Gyulai Izraelita Hitközség és a MAZSIHISZ érdekeiben dr. Diósi
Lajos már a harmadik önkormányzati ciklusban jogosult Önökkel tárgyalni. A
jelenlegi emlékhely tervekkel kapcsolatban is, mint mindig, a MAZSIHISZ
álláspontját a helyi viszonyok ismeretében eredményesen képviseli.
A MAZSIHISZ csak rendkívüli esetben lép közbe olyan helyi ügyekben, a hol a
zsidó kegyeleti érdekek hiteles képviselete megoldott.
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége
Zoltai Gusztáv
ügyvezető igazgató"
Ezek a levelek természetesen megtalálhatók az Önkormányzat irattárában is.
Csak nyilván elkerülte az illetékesek figyelmét. A tisztánlátás érdekében
tartottam fontosnak közzétételüket.
Az ügynek természetesen vannak tanulságai. Azonban azt gondolom, hogy jelen
pillanatban nem a felelősség kérdését, hanem a megoldás lehetőségét
célszerű vizsgálni. Mindjárt kettő is adódik.
Egyik lehetőség, hogy megváltoztatják az emlékmű nevét a következő módon:
XX. Századi Hősök és Áldozatok Emlékműve (kivéve a zsidókat és a német
származásúakat).
A másik, mindenképpen a szerencsésebb, hogy kiegészítik az emlékművet a
zsidó és német származású áldozatok névsorával.
Dancs László
Az Önkormányzat álláspontja ezekután aligha tartható. A hiba elismerése és az intézkedés elkerülhetetlen
lesz. Ami megtörtént, megtörtént. De ehhez heteken belül postáznia kell a Testületnek vagy a
polgármesternek a megváltozott politikai szándékukról szóló levelet. A Gyulai Hírlap
címére mindenképp.
(utolsó változtatás: 2004.XII.21.)