Kránitz
Mihály
A II. Vatikáni Zsinat jelentősége
Negyven év telt el a zsinat megnyitása
óta, de mi maradt a II. Vatikáni Zsinatból? Teszi fel
a kérdést Walter Kasper bíboros, a Keresztények
Egységét Előmozdító Pápai Tanács
prefektusa. A II. Vatikáni zsinat, XXIII. János pápa
vezetésével 1962. október 11-én nyitotta meg
üléseit Rómában, a Szent Péter-bazilikában,
s 1965. december 8-án VI. Pál pápa zárta be,
aki a második ülésszaktól kezdve irányította
a zsinat munkálatait.
Egy új évezred kezdetén milyen reményekkel
lépünk tovább? Sok helyen tapasztalni az bizonytalanság
jeleit. Van, ahol tanácstalanság, csalódás,
kritika, sőt, indulatok jelentkeznek. Emellett gyakori az értetlenség
az egyházi rendelkezésekkel, határozatokkal szemben,
feszültségek és konfliktusok születnek.
Az Egyházból való kilépés mellett sokan
belülről mondanak fel az Egyháznak, belülről távolodnak
el az Egyháztól, és észrevétlenül
megy végbe ez az exodus.
Mi történt tehát az egyházzal az elmúlt
40 évben? Hogyan indult el, és hogyan ment tovább?
Merre tart az egyház? Hogyan ment végbe történeti
kibontakozása és megvalósulása?
1. A XX. század legnagyobb egyházi eseménye
Az I. Vatikáni Zsinat óta kibontakozott
megújulás eredményei eltérő módon jutottak
el a II. Vatikáni Zsinatig. Amikor 1959. január 25-én
XXIII. János pápa a római Falakon kívüli
Szent Pál-bazilikában tudtul adta szándékát
egy ökumenikus zsinat összehívására, az a
meglepetés erejével hatott. Sokan azt gondolták, hogy
az I. Vatikáni Zsinaton kihirdetett pápai tévedhetetlenség
(1870) után a római katolikus Egyház már nem
tart több zsinatot. A pápa egy új pünkösdről
beszélt. Hármas cél lebegett előtte: az egyház
megújítása, tanbeli és fegyelmi tisztasága;
a keresztények egységének megvalósítása
és nyitás a világ felé.
Az elnevezést – a II. Vatikáni Zsinat–- a Superno Dei nutu
kezdetű motu proprio-ban személyesen XXIII. János adta 1960.
június 5-én. Ezzel hivatalosan lezárta az I. Vatikáni
Zsinatot, jóllehet a kapcsolat („vatikáni”), sokakban kétségeket
támasztott. 1959 pünkösdjén jött létre
a Közelebbi Előkészítő Bizottság, 1960 pünkösdjén
pedig a 10 előkészítő bizottság és a 3 titkárság,
melyek egy kongregációhoz vagy a kúria egy szervezetéhez
kapcsolódtak, a „Laikusok apostolkodása” és a „Keresztények
egysége” bizottság kivételével, melyek újdonságnak
számítottak. Az egészet egy Központi Bizottság
koordinálta.
Bár XXIII. János hangsúlyozta a különbséget
a zsinat felépítése és a római dikasztériumok
és kongregációk között, nehéz volt
ezt érvényesíteni. Ez lesz majd a zsinat fő problémája,
és már 1960-tól két egymástól
egyre inkább eltérő logika szerint indul az előkészítés.
A kongregációk az I. Vatikáni Zsinat tanbeli és
fegyelmi dinamikáját követik, melyet 1948-ban újra
akartak indítani, de a vállalkozás 3 év múlva
félbeszakadt. Ez a háttérszándék lett
nyilvánvaló, amikor a zsinat kezdetén az előkészített
szövegtervezeteket a zsinati atyák nagy része elutasította.
Maga a pápa az 1961-es karácsonyi összehívó
bulla szerint „az evangélium örök, éltető és
isteni energiáit kívánta a modern világ erejébe
önteni.”
Ám, hogy valójában mit is jelent a katolikus Egyház
megújítása, azt akkor még kevesen tudták
meghatározni. Yves Congar szerint húsz évvel korábban
jött a zsinat, látva a katolikus kultúra, gondolkodás
mozdíthatatlanságát, centralizált és
hierarchizált voltát. Valójában a liturgikusokat
kivéve egyetlenegy irányzat sem tudott jelentősen hatni a
római bizottságok munkájára.
Augustin Bea bíboros (1881–1968) a Biblikus Intézet régi
rektora ennek teljesen tudatában volt, és majd az általa
vezetett Egységtitkárság lesz az a hely, ahol egy másfajta
gondolkodás születik. 1962-ben ő szólítja fel
az ortodox egyházakat és az Egyházak Világtanácsát,
hogy küldjenek hivatalos megfigyelőket.
XXIII. János úgy tűnik békésen hagyja e két
eltérő gondolkodás fejlődését. Néhány
püspök és teológus – az eljövendő többség
– már reagáltak a bizottságokból jövő tervezetekre,
de későn. Ez magyarázza az elutasított szkémák
után az újak kidolgozásának nehézségét.
Ilyen előkészítő és konzultatív periódus
után a zsinat 1962–1965 között zajlott le, melynek során
4 ülésszak volt, mindegyik két hónapos időtartammal.
A tárgyalás nemcsak a zsinat – mely azonnal többségre
és kisebbségre szakadt – és a pápa között
folyt, hanem e kettő, és a Római Kúria között,
mely a szövegtervezetek létrehozója volt. 1962. október
11-én a „Gaudet Mater Ecclesia” kezdetű nyitó beszédében
XXIII. János a II. Vatikáni Zsinatot elhelyezi a zsinatok
történetében, utal személyes inspirációjára,
és felvázolja a zsinat hármas irányát,
mely korábban már megfogalmazódott: a zsinatnak új
szellemet kell hoznia, a keresztény tanítást új
keretek közé kell helyezni, valamint a zsinat pasztorális
küldetése a keresztények és az egész emberi
család teljes egysége.
2. A zsinat lefolyása
a) Az I. ülésszak (1962. október
11.– december 8.)
A zsinati résztvevők éltek a szabad,
független döntés jogával. Számos, az eddig
hivatalos trienti, skolasztikus teológia szellemében megfogalmazott
tervezetet elvetettek és előkészítettek szövegeket
a liturgiáról, a kinyilatkoztatásról és
az egyházról. A Kúria és a kialakult zsinati
többség közötti feszültség miatt lehetetlen
volt egyetértésre jutni. Az éleződő viták azonnal
feltárták az első két ülésszak három
nagy problémáját: 1. A két elgondolás
összehangolását, 2. Az intézmények feszültségét
(A doktrinális bizottság és a teológusok ellentéte.
Ennek megoldására hozott létre XXIII. János egy
vegyes bizottságot az új szkémák kidolgozására.),
3. A zsinat programját.
A 70 eredeti tervezetből csak 15-öt hagytak meg, és hozzátettek
egy újat XXIII. János kezdeményezésére
a világ felé nyitásról, mely később a
Gaudium et spes (Az egyház a mai világban) nevet viseli. 1962.
december 8-án záróbeszédében a pápa
még egyszer kitért az új pünkösd képére.
1963. június 3-án meghalt XXIII. János. A június
19-21-i rövid konklávé után a milánói
érsek, Giovanni Battista Montini (1897–1978) került az egyház
élére. Az ötödik scrutiniumra megválasztott
egyházfő a népek apostolának, Szent Pálnak a
nevét vette fel. Az 1958. november 17-én XXIII. János
által bíborossá kreált érsek az első zsinati
ülésen csak kétszer szólalt fel. A bolognai érsek,
Lercaro mellett Montini mérsékelten haladónak számított.
VI. Pál (1963–1978) megválasztása után a zsinat
újrakezdését 1963. szeptember 29-ben jelöli meg.
Hangsúlyozza a tanbeli és fegyelmi folytonosságot,
és a dogmatikai súlypontot az ekkléziológiára
teszi. A zsinat tevékenységét az elődjétől származó
hármas koncentrikus kör struktúrájában
jelöli meg: 1. az egyház önmagában, 2. az ökumenikus
törekvések, 3. a világ.
A program mögött határozottan kirajzolódik egy
össz-egyházközpontúság. Zsinati programját
a pápa az 1964. augusztus 6-án kiadott Ecclesiam suam kezdetű
első enciklikájában fejti ki. A zsinati munka egyes állomásaihoz
szorosan kötődtek szimbolikus utazásai: a Szentföldre (Dei
Verbum) a II. sessio; Indiába (Unitatis redintegratio) a III. sessio;
New Yorkba az ENSZ közgyűlésére (Gaudium et spes) pedig
a IV. sessio idején. Ezek az utak is megfelelnek az egyház
három párbeszéd-körének. VI. Pál
a püspöki kollégiumnak „parlamentárisabb” jelleget
adott. Létrehoz egy új vezető szervet, a négy moderátor
kollégiumát (Agagianian, Döpfner, Lercaro és Suenens)
mely a zsinati munka hatékonyságára ügyelt.
b) A II. ülésszak (1963. szeptember
29.– december 4.)
Témája VI. Pál kérésére
az egyház. A Lumen gentium és a Christus Dominus szövegtervezetét
vizsgálták. Október 29-én egy döntő, mondhatni
történelmi szavazás erősítette meg, hogy a Boldogságos
Szűz Mária személye és témája ne máshol,
hanem az egyházról szóló konstitúcióban
kapjon helyet. Ennek az ülésszaknak a végén csak
két dokumentumot szavaztak meg: a liturgiáról a Sacrosanctum
Conciliumot és a kommunikációs eszközökről
szóló Inter mirificát. Az ezt követő időben írta
meg VI. Pál Ecclesiam suam enciklikáját (1964. augusztus
6.). Augusztus 5-én már az Angelus imádkozásánál
kijelenti, hogy az enciklika buzdító jellegű, de hozzáteszi,
hogy ez az írás az egyház három útját,
a lelki, az erkölcsi és az apostoli utat jelöli ki.
1. A lelki út az egyház önmegértését
segíti elő. Eljött az óra, amikor az egyháznak
el kell mélyíteni az önmagáról szóló
ismeretét. Elmélkednie kell sajátos misztériumáról,
be kell mutatnia a saját tanítását, természetét,
küldetését, célját. Az egyházat
mint Krisztus testét szemléli, Krisztus az egyházban
él és minden tagjában megmutatkozik.
2. Az erkölcsi út az egyház megújulását
szolgálja. Ezzel a megújulással szembesül az egyház,
ha a Krisztus által kívánt ideális egyházképre
tekint. Az egyház királyi arca sohasem elég tökéletes,
szent és ragyogó.
3. Az apostoli út, az evangéliumi üzenet, a találkozás,
a dialógus útja. A világ százféle formát
kínál, hogy az egyház feléje forduljon. Az Ecclesiam
suam a dialógus körlevele. Az Egyháznak vállalnia
kell a párbeszédet azzal a világgal, amelyben él.
Az egyház szóvá, üzenetté teszi önmagát.
Az üdvösség párbeszédét kell folytatnia
a legtávolabbi köröktől kezdve, mindazzal, ami emberi,
folytatva az istenhívőkkel a különvált testvéreken
át egészen a katolikus egyház belső dialógusáig.
Ez az enciklika a II. Vatikáni Zsinat kifejezett ekkléziológiai
követelményeire épül, mely meghatározza természetét,
felépítését, feladatait, működését
és a világgal való kapcsolatait. A körlevél
léte bizonyítja, hogy a XXIII. János halálát
követő bizonytalanságot áthidalta VI. Pál bátorsága
és bölcsessége. Határozottan kezébe vette
a zsinat felelős vezetését: A pápa nem egyszerűen a
zsinat jegyzője, felelőssége van Isten és az Egyház
előtt.
A magyar delegáció résztvevői voltak ettől kezdve:
Hamvas Endre csanádi püspök, Papp Kálmán győri
püspök, Kovács Sándor szombathelyi püspök,
Szabó Imre esztergomi apostoli kormányzó, Kovács
Vince váci apostoli kormányzó (mindkettő címzetes
püspök), valamint Brezanóczy Pál egri apostoli kormányzó
(később mint címzetes püspök), akinek titkára
Timkó Imre, a budapesti Hittudományi Akadémia professzora
volt. Továbbá Esty Miklós pápai káplán,
az Actio Catholica elnöke, Ákos Géza, Bánk József
(később mint győri segédpüspök) az egri apostoli
kormányzó munkatársai, Pataki Kornél, a szegedi
megyéspüspök irodaigazgatója, Csepregi Ignác,
Hamvas István szerpap, Hamvas Endre unokaöccse. Mihelics Vid
a Vigilia, és Saád Béla az Új Ember c. hetilap
felelős szerkesztője. A későbbi üléseken megjelent: Cserháti
József pécsi címzetes püspök, Winkler József
szombathelyi segédpüspök, Ijjas József címzetes
püspök, csanádi apostoli kormányzó, Klempa
Sándor veszprémi apostoli kormányzó, Legányi
Norbert pannonhalmi főapát. Kísérőként pedig
Vitányi György.
c) A III. ülésszak (1964. szeptember 14.– november
21.)
A harmadik sessio az ekkléziológiai
viták lezárását jelenti. Az egyházról
szóló dokumentum 3. fejezete a püspökökről
azonban még bizonytalan volt. Kérdések merültek
fel a püspöki rend szentségi jellegét illetően,
a püspökök kollégiumáról; s azért
is szükséges volt ezt megvilágítani, hogy helyes
értelmezést adjanak az I. Vatikáni Zsinaton definiált
pápai elsőbbségnek és tévedhetetlenségnek.
Ezt fejezi ki a LG 22 központi kijelentés:
„A püspökök rendje viszont, amely az apostolok kollégiumának
helyére lépett a tanítás és a lelkipásztori
gondoskodás terén, sőt amelyben megszakítás
nélkül megmarad az apostoli testület, fejével, a
római pápával együtt –és sohasem e fő nélkül
– szintén hordozója az egész egyházra kiterjedő
legfőbb és teljes hatalomnak; de ezt a hatalmat csak a római
püspök beleegyezésével gyakorolhatja.”
E szöveg elfogadásához szavazni kellett, és egy
jelentős kisebbség (336 zsinati atya) negatíve válaszolt
arra a kérdésre, hogy vajon a püspökök kollégiumának
teljes és legfelsőbb hatalma van-e az egyetemes Egyházon?
A püspöki kollégiumról szóló tanítást
merényletként értelmezték a római pápáról
szóló dogma ellen. Egy ilyen jelentős oppozícióval
szemben a zsinat a vitás kérdések megoldására
teszi hozzá az LG alapszövegéhez a „Nota explicativa
praevia”-t (Előzetes magyarázó megjegyzés), amely a
kollegialitást az I. Vatikáni Zsinaton definiált pápai
jogok szellemében értelmezi. 1964. november 19-én a
szöveg végső elfogadásakor a 2134 igennel szemben már
csak 10 non placet szerepelt. Két nappal később hivatalosan
és ünnepélyesen is kihirdették az Egyházról
szóló Lumen gentium kezdetű dogmatikus konstitúciót,
s így a zsinat elérte első célját, meghatározta
az egyház természetét és felépítését.
A püspök szerepéről, később – mint aki az evangélium
szolgája a világ reménysége számára
–, a tizedik általános püspöki szinódus tárgyalt
2001. szeptember 30. - október 27. között.
d) A IV. ülésszak (1965. szeptember 14.–december 8.)
A zsinati erőfeszítések beérésének
derűs időszaka volt, de a legmozgalmasabb is. Nem kevesebb mint 11 szöveget
hagytak jóvá.
Ezek közül az egyik legfontosabb az Egyház és a
mai világ viszonyáról szóló Gaudium et
spes kezdetű lelkipásztori konstitúció.
A dokumentum, melyet egy időben a 70 javaslat temetőjének neveztek,
az egyetlen szöveg, ahol a szerkesztés nem támaszkodott
egy előkészítő bizottság konkrét tervezetére
sem. A teljesen új, 1963 januárjában létrehozott
koordinációs bizottság dolgozta ki főbb pontjait. Két
enciklika, a Pacem in terris (XXIII. János, 1963. április
11.) és az Ecclesiam suam (VI. Pál, 1964. augusztus 6.) útmutatásai
alapján halad előre, és 1964. október 26-án
a III. sessio során kerül a plénum elé. Ezután
a Lumen gentium mellett a zsinati munka második súlypontjának
tekinthető.
A zsinat záró, nyilvános ülését
két nagy jelentőségű szimbolikus és dogmatikus gesztus
teszi teljessé: 911 év után viszszavonták a Róma
és Konstantinápoly között 1054 óta meglévő
kiközösítést, valamint megkezdődött a Szent Officium
átalakítása Hittani Kongregációvá.
e) A II. Vatikáni Zsinat értékelése
Eltekintve a szövegek létrejöttétől,
a II. Vatikáni Zsinat mindenekelőtt egy esemény volt. Valami
mélyen és visszafordíthatatlanul megmozdult az egyházban.
Bizonyos szempontból – ahogy Yves Congar megjegyezte – a II. Vatikáni
Zsinat a második évezredből visszatért az elsőbe. S
ez az egyház biblikus, patrisztikus és liturgikus megújulásának
gyümölcse volt. Ökumenikus magatartása is javarészt
ebből a döntésből indult el. Ez volt az első zsinat, amely nem
valami ellen, hanem valamiért jött össze. A legtöbb
zsinat kívülről jövő nehézségekre válaszolt,
a II. Vatikáni Zsinat szükségét érezte,
hogy önként szóljon az emberekhez, Krisztusról
és a tőle kapott küldetésről. Az aggiornamento gondolata
XXIII. Jánostól indul ki, hogy naprakésszé tegye
az egyházat az evangélium fényénél a
modern társadalomban. Feladata, hogy visszatérjen Krisztushoz,
mert enélkül az egyház csak egy lenne a sok intézmény
között.
A zsinat mindenekelőtt egy ekkléziológiai fordulatot hajtott
végre. Az egyház titkának tárgyalásánál
lemondott az eddigi piramisszerű hierarchikus bemutatásról,
és elsődleges fontosságot kapott az Isten népe, mely
részesül az általános papság és
a karizmák adományaiban. Krisztusra és a Szentlélekre
való utalás kiegyensúlyozottá teszi ezt az egyházképet.
A fordulat lényege, a tökéletes társaság
(societas perfecta) képétől a közösség, a
communio-egyháztan felé való haladásban foglalható
össze. A zsinat utáni viták folyamán kiderült,
hogy az egyházról szóló konstitúciót
két vezérgondolat hatja át, amit általában
juridikus-hierarchikus, illetve mint kommúnió ekkléziológiaként
jellemeznek. A két egyházfelfogás besorolását
illetően nincs egységes nézet. Amióta az 1985-ös
Rendkívüli Püspöki Szinódus a kommúniót
mint a zsinat örökségét határozta meg, azóta
azok is kommúnióról beszélnek, akik a juridikus-hierarchikus
modell követői, ám egy kommúnió hierarchia értelmében.
A szinódus el akarta magát határolni egy helytelenül
értelmezett „Isten népe” teológiától,
melyet mások éppen a kommúnió helyett részesítettek
előnyben, mint az ekkléziológia alapfogalmát.
A zsinat emellett egyértelműen elkötelezte magát az
ökumenikus párbeszédre. Ennek első gyümölcse
a megfigyelők és konzultorok diszkrét együttműködése
volt a kényes pontok esetében.
4. A zsinat jövője
a) A harmadik évezred küszöbén
Mi történt a zsinat után?
A nyitott ablakok az egyházban nagy széljárást
eredményeztek. 1972-ben maga VI. Pál pápa mondta: „Azt
hittük, hogy a zsinat után napsütötte ég vár
reánk, ehelyett azonban felhő, vihar és sötétség
van”. Sokan elfelejtik, hogy a zsinat utáni időszakok ritkán
jelentenek pihenést az egyház számára. A zsinat
tanítása csak évek múlva jut el mindenhová,
és gyakran ellenkezésbe ütközik, vagy szakadást
idéz elő. Valójában a nyugati társadalmat ért
változásokról sem szabad elfelejtkezni a hatvanas évek
végén. Az egyház kidolgozta a maga ekkléziológiáját,
de a felmerülő kérdések radikálisabbak voltak:
Miért élünk? Mi az ember? Mi a társadalom? Az
élet értéke és értelme meggyöngült.
Az egyház e kérdések és a társadalom
előtt találta önmagát. Maga a zsinat is csak bizonyos
keretek között mozgott, és ahogy Yves Congar megállapítja,
csak fél útig jutott el és gyakran alapvető szándéka
ellen gondolkodik. Meglátásai nem kerültek bele az új
intézményekbe, és a jogi látásmód
továbbra is fennmaradt. A II. Vatikáni Zsinatnak hiányzott
az intézményesített meggyőződése. Túlságosan
sok reményt fektetett megélt dinamizmusába. Egymás
mellé helyezte mintsem inkább integrálta az Isten népe
ekkléziológiát és az I. Vatikáni Zsinat
határozatait.
A liturgikus megújulás már korábban elkezdődött.
1963. december 4-én VI. Pál aláírja a végső
szöveget és ez elindítja a változásokat.
Az egyház egész közössége részesül
a liturgikus cselekményekben (actuosa participatio), melynek központja
és csúcsa az eukarisztikus áldozat. A pap nélküli
közösségekre ekkor még nem született megoldás,
melyek nem, vagy ritkán vehetnek részt szentmisén.
„A liturgikus cselekmények nem magán jellegűek, hanem az
egyház nyilvános ünneplései. Az egyház
pedig a szentség szakramentuma: a püspökök vezetése
alatt egyesült és rendezett szent nép. A liturgikus cselekmények
az egyház egész testére tartoznak, azt teszik láthatóvá
és azzal közlik hatásukat.”(SC 26)
A jogi reform 1965-tel vette kezdetét, és a Kódex
kihirdetésével fejeződött be 1983. január 25-én.
II. János Pál szerint ez a zsinat utolsó dokumentuma.
A Kódex második könyvében átveszi a Lumen
gentium szóhasználatát, amikor a keresztényeket
Isten népének nevezi, és meghatározza a krisztushívők,
az egyház tagjainak mibenlétét:
„A Krisztus-hívők azok akik – mivel a keresztségben Krisztus
testének tagjaivá lettek – Isten népét alkotják,
s minthogy így a maguk módján részesévé
váltak Kisztus papi, prófétai és királyi
feladatának, állapotuknak megfelelően annak a küldetésnek
a gyakorlására kaptak hivatást, amelynek a világban
való teljesítését Isten a világra hívta.”
(204. kán.)
Ezt követte 1990-ben a Keleti Kódex megjelenése (Codex
Canonum Ecclesiarum Orientalium).
b) II. János Pál karizmája
II. János Pál személyisége
rányomja bélyegét szolgálatára és
az egyetemes egyházra. A sajátos helyzetű Kelet-Európából,
azon belül is Lengyelországból érkezett a péteri
tisztségbe. Mint „Isten atlétája” a cselekvés,
de a szellemi gondolkodás embere is egyúttal. Imádkozó
ember, fáradhatatlan utazó, több nyelvet beszélő
főpap. Hitének erőssége mindenkiben mély benyomást
hagy. A katolikus azonosság meggyőződését és
erejét testesíti meg. Pápasága kezdetétől
kezdve hangoztatja, hogy az egyház útja az ember (Redemptor
hominis, 1979, Nr. 14). II. János Pál első enciklikája
valójában a Gaudium et Spes újraolvasása. Ő
az ember jogainak bajnoka is, nevezetesen a vallásszabadságé.
A pápa egyénisége képes nagy tömegeket
mozgósítani lelkipásztori útjai során,
és így nagyon modernnek mutatkozik a világ előtt. Gondolkodásában
azonban az evangélium hűségéhez ragaszkodik, legyen
szó a családról, a fogamzásgátlásról,
a szenvedésről, a bűnbocsánatról, a papságról,
vagy a szerzetesi életről. Ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban
az egyház őrzi azt az igazságot, mely Istentől származik.
Az emberről szóló igazságot is birtokolja, s ezt gondosan
tovább kell adnia minden nemzedéknek.
c) A zsinat megvalósulása
Johann Baptist Metz professzor szerint az a
válság, amely elérte az európai kereszténységet,
nem kizárólag egyházi válság, hanem ennél
mélyebb, a mai válság Isten válsága lett.
Erre válaszolva Joseph Ratzinger bíboros a 2000 február
végén a II. Vatikáni Zsinat megvalósulásáról
tartott római összejövetelen kijelentette, hogy Isten válsága
ma egyházi keretben vetődik fel. Elmondta, hogy a zsinat recepciója
eddig figyelmen kívül hagyta azt a sajátosságot,
hogy a zsinat szava elsősorban Theo-logia, az az Istenről való beszéd
volt.
Egy-egy zsinat tanításának feldolgozása több
időt vett igénybe (évtizedeket, talán egy évszázadot
is a történelmi helyzetnek, a távolságnak, a rendelkezések
szövegének és tartalmának minden keresztényhez
való eljuttatása során), s egy zsinat kijelölte
és hosszú távon meghatározta a teológia,
a lelkipásztorkodás, a liturgikus élet és az
egyházi közgondolkodás fejlődését. A II.
Vatikáni Zsinat ebben a tekintetben számunkra – ahogy Walter
Kasper bíboros fogalmaz – „az egyház Magna Chartája”
a mostani új évszázadban és a harmadik évezredbe
vezető úton.
Felhasznált irodalom
GÁL, F., Zsinat és korforduló, SZIT,
Budapest 1968.
CONGAR, Y., Pour une Église servante et pauvre, Cerf, Paris, 1965;
UŐ., Concile de Vatican II, Beauchesne, Paris, 1984.
PIEGSA, J. (szerk.) Zweites Vatikanischen Konzil: das bleibende Anliegen,
EOS Verlag, St. Ottilien, 1991.
ALBERIGO, G., Storia del Concilio Vaticano II., I-IV, Peeters/il Mulino,
Bologna 1995–1999. UŐ. (szerk.), Verso il Concilio Vaticano II: 1960–1962;
passaggi e problemi della preparazione conciliare, Marietti, Genova, 1993.
KASPER, W., Kirche – wohin gehst du? Die bleibende Bedeutung des II. Vatikanischen
Konzils, Bonifatius, Paderborn, 1993.
MARTELET, G., N'oublions pas Vatican II, Cerf, Paris, 1995.
ROUTHIER, G., La reception d'un concile, (Cogitatio Fidei 174), Cerf, Paris,
1993.
WILTGEN, R. M., A Rajna a Tiberisbe ömlött. A II. Vatikáni
Zsinat története, SZIT, Budapest, 1998.
HÜNERMANN, P. (szerk.), Das II. Vatikanum: christlicher Glaube im
Horizont globaler Modernisierung, Schöningh, Paderborn, 1998.
A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai. (szerk. Diós, I.) Szent
István Kézikönyvek 2, SZIT, Budapest, 2000. (részletes
tárgymutatóval: 741–963.)
FISICHELLA, R. (szerk.), Il Concilio Vaticano II. Recezione e attualita
alla luce del Giubileo, San Paolo, Cinisello Balsamo, 2000.
RAHNER, K.-VORGRIMLER, H., Kleines Konzilskompendium. Allgemeine Einleitung
- 16 spezielle Einführungen (29. Auflage), Herder, Freiburg, 2002.
Dr. Kránitz Mihály (1959)
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi
Karának tanszékvezető tanára, a Levelező Tagozat igazgatója
|