
Edith Stein a 'Keresztről nevezett Teréz Benedicta' (Teresia Benedicta
a Cruce) kármelita nővér életútja, mártírhalála
és szentté avatása mellett kevésbé ismert
tudományos tevékenysége. Ez irányú munkásságának
sokrétűségét és mélységét
jelzi műveinek 24 kötetesre tervezett kiadása, melyben filozófiai,
antropológiai (pszichológiai), pedagógiai és misztikus
írásai is megtalálhatóak.1
Edith Stein 1891. október 12-én született Breslauban
egy zsidó hagyományokat őrző polgári család lányaként.
Breslauban és Göttingenben filozófiát, pszichológiát,
történelmet és német nyelvet hallgat. 1915-ben filozófiából,
németből és történelemből államvizsgázik.
1916-tól Husserl asszisztense. 1917-ben a filozófia doktorává
avatják. 1922. január 1-jén a bergzaberni Szt. Márton-plébániatemplomban
a keresztségben a Teréz nevet veszi fel. Megkeresztelkedésének
a közvetlen kiváltó oka Avilai Szt. Teréz önéletrajzának
az elolvasása. 1923–32 közt a speyeri domonkosrendi nővérek
líceumában és tanítóképzőjében
tanít. 1928–31 között pedagógiai tanulmányi
napokon és kongresszusokon vesz részt előadóként
is (Prága, Bécs, Salzburg, Basel, Párizs, Münster).
1932-től a münsteri Német Pedagógiai Intézet docense.
1933-ban ez az állása zsidó származása
miatt megszűnik. 1933. október 14-én a kölni karmelita
kolostorba vonul mint jelölt. 1934. április 15-e a beöltözésének
a napja, majd 1938. április 21-én tesz örökfogadalmat.
A nemzeti szocializmus üldözései elől 1938. december 31-én
a rend hollandiai Echt kolostorába helyezik át. 1942. július
26-án Hollandia összes katolikus templomában felolvassák
a holland püspökök pásztorlevelét, amelyben elítélik
az antiszemitizmus minden megnyilvánulását. A német
megszállók „válaszként” augusztus 2-án
az eddig megkímélt katolikus zsidókat – köztük
Edith Steint és testvérét Rosát – internálták
Amersfoort-ba és Westerborkba. Innen szállították
őket Auschwitzba. Erről így ír Maria Amata Neyer nővér,
a kölni Edith Stein Archívum vezetője: „
A következő éjszakán
összeállították az Auschwitzba induló csoportot.
Pénteken hajnalban, vagyis augusztus 7-én ez a csoport útnak
is indult Hooghalen állomásra. A vonat a pfalzi Schifferstadt
állomáson haladt át, majd keletnek tartott. Ez a fogolyszállítmány
minden valószínűség szerint augusztus 9-én, vasárnap
érkezett meg Auschwitzba. Az elfogott emberek nagy részét
rögtön Birkenauba irányították, ahol gázkamrába
küldték őket. Edith Stein és társai halálának
hivatalos időpontjaként ezt a napot jelölhetjük meg.”2
II. János Pál pápa 1987. május 1-jén boldoggá,
1998. október 11-én szentté, 1999. október 1-jén
pedig Európa védőszentjévé avatta.
Edith Stein egyes területen kifejtett gondolatainak mindig filozófiai
alapjai is vannak. Filozófiai látásmódját
két filozófus, illetve irányzat határozta meg.
Az egyik a modernkori fenomenológia „mestere” Edmund Husserl (1859–
1938), a másik a középkori skolasztika „mestere” Aquinói
Szt. Tamás (1225– 1274). Mindkét filozófus esetében
az ismeretelmélettel összefüggő meglátások
a fontosak számára. Az alapvető kérdés az, hogy
a megismerés során létrejött ismeret mennyiben felel
meg a valóságnak, az igazságnak, mennyiben adja meg
a valóság lényegét, igazságát. A
megismerés során milyen jellegű és mértékű
a megismerő ember (testi, szellemi, lelki tevékenységének)
szerepe? Az ismeret a valóságot tartalmazza-e valamilyen módon,
vagy pedig csak a tudatunk (pszichénk) önkényes, esetleg
véletlenszerű szubjektív alkotása?
Edith Steint a fenomenológia következetes és szigorú
módszere vonzotta. Edith Stein Husserl tanítványa majd
asszisztense volt, nála írta doktori diszszertációját
is.3 Kapcsolatban állt a kor jelentős filozófusaival is (Max
Scheler, Martin Heidegger, Jacques Maritain, Hanss Lips). Husserl a fenomenológia
módszerének kidolgozásával az újkori filozófiai
gondolkodásból adódó pszichologizmus problémáira
kereste a választ. A pszichologizmus relativizmushoz és szkepticizmushoz
vezet, ez pedig minden, a világgal kapcsolatos véleményünk
feleslegességét, értelmetlenségét, a „világegzisztencia”
szétesését jelenti. Szerinte nem lehetséges az,
hogy az ismeret csak a tudat (a pszichikum) „alkotása” legyen. Mivel
a megismerő tevékenység intencionális (a tárgyra
irányult), így a tárgyról alkot ismeretet, a tárgy
lényegét tárja fel. A lényeg feltárása
a lényeglátás (Wesenschau) a fenomenológiai módszer
alapján úgy jön létre, hogy ismereteinket a lényegre
redukáljuk, a nem fontos mozzanatokat mintegy zárójelbe
(Einklammern) teszszük. A fenomenológiai módszer Husserl
szerint a filozófiai vizsgálódásokon túl
más tudományok számára is segítséget
ad az adott probléma, kutatási terület lényegi jegyeinek
a feltárásához.
A másik filozófiai hatás – a tamási skolasztika
– esetében is a következetes és szigorú eljárást
tartotta vonzónak Edith Stein. A jezsuita Eric Przywara biztatására
lefordítja Aquinói Szt. Tamás De veritate (Az igazságról)
című művét, mely 1931–32-ben jelent meg. A fordítás
megjelenése után a francia domonkosok meghívják
az 1932-ben megrendezett tomista konferenciára, itt Husserl filozófiáját
mutatja be a tamási gondolkodással összefüggésben.
A husserli és a tamási gondolkodás összevetéséről
megjelent egy írása is.4
Aquinói Szt. Tamás ismeretelméletét a realizmus
jellemzi, vagyis az, hogy a megismeréskor a reálist, a valóságot,
az igazságot ismerjük meg. Megismerésünk során
az érzékszervek által szolgáltatott érzetadatokból
az értelem kivonja, elvonja (abstractio) az értelmes jegyeket,
és ez alapján létrehozza a fogalmat, a dolog értelmi
képét. Az értelem (vagyis az általa létrehozott
fogalom) megegyezik az értelmes valósággal, ez a megegyezés
az igazság. A filozófia feladata ennek a megegyezésnek,
vagyis az igazságnak a feltárása.
Edith Stein párhuzamot lát a két filozófus gondolatmenetében.
Az „Einklammern”, illetve az „abstractio” útján nyert „Wesen”
(lényeg), illetve „veritas” (igazság) a dolgok, a külvilág
fontos és létező összefüggéseit tárja
fel.
Edith Stein számára ez a lényeg- és igazságkeresés
lesz fontos. Az ember egyéni, társadalmi, közösségi,
vallási tevékenységének vizsgálatánál
a lényeget, az igazságot igyekszik feltárni. Mivel ezen
tevékenységek „szereplője” az ember, így a legfontosabb
az emberi személy lényegét, igazságát felmutatni.
Több művében is foglalkozik az emberi személyiség
struktúrájával, felépítésével,
jellemzésével.5 A test, a szellem és a lélek alkotta
emberi személy lényeges jegyei az értelem, a szabadság,
valamint az, hogy társadalmi, közösségi, ugyanakkor
egyedi, és mindig bizonyos kultúrában élő, istenkereső
(Gottsucher) lény. Edith Stein filozófiai antropológiájával
alapozza meg a pedagógiáról, az etikáról,
az emberi társadalomról írt véleményeit.

A keresztény vallás elemzésénél is ez
a „Wesen”, illetve „veritas” keresés lesz a módszertani alap.
A keresztény vallás lényege és igazsága
Jézus Krisztus megváltást hozó kereszthalála.
A megváltás az isteni szeretet megnyilvánulása.
Isten lényege, igazsága maga a szeretet. „
A szeretet Isten
léte, Isten élete, Isten lényege.”6 Isten aki maga
a szeretet, odaajándékozza magát az embernek akit szeretetre
alkotott. A szeretet teljességéhez – Isten ember iránti
szeretetén túl – hozzátartozik az ember Isten iránti
szeretete is. „
A szeretet önátadás a jóra. Önátadás
a valódi értelemben csak egy személlyel kapcsolatban
lehetséges. Így a szeretet teljes és valódi értelemben
csak személyek közt jöhet létre… Az önátadás
az eggyé válásra irányul, és ez csak a
szeretett személy részéről történő elfogadás
révén teljesedhet be. Így a szeretet beteljesülése
megkívánja a személyek kölcsönös önátadás.”7
A szeretetnek az elemző, elmélyült vizsgálata Edith Stein
misztikus írásaiban található meg. Ezek közül
is kiemelkedik A kereszt tudománya című – Keresztes Szent Jánosról
írt tanulmányokat tartalmazó – utolsó műve, melynek
befejezésén Auschwitzba történő szállítása
előtt dolgozott.8 Ebben az írásban Keresztes Szt. János
életútját elemezve saját – a kereszt és
a szeretet kapcsolatáról vallott – felfogását
ismerhetjük meg. Jézus Krisztus kereszthalála Isten szeretetének
a megnyilvánulása, így a kereszt és a szeretet
összekapcsolódik, eggyé válik, egyet jelent. Isten
a keresztben mutatta meg a szeretetét. A szeretet kölcsönösségéből
következően az ember Isten iránti szeretetének is a keresztben
kell megmutatkoznia. „Krisztussal meg kell halni a kereszten, hogy Vele együtt
feltámadjunk! Minden hívő és minden pap számára
valósággá lesz ez a vágy a szentmiseáldozatban.
A hit tanítása szerint a szentmise a kereszt áldozatának
megújítása. Aki élő hittel mutatja be, vagy vesz
részt a szentmisén, annak lelkében megismétlődik
a Golgota eseménye.”9 A kereszt tudományában Edith Steinnek
a korai korszakában meglévő pszichológiai érdeklődése,
irányultsága bontakozik, illetve teljesedik ki, gazdagodva a
filozófiában és a vallási életben szerzett
tapasztalatokkal. A léleknek azt a belső útját írja
le, amelynek során egyesül Istennel, ehhez felhasználja
a misztikus szerzőknél – főként Keresztes Szt. Jánosnál
és Avilai Szt. Teréznél – megtalálható
fogalmakat, szimbólumokat (sötét éjszaka, titkos
létra, lelki eljegyzés).
A három fő részből álló mű (A kereszt üzenete;
A kereszt tanítása; A kereszt követése) utolsó
része nincs befejezve, a kereszt követése Edith Stein életútjában
valósult meg. Örökfogadalmi szentképére felírt,
Keresztes Szent Jánostól vett mondatát – „Ezentúl
az lesz a feladatom, hogy jobban szeressek!” – bibliai értelemben
valósította meg, mivel János evangéliuma szerint
„Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét
adja barátaiért.” (Jn 15,13). Elgondolkodtató a fentebb
már idézett Maria Amata Neyer nővér néhány
sora: „
Miközben Edith elbúcsúzott a Kármeltől,
odaszólt Rosának: »Gyere, hiszen mi a népünkért
megyünk!« Korabeli megcáfolhatatlan tanúságtétel
igazolja, hogy ezek a szavak így hangzottak el. Jelentésüket
azonban nem tudjuk egészen pontosan értelmezni. Edithnek e
szavait többnyire a zsidó népre vonatkoztatják,
hiszen a zsidó néppel való sorsközösséget
ő soha nem adta föl. Már a zsidóüldözés
elején kinyilvánította, »… hogy ennek a népnek
a sorsa az én sorsom is.« (BI 14). Edith azonban más kérdéseket
is feltett, és erről is cáfolhatatlan tanúságtételünk
van. Élete vége felé többször is megkérdezte:
»Ki fog majd engesztelni mindazért, amit a német nép
nevében a zsidó nép ellen elkövetnek? – Ki fogja
a bűnnek ezt az iszonyú áradatát mindkét nép
számára áldássá változtatni?”«
– Azt hiszem, szabad azt remélnünk, hogy Edith életének
utolsó útján a német népért is
engesztelt.”10
Edith Stein egész életére jellemző igazságkeresés
a szeretet megtalálását jelentette. Szerinte a lényeg,
az igazság és a szeretet összefügg egymással.
Ahogy ezt II. János Pál pápa a Szent Péter téren
tartott szentmisén a szentté avatás során hangoztatta:
„
A Keresztről nevezett Teréz Benedikta nővér mindnyájunknak
mondja: Ne fogadj el semmit igazságnak, ami a szeretet nélkül
van. És ne fogadj el semmit szeretetnek, ami az igazság nélkül
van!”11
01 Művei 1998-ig 18 kötetben jelentek meg a freiburgi Herder
kiadónál. Most ugyanitt van folyamatban az újra szerkesztett,
pontosított 24 kötetes teljes kiadás (Edith Stein Gesamtausgabe),
melyből eddig 6 kötet jelent meg. A teljes kiadás szerkesztése
már jelzi Edith Stein munkásságának irányát,
jellegét: 1-4. kötet az életrajzi írások,
levelezések; 5-12. kötet a filozófiai írások;
13-16. kötet az antropológiai és pedagógiai írások;
17-20. kötet a misztikus és spirituális írások;
21-24. kötet a fordítások.
02 Edith Stein: Utam a kölni Kármelba. h.n., é.n., Magyar
Sarutlan Kármelita Rendtartomány. Szent Gellért Kiadó
és Nyomda, 119. old.
03 Doktori disszertációjának első címe „Das
Einfühlungsproblem in seiner historischen Entwicklung und in phänomenologischer
Betrachtung” (A beleérzés problémájának
történeti fejlődése és szerepe a fenomenológiai
elmélkedésben). Ez végül 1917-ben „Zum Problem
der Einfühlung” (Adalékok a beleérzés problémájához)
címmel jelent meg.
4 Ezt párbeszédes formában is leírta „Was
ist Philosophie? Ein Gespräch zwischen Edmund Husserl und Thomas von
Aquino.” Majd összefüggő szövegként „Husserls Phänomenologie
und die Philosophie des Hl. Thomas von Aquino” címmel jelent meg a
„Jahrbuch für Philosophie und phanomenologische Forschung” különszámában
a „Festschrift für Edmund Husserl zum 70. Geburtstag”-ban Lásd
Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung. Halle
A. D. Saale, 1929, Max Niemeyer Verlag, 315-338.S.
05 Lásd pl.: Der Aufbau der menschlichen Person. (Edith Stein
Werke. Band XVI.) Herder, 1994, Freiburg im Breisgau, 200 S.(Az emberi személy
felépítése); Was ist der Mensch? (Edith Stein Werke.
Band XVII.) Herder, 1994, Freiburg im Breisgau, 223 S. (Mi az ember?)
06 „Die Liebe ist Gottes Sein, Gottes Leben, Gottes Wesen.” In Stein, Edith:
Endliches und ewiges Sein. (Edith Stein Werke. Band II.) Freiburg, Basel,
Wien, 1986, Herder, 417.S. (Véges és végtelen lét)
07 „Die Liebe ist Hingabe an das Gut. Hingabe im eigentlichen Sinn ist nur
einer Person gegenüber möglich. So geht die Liebe im vollen und
eigentlichen Sinn von Person zu Person… Die Hingabe zieht auf Einswerden,
sie kommt erst zur Vollendung durch Annehme von seiten der geliebten Person.
So fordert die Liebe zu ihrer Vollendung die Wechselhingabe der Personen.”
In Stein, Edith: Endliches und ewiges Sein. (Edith Stein Werke. Band II.)
Freiburg, Basel, Wien, 1986, Herder, 416.S.
08 Boldog Edith Stein: A kereszt tudománya. Keresztes Szent Jánosról
írt tanulmányok. Budapest, é.n., Szent István
Társulat, 361 old. németül Stein, Edith: Kreuzeswissenschaft.
Studie über Joannes a Cruce. (Edith Stein Werke. Band I. 3. Aufl. Freiburg,
Basel, Wien, 1983, Herder, 299 S.
09 Boldog Edith Stein: A kereszt tudománya. Keresztes Szent Jánosról
írt tanulmányok. Budapest, é.n., Szent István
Társulat, 73. old.
10 Edith Stein: Utam a kölni Kármelba. h.n., é.n., Magyar
Sarutlan Kármelita Rendtartomány. Szent Gellért Kiadó
és Nyomda, 116-117. old.
11 „Schwester Teresia Benedicta vom Kreuz sagt uns allen: Akzeptiert nichts
als Wahrheit, was ohne Liebe ist. Aber akzeptiert auch nichts als Liebe, was
ohne Wahrheit ist!” In Wandle den Weg dem Glanze zu. Dokumentation zur Heiligsprechung
von Edith Stein.Speyer, 1999, Edith Stein-Gesellschaft Deutschland, 32. S.
Kormos József (1956) villamos üzemmérnöki (BMF KKVK),
filozófiai (ELTE BTK) és teológiai (PPKE HTK) tanulmányokat
folytatott. Bölcsészdoktori disszertációját
a Tridenti zsinat filozófiai tanításának elemzésével
védte meg az ELTE Bölcsészettudományi Karán.
PhD fokozatát a Debreceni Egyetemen szerezte "Modern és posztmodern
a vallásfilozófiában" című dolgozatával.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi
Kar Filozófiai Intézetének az oktatója.