SPIRITUALITÁS
Csomóbontó Mária![]() Máriát látjuk, a
Szeplőtelen Fogantatást, aki az ég és a föld között áll mint az
újrakezdés, a Megváltás nagy jele. Isten fénysugarából a Szentlélek
száll le rá és beárnyékolja: „Kegyelemmel vagy teljes.” (Lk 1,28) Fejét
ezért 12 csillag övezi, melyek Isten ajándékát jelentik. A Szentlélek
ugyanis a szerető engedelmesség Lelke, aki őt is kiáltani tanítja
„Abba, Atya! Legyen meg a te akaratod, az Úr szolgálólánya vagyok.” (Lk
1,38) Az éltető Lélek vihara meglebbenti köpenyét: ő a Szentlélek
menyasszonya! ő, aki mentes maradt az áteredő bűntől, mentes a
személyes bűntől is. Határozottan lép az ősi Kígyó fejére, mely a Hold,
az állhatatlanság jelképe köré tekeredik. Mária azonban legyőzi az
engedetlenség, a lázadás és a sötétség szellemét, aki gyűlölettel és
haraggal kiált fel.
Máriát mint a csomók
oldozóját látjuk
Ez a hasonlat Lyoni Szent Ireneus mártír
püspök († 202) A tévtanítók ellen című írásából származik (III, 22,4).
A festmény maga csak 300 éves, de a gondolat, hogy Nagyasszonyunknak
szerepe van Fia megváltó művében, már 1700. A kép békéje mögött a
keresztre feszítés kegyetlen valósága áll. A II. Vatikáni Zsinat
Egyházról szóló konstitúciója felértékeli a képet: „Az irgalmasság
Atyja pedig úgy akarta, hogy a megtestesülést előzze meg az eleve
elrendelt anya beleegyező igenje; hogy aszszony volt részes a halál
előidézésében, asszonynak legyen része az élet visszaszerzésében is.
(...) Éva engedetlenségének csomóját kibontotta Mária engedelmessége; s
amit a szűz Éva megkötözött hitetlenségével, azt Szűz Mária föloldotta
a hitével.” (Lumen Gentium, 56) Isten bűnös tetteinkért engesztelésül
és elégtételül cserébe Fia engedelmességét akarta, ezzel egyesítve
Jézus és a mi Anyánk, Mária, és minden gyermekének engedelmességét. Az
idők teljességekor a mi Urunk mint csomóoldozó mutatta be véres
áldozatát a kereszten; Mária a megváltás diakónjaként, a bűnök és bajok
oldozójaként állt mellette.
Máriát a kegyelem
közvetítőjeként látjuk.
Amit a javakból egykor
Jézussal megszerzett, azt osztja most ki. Betegek gyógyítója, bűnösök
menedéke, szomorúak vigasztalója, keresztények segítsége, a jó tanács
anyja, minden csomó kibontója.
Az egyik angyal
kisebb-nagyobb, egymásba gabalyodott csomókkal odanyújtja neki a
szalagot. Ott van köztük az áteredő bűn a maga következményeivel, mely
ennyire összebogozta az életünket: személyes, családi életünk csomói,
hivatásunk kapcsán felmerülő gondok, mindenféle emberi együttéléssel
vele járó (a népek között is fellépő) öszszezördülések, emberi
gyengeségeink és tökéletlenségünk bogozta csomók. – Ezek saját bűneink
is, engedetlenségünk művei, melyek újabb csomókat kötnek. Ellenállásunk
miatt a szalagon már nem tud akadály nélkül végigszaladni a kegyelem.
De Isten szolgálóleánya engedelmességre int minket: jóságos kezei
között egyik csomó oldódik ki a másik után. És most már a szalag, amin
az irgalmasság és a megváltás tükröződik, a másik angyal kezébe ér, aki
ezt sokatmondó pillantással tárja a meghallgatást nyert imádkozó elé.
„Nézd, könyörgése által mit vitt megint végbe!” Ezért kell az
angyaloknak elvezetniük minket királynénkhoz.
Egy bizonyos csomó
kibontását a kép alján jeleníti meg az alkotó: a félhomályból egy kis
utazócsoport tart egy templom felé: egy angyal és egy férfi, közöttük
egy kutya. A művész értelmezése szembeötlő: Rafael arkangyal vezeti a
fiatal Tóbiást feleségéhez, Sárához (Tob 6,13). Az eredeti
jegyesmotívum azonban sok imádkozó számára házassági motívummá válik.
Mária közbenjárására a pároknak egymásra kell találniuk, illetve a
házassági kötelékben kell békére lelniük. Hány csomónak kell addig
kioldódnia, míg a szívek összhangja megvalósul!
A képet az egyházi
évvel is összefüggésbe hozhatjuk: Kisboldogasszony ünnepe, az áteredő
bűntől mentes maradt Szűz és Istenanya életének kezdete. Mária
fájdalmának az ünnepe: megemlékezés hitének újabb és újabb döntéséről
egészen Fia keresztjéig. – Nagyboldogasszony, Mária mennybevételének
ünnepe, akit Isten megkoronázott, s aki közbenjárónk. Minden ünnep más
fényben láttatja őt és képét.
Isten áldása és a
hívők bizalma nyomán a kép kegykép lett, ezért imádkozhatjuk: Augsburgi
Csomóbontó Mária, könyörögj érettünk!
P. Waldemar Moll SJ
|