A szakrális és a vallásos művészet hivatása A keresztény művészet
helyzete az ezredforduló Európájában azért válságos, mert Európa van
válságban. Európa válságát pedig a nyugatinak és kereszténynek mondott
ember és kultúra gyökereitől való elszakadása okozza. Miközben számot
tart a kereszténység vívmányaira társadalmi, politikai, szociális és
kulturális téren egyaránt, eközben Krisztus már nem számít. Az
Egyháztól pedig már több mint két évszázada elfordult. Mi az,
![]() 1. Erről beszél az
első forrásunk, melyet most felidézünk. Romano Guardini, a szív
teológusa írja A liturgia szelleme című tanulmányában, mely megkerülhetetlen a liturgia
tanulmányozásakor, a következőket:
„Valamely műalkotás
vagy dolog akkor szép, ha annak belső lényege és jelentése létezésében
tökéletesen kifejezésre jut. Ez a 'tökéletes kifejezésre jutás'
foglalja magában a szépség lényegét. A szépség a dologhoz tartozó és
létének megfelelő kifejezési forma. »Pulchritudo est splendor veritatis
- est sepcies boni« = »a szépség a tartalmi igazságnak napfényre jutása
és a jóságnak a tükörképe«… A szépség tehát önmagában is meglévő érték;
nem igazság és nem jóság, s nem is lehet ezekből levezetni. Mégis a
legszorosabb viszonyban van az említettekkel. Ez azt jelenti, hogy a
szépség megjelenéséhez kell lennie valaminek, ami külsőleg kifejezésre
tud jutni, valami tartalmi igazságnak, vagy valami élménynek, ami
megnyilvánulásra vár. Az első tehát – nem ugyan a rangot és értéket,
hanem a sorrendet tekintve – nem a szépség, hanem az igazság… Az
»igazság« viszont nemcsak holt, fogalombeli helyességet jelent, hanem
igazi létkapcsolatot, belső életvalóságot, egy léttartalomnak egész
erejét és teljességét. A 'szépség' pedig az a boldogító fény, amely
rögtön megcsillan, mihelyt napfényre kerül az elrejtett igazság. A
szépség tehát kifejezésteljesség.”
Mindebből
nyilvánvaló, hogy a hittétel, azaz az Igazság a liturgikus imádság és a
keresztény művészet tartalma. Aki nincs élő kapcsolatban Vele, annak
nem lehet köze a keresztény művészethez sem. Vele, hiszen az Igazság
Jézus Krisztus maga.
2. Az imént
elmondottakból az is világosan következik, hogy pontos különbséget kell
tennünk a szakrális és a pusztán vallásos művészet között. Az első a
liturgia szolgálatában áll és nem lehet elválasztani a hittételtől,
mely természetfölötti eredetű. Ezért joggal tartja fönn magának az
Egyház, amely a hit letéteményese, a döntés jogát, hogy elbírálja: mi
szolgálhatja a liturgiát, azaz mi kerülhet be a templomba és mi nem.
A vallásos művészeti
alkotások felett viszont nem mond ítéletet tiszteletben tartva az
alkotás szabadságát, hiszen az a személyes, megélt istenélményből
forrásozik, lehet egészen szubjektív s kiindulópontja az egyes ember,
aki kapcsolatba lépett Istennel. Igénye a saját élmény kifejezése. Míg
a szakrális művészet objektív alapokon nyugszik és természetfölötti
eredetű, addig a vallásos művészet szubjektív és egyéni. Így
rendelkezik minderről a II. Vatikáni Zsinat Liturgikus Konstitúciója:
„Teljes joggal
számítják a legnagyszerűbb emberi teljesítmények közé a
képzőművészeteket, különösen pedig a vallásos művészetet, s azon belül
is mint ennek csúcsát, a szakrális művészetet. A vallásos és szakrális
művészet Isten végtelen szépségére figyel, azt akarja lehetőségei
szerint emberi alkotásban kifejezni… Az Anyaszentegyház mindig
fönntartotta magának a jogot, hogy ítélkezzék a műalkotások felett:
megfelelnek-e a hitnek, a vallásosságnak és a vallás áthagyományozott
elveinek, továbbá alkalmasak-e a szakrális használatra.”
A keresztény művészet
munkásának tehát jártasnak kell lennie az Isten beavatottjaként az ő
titkaiban.
3. Végül, de nem
utolsó sorban abból, hogy a keresztény művészet misztikus alkotókat
feltételez, sajátos látásmód következik. Olyan, amelyről Prohászka
püspök tesz tanúságot, amikor a Pilisben jár. A Pilis hegyén című
tanulmányában így ír:
„A Pilis nemcsak
antidialektikus, hanem misztikus hegy is, s az erdők illatába itt a
régi misztika kincsei is bele vannak keverve. Csendjükben
meg-megszólalnak az Énekek-énekének szólamai, azok a hatványozott
dalfélék, mikor a dalt dalos lélek kommentálja. Szent Bernát
kommentárjain, melyeket az Énekek-énekéről írt, olyasmi érződik, mintha
valaki dalokat dalosítana, s a már magában véve is szép és gyönyörű
éneket valahogy megzenésíteni akarná. Ezek a kommentárok a misztikus
élet sejtelmeinek szavakba való tolakodásai, vallomásokban való
kibontakozásai. A csend tőlük csengővé lesz, a homályok kivilágosodnak
s a lélek a világ zajából s önmagának khaoszából menekülni iparkodik;
emelkedik fölfelé s magával emeli a világot.
Mikor erre gondolok,
nem nézem a Pilist mélázó alkonyban; nem nézem holdvilágos éjben, mikor
az energiák pihenőre térnek, hanem inkább akkor mereng rajta szemem,
mikor energiák járják; nézem júliusi napsütésben, mikor a tölgyek, a
bükkök s kőrisfák sejtjeiben millió rokka perdül, s mikor millió
szövőszéken a természet sejtszövetté szövi a napsugárt. Ez a csendes s
mégis belső energiáktól átjárt erdő a lelki elmélyedésnek
legalkalmasabb képe. Csendes az elmélyedt lélek, s csendes a júliusi
erdő is. Madár nem dalol benne, szél se rebben, s mégis feszülnek a
belső energiák. Ilyen a misztikus lélek is; gondolatainak s érzéseinek
aranyos szálait rögökbe s csillagokba akasztja, s ezt az aranyos
pókhálót borítja magára, Istenre s a világra. A lélek e hálónak művésze
s boldog foglya egyaránt. A júliusi erdőn s a misztikus lelken az élet
s az alkotás szelleme üli a maga ünnepét. Ebben a júliusi hévben s
tűzben kell járnunk a Pilisen s hallgatóznunk, mint éneklik az erdők, a
csend s a titokzatosság az Énekek-énekét, mint élvezik saját
elragadtatásukat, a több-élettel való ölelkezésüket s a nap hevének
fölcsókolását.”
E fönséges sorok egy
misztikus elragadtatott sorai. Olyan emberé, aki átlát a felszínen, aki
mindenkiben és mindenben meglátja Istent. „Boldogok a tisztaszívűek: ők
meglátják Istent.” (Mt 5,8) Olyan léleké, aki Istenben él, és Isten
őbenne, s emiatt 'dalokat dalosít', melyekkel Istenhez emeli a világot.
Olyan léleké, aki ki tud lépni önmagából, sőt túl tud lépni önmagán, és
így Isten bizonyságait látja meg rögökben, csillagokban saját érzésein
és gondolatain keresztül. Fogoly léleké, aki igazán szabad. Isten
szabad foglyáé, aki elragadtatott, mert a több élet vágya és heve
feszíti szüntelen. Olyan művészé, aki a Nap hevét képes fölcsókolni,
azaz a kegyelem érintésére érzékét nem veszítette. Az ilyen ember
másként lát és láttat: a hasonlíthatatlan keresztény hit szemével.
Ilyen régi-új látású
emberekre van szüksége a szakrális és vallásos művészetnek, hogy
betölthesse a dekadenssé vált, szekularizált világunkban hivatását.
Kívánom, hogy ilyen művészeket kapjon Anyaszentegyházunk!
Dr. Osztie Zoltán
a KÉSZ elnöke
|