TANULMÁNYOK
Jáki Szaniszló Sarokból sarokba lökve, mégsem sarokba szorítva Római hivatalnok
számára büntetés volt Palesztinában szolgálni helytartóként, Poncius Pilátus szerzett
örök hírnevet ennek a hivatalnak. Bár a helytartó Caesareában székelt –
ragyogó város volt ez az újonnan épített kikötővel –, gyakran kellett
tartózkodnia Jeruzsálemben, egy fölöttébb megvetett fajnak, a zsidóknak
központjában. A birodalomban szétszórtan élő zsidók a lehető legjobban
távol tartották magukat má-soktól. Nem voltak hajlandók a rómaiak és a
görögök által nagyon kedvelt közfürdőket látogatni. Ezért az a hír
járta, hogy kellemetlen szaguk van, ez pedig elég erős indok volt
ahhoz, hogy nagyon gyakran a többiektől távol eső helyen – egy sarokban
– vagy gettóban kelljen élniük. Ami központjukat, Jeruzsálemet illeti,
ez a túlzsúfolt város a rómaiak számára értelmetlen és teljesen
érthetetlen konfliktusok tűzfészke volt. A rómaiak minden vallásnak
minden istenét készségesen elfogadták, feltéve, hogy követőik megadták
a császárnak, vagy legalábbis Róma védő istenségének a neki járó
tiszteletet. De a zsidók – és az egész birodalomban csak a zsidók –
irtóztak attól, hogy az egyedüli igaz Istenen, saját Istenükön kívül
bárki mást imádjanak, és szilárdan ragaszkodtak ahhoz, hogy Istenüket
semmiféle formában se ábrázolják.
Az általánosan
gyakorolt bálványimádás Jeruzsálemben olyan vallással ütközött össze,
amely szervezetten csak itt létezett. Jeruzsálem egy kis provinciának –
egy apró saroknak – a fővárosa volt, félreesett az Alexandria és
Antiochia – Szíria fővárosa – közötti egyetlen szárazföldi főúttól.
Magát Jeruzsálemet a nemzsidók nem sok figyelemre méltatták, bár Heródes az ottani templomot
gazdagon fölékesítette. Az őrá vonatkozó legemlékezetesebb véleményt
féktelen kegyetlensége váltotta ki Rómában. Augustus császár véleménye volt ez, egy a huiosz (fiú) és husz (disznó) görög szó
hasonlóságán alapuló szójáték. A császár azt mondta, hogy Heródes
jobban bánik a disznóival, mint saját fiaival, nem is beszélve
leányairól és feleségeiről. Heródes a Kain testvérgyilkosságával
kezdődő emberi történelemnek egyik féktelen gyilkosa volt. A történelem
Kain óta egyre nagyobb és nagyobb tömeggyilkosságokkal folytatódott
egészen a nem rég véget ért XX. századig, amely az összes megelőző
századokat fölülmúlta ebben a borzalmas mesterségben.
Ha a zsidók
egyáltalában szerették Heródest, ezt azért tették, mert a Róma által
kinevezett király azt az illúziót keltette, hogy Dávid trónja még
létezik. Az illúziót nagy mértékben növelte Heródes templomépítő
munkája. Ehhez a templomhoz küldték évi adójukat a zsidók a birodalom
minden részéből. A pogányok féltékenyek is voltak rájuk a nagy
pénzösszeg miatt, amint azt Strabótól tudjuk. De ez a tény nem változtatott azon, hogy
Júdea távol esett Rómától, és azt sem befolyásolta, hogy római és görög
felfogás szerint kulturálatlan helynek számított. Jeruzsálemben nem
voltak fürdők, nem voltak a városban fórumok, iskolák, kivéve a
rabbiképzőt. Bármilyen fontos is volt azonban Jeruzsálem a zsidók
számára, mégis a tőle északra fekvő országot, a „pogány Galileát”
választotta ki az Isten Fia, hogy ott, és annak is éppen a sarkában
legyen emberré.
Emberi módon
gondolkodva Athént, Alexandriát vagy Rómát kellett volna választania,
de ő egy kis sarkot szemelt ki, ahol a római légiók keveset törődtek a
helyi kegyetlenkedésekkel, ha elkövetőik nem sértették a birodalom
nagyobb érdekeit. Róma nem figyelt volna föl, ha Heródesnek sikerült
volna sarokba szorítania – megölnie – a Betlehemben született Kisdedet.
Tudjuk, hogy Heródes Betlehemben és környékén meggyilkoltatta az összes
két évnél fiatalabb kisgyermeket, de akkorra a Kisded már elmenekült
karmaiból.
Heródes csatlósai
talán a domboldalba vájt barlangszerű istállót is fölkeresték, ahol a
Kisded született, hiszen föltehetően mindent átkutattak Betlehemben.
Ezt a Jeruzsálemtől néhány kilométernyire délre fekvő zugot látogatták
meg korábban a bölcsek, előbb azonban Heródessel beszéltek, ő pedig a
papoktól kért tájékoztatást. Azt mondták Heródesnek, hogy Mikeás
jövendölése szerint a zsidók nagy királyának, a Messiásnak egy
falucskában kell születnie, amely messze nem a legnagyobb Júdea falvai
közül.
Heródes meglepetése
még nagyobb lett volna, ha többet is megtudott volna a barlangról.
Az bizony rossz szagú maradt azután is, hogy József kisöpörte
belőle a trágyát. Aligha felelt meg olyan valaki fogadására, aki majd
Dávidnak trónját foglalja el, még kevésbé volt alkalmas az Isten Fia
születési helyéül. Heródes persze nem olyanfajta ember volt, aki
gondolt volna arra, mit jelentett ez a szag Máriának, a gyermek
anyjának, akinek József már nem talált helyet a szálláson, mai
értelemben egy olcsó szállodában.
Egyiptomba menekülve
Józsefnek találnia kellett egy biztonságos, tehát eldugott sarkot, egy
zugot, felesége és a Kisded számára. Nagyon valószínű, hogy valamilyen
zsidók lakta helyet keresett valahol a Nílus deltájától keletre. Onnan
visszatérve Názáretet, felesége szülőfaluját választotta lakóhelyül.
Mária aligha lehetett büszke Názáretre, amelynek csupán az említése is
kiváltotta a János evangéliumban fennmaradt megjegyzést, hogy jöhet-e
onnan valami jó.
Isten mégis ezt az
eldugott falut szemelte ki, hogy ennek üzenje meg a legjobb hírt, amit
az emberiség valaha is kapott. De az üzenetet csak egyetlen ember
hallotta meg, Mária, egy talán tizenöt éves hajadon. Mint ilyenre,
aligha figyeltek volna rá, ha beszélt volna a jó hírről. Roppant
nevetségesnek, vagy talán valami sokkal rosszabbnak tartották volna őt,
ha szólni kezdett volna arról, hogy gyermeket vár, bár elhatározta,
hogy férfit nem fog ismerni.
![]() Sok tudós exegéta
ráncolná a homlokát, hallva a születés történetének ezt az
elbeszélését, de ha így tesz, magát szorítja sarokba. A valaha is
gyártott legrosszabb fajta fekete dobozba szorul. A doboz állítólagos
racionalitása azon az ördögi elgondoláson alapul, hogy ésszerű dolog
elhallgatni Mária saját magáról mondott jövendölése igaz voltának
vaskos realitását, mégha ezzel a Fiát is teljesen semmibe vesszük.
Pedig ahelyett, hogy Máriát – egy senkit, de mégis nagyon is reális
valakit – fokozatosan elfelejtették volna, egyre több és több ember,
együgyűek és a legműveltebbek egyaránt, nevezik őt áldottnak. Mária nem
valamiféle mitikus alakként került az emberek gondolatvilágába mint
Anahit vagy Artemis. Az előbbi volt a perzsák vízistennője.
A vágyálmok
teremtette nagyon nagy számú hasonló lény közül ezt a két istenséget
említjük itt, tisztán irodalmi okból. Ugyanis erre a két istennőre utal
utószavának végén az Alone of All Her Sex [A női nemben egyedülállóan] című fűzött könyv
1989. évi kiadása. Az első kiadás tizenhárom évvel korábban, 1976-ban
jelent meg. A könyv tárgya alcíme szerint: „Szűz Mária mítosza és
kultusza”; a mű Marina Warner nagy fáradsággal végzett, félresikerült
kutatásának eredménye. Tizenhárom év sem volt elég ahhoz, hogy
észrevegye: egykori reménye meghiúsult. Hiszen azt várta, hogy kutatása
eredményeképpen majd megvalósul az, amit kétezer évi kitartó
próbálkozás sem tudott elérni: Mária tiszteletét csak egy nem valóságon
alapuló mítosznak fogják tartani.
Marina Warner, oly
sok más emberhez hasonlóan, akik ez alatt a tizenhárom év alatt voltak
húszas éveikben, azt gondolta, hogy a Watergate-ügynél rosszabb nem
érheti az emberiséget. Kutatását azzal a szilárd hittel kezdte és
végezte, hogy „a történelem egy napon Szűz Máriára mint istennőre fog
emlékezni.” Tizenhárom évvel később – mialatt egy pápa, akinek
címerében az M betű volt az egyedüli dísz, kezdett történelmet csinálni
– Marina Warner legföljebb annyit engedett, hogy a kérdéses nap „nagyon
messze van.” De ezalatt a tizenhárom év alatt a harmincéves Marina
Warner negyvenhárom éves lett, és ennyi idő múltán egy nőben több
realizmus alakulhat ki, mint egy férfiban. Ennek ellenére sem látta
tisztán azt az ősrégi katolikus tantételt, hogy egy embernek – például
az ő személyének – hitbeli hajótörése nem ássa alá a valóságos lényeken
és dolgokon alapuló megállapításokba vetett hitet. További tíz évvel
később (1999. május 24-én) a TIME-nak adott interjújában Marina Warner
– aki egyébként katolikus nevelésben részesült – azt mondta, hogy a
katolikus hit eszmék sorozatán, nem pedig tényekre vonatkozó
kijelentéseken alapuló hit.
Az emberi történelem
tényeit nem lehet úgy bizonyítani, mint a természet tényeit. Az
emberrel kapcsolatos tények az időben jönnek-mennek, és valódiságukat
csak állítani lehet, újra megfigyelni nem lehet őket. Sok állításnak
nyoma sem marad az emlékezetben, mások azonban életerősen tartják
magukat nemzedékről nemzedékre. Egyetlen tény állítása sem kívánt és
nem is fog kívánni több hősiességet az emberi elmétől és akarattól,
mint a Máriával kétezer évvel ezelőtt a világ egy távoli sarkában
történt eseményé. Mária nem egy eszmét fogant, hanem egy fiút, és ennek
kapcsán szembesült egy ténnyel. A legnagyobb hősiességre volt szüksége,
hogy együtt éljen ezzel a ténnyel, ami abban csúcsosodott ki, hogy
tanúja volt harminchárom évvel korábban fogant fia
keresztrefeszítésének. A mi naptárunk szerint mindkét esemény az évnek
ugyanazon a napján, március 25-én ment végbe, ha Tertullianusnak és Ágostonnak egy
megjegyzését összekapcsoljuk. A két dátum egybeesése iszonyúan sokat
jelenthetett annak az asszonynak, akinek élete tényekre összpontosult,
még mielőtt bármiféle eszme is kialakulhatott volna benne a tényekről.
Akinek nem tetszik,
hogy az érvelésben a hangsúlyt a tényekre tesszük, nem pedig az
eszmékre, egyetlen további sort se olvasson el ebből a tanulmányból.
Megcáfolhatatlan tény, hogy Mária jóslata önmagáról még kétezer év után
is igaz állításként hangzik. Még azok is észreveszik reményük
szerte-foszlását, akik Marina Warnerhoz hasonlóan jobban szeretnék
látni a jóslat elhalását. Mária „nemében egyedülálló”* marad, ahogyan Sedulius keresztény költő
mondta, és ami Marina Warner könyvének mottója. Ehhez hozzátehette
volna Wordsworth szavait,
aki ezerötszáz évvel Sedulius után írta azt a hasonlóképpen említésre
méltó mondatot, hogy Mária „romlott természetünknek egyedüli
büszkesége.” Való igaz, hogy Máriáról kétezer éve magasztalóan
emlékeznek meg, és ez igazolja jóslatát, hogy boldognak fogja őt
mondani minden nemzedék, hiszen egyedül ő áldott az asszonyok között.
Mária nem fog mítosszá
válni, mert Fia sem mítosz. Ezt az is tisztán látja, aki nem hiszi,
hogy Mária fia Isten Fia. Csak legyen nyitva a szeme, mint ahogyan Bernard Leviné is nyitva
volt. Levin szerkesztői cikket írt a londoni The Times-ban, reagálva A. N. Wilsonnak, Marina
Warnerhoz hasonlóan szin-tén hitehagyott katolikusnak, egy pamfletben
tett bejelentésére, hogy rövidesen Jézusról írt könyvvel fog
jelentkezni. Levin, aki zsidó, és „tizennégy ezredszer” jelentette ki,
hogy nem keresztény, szükségesnek tartotta leleplezni ezt a legújabb
körmönfont tisztességtelenséget. „Ugyan kérem, föltételezzük, hogy
Krisztus nem Betlehemben született, ahogyan a keresztények
föltételezik, nem is Názáretben, ahogy Wilson gondolja, hanem Tunbridge
Wells-ben. Föltételezzük továbbá, hogy a szűzi szüléssel és a
föltámadással kapcsolatban Wilsonnak van igaza és nem a
keresztényeknek; vajon el fognak-e halványulni, el fognak-e halni ezek
a csodálatos metaforák? Van-e még valami az egész történelemben, ami
hozzájuk mérhető? Van-e olyan érzékeny lelkű ember, akire nem hatna az
Újszövetségben bemutatott Krisztus tekintete? … Föltételezem, hogy a
pamflet a megjelenő könyv előhírnöke, a könyv pedig majd földre teríti
és eltemeti a kereszténységet. Nos, a kereszténység alapítóját
tökéletesen földre terítették, és gondosan eltemették, és akár
föltámadt a sírból, akár csak halottnak tetette magát, még most is a
világ fölé emelkedik, üzenete most is világos, irgalma most is
végtelen, szavaiból most is dicsőség, bölcsesség és szeretet árad.” (Times, 1991. június 6.)
Nincs szükség
hosszadalmas vallás-összehasonlító és erkölcs-összehasonlító
tanulmányokra, ha egy jó újságíró csupán száz szóban ilyen jól tud
érvelni. De semmit sem jelentenek az ilyen aranymondások Marina Warner
számára, aki sem Wilsont, sem Levint nem említette, de nyomatékkal
hivatkozott John Henry Newmanra. Ez az utóbbi egyike volt annak a három katolikus
szerzőnek, akiknek Máriára vonatkozó írásait Warner nagyon
tanulságosnak találta, de nem annyira, hogy helyes képet alkotott volna
Máriáról. A helyes kép jelenti a tények elsőbbségét az eszmék fölött.
Különben az ember saját magát löki be abba a sötét sarokba, ahol sem
Sztálint, sem Hitlert, sem pedig Maót nem szabad egyszerű szörnyetegnek
minősíteni. Ezek az emberek gigantikus személyek maradnak olyan
történészek számára, akik feladják józan eszüket és alapvető
tisztességüket, hogy „feddhetetlen” akadémiai igazolványukkal
„előítéletmentesnek” tűnjenek.
Nem számítanak nekik
a tények, bármilyen hatalmasok is azok. A tények pedig állandó erkölcsi
ítéletet mondanak felettük maguk okozta rövidlátásuk miatt, hogy nem
tudnak különbséget tenni zugok – sarkok – és földrészek között. Még
kevésbé veszik észre azt a sarkot, amelynek hatása végül is sokkal
nagyobbnak bizonyult, mint minden más hatás az öszszes földrészeken,
pedig ezeknek a száma az utolsó ötszáz évben megkétszereződött. A két
Amerikában éppúgy, mint Ausztráliában, számtalan ember – a
legegyügyűbbektől a legsikeresebb szerzőkig – a legáldottabb
aszszonynak mondja Máriát, ahogyan azt Sedulius és Wordsworth
utánozhatatlan mondatai is bemutatták.
Azért tesznek így,
mert amennyire Mária élő valóság volt, éppúgy – de
öszszehasonlíthatatlanul magasabb értelemben – élő valóság Fia is, aki
nyilvánvalóan a történelem legnagyobb tényének bizonyult, és akit most
már a világ legtávolabbi sarkában is ismernek. Nem kell a
vallástörténetet tanulmányozni, hogy ezt észrevegyük. Elég fölfigyelni
annak a ténynek jelentőségére, hogy az egész világból százötvennél több
államfő ment el II. János Pál temetésére. Sokan közülük vonakodtak
volna elismerni, hogy II. János Pál nem lehetett volna nagy, ha
Krisztus, Mária Fia nem lenne nála mérhetetlenül nagyobb. De azzal,
hogy eljöttek a lengyel pápa temetésére, akaratlanul is Krisztus
mellett szavaztak – legalábbis a lábukkal –, aki anyától, Máriától
született, és főképpen ezért valóságos ember.
Máriának sejtelme sem
volt az eljövendő generációk életéről, sorsáról. Az ő világa egy apró
kis sarok volt, ahol távoli országokról és más népekről csak
szóbeszédből hallottak. Fajának tanult emberei persze sok más, Júdeán
és Galileán túli népről és országról tudtak ugyan, de ha megkérdezték
volna őket, hogy milyen a Föld, ugyanazt a választ adták volna, mint
Mária. Számukra a Föld egy vizen úszó lapos korong volt, és a
látszatnak megfelelően úgy képzelték, hogy ez a korong a világmindenség
– az univerzum – középpontja. Emberi képzelet szerint a világmindenség,
ahogyan azt a Biblia mindenütt leírja, egy nagy sátor, alja a Föld,
teteje pedig az ég. Még a görögök világképével összehasonlítva is
roppant primitív világkép volt ez. A görög tudósok akkorra már
megállapították, hogy a Föld gömb alakú, és az ég – ha egyáltalában van
ég – szintén gömb alakú a földgömb körül.
A tudós görögök
meglepő pontossággal tudták megbecsülni nemcsak a Föld méretét, de még
a Hold méretét és Földtől való távolságát is. A Nap nagyságának és a
Földtől valamint a Holdtól való távolságának számított értékei
körülbelül tízszer kisebbek voltak a valóságos értékeknél. Ami a
Földnek az állócsillagok szférájától – gömbjétől – való távolságát
illeti, számításaik csak föltevéseken alapultak, és maga az
állócsillagok szférája is végeredményben csupán föltevésnek bizonyult.
De Ptolemaiosz világegyeteme
– ő rendszerezte a görögök tudományos világképét – lélegzetelállítóan
nagy volt a bibliai világ méreteivel összehasonlítva.
A világmindenség, ha
szabad így mondani, egyre nagyobbra és nagyobbra nőtt, a Föld pedig
vele összehasonlítva egyre kisebb lett. Kepler még abban reménykedett,
hogy a kopernikuszi univerzumot egy csillaghéj veszi körül, és ezért
véges, a távcső megjelenésével azonban a világ zárt volta illúzióvá
vált. Amint a távcső tökéletesedett, óriási számban fedeztek föl egyre
több csillagot. A Föld egyre jobban annak mutatkozott, ami valójában:
csupán egy cseppnek az egyre hatalmasabb univerzum tengerében, amely
sok más földdel és „világgal” van tele, legalábbis így gondolták. Mivel
a Jupitert egy csomó hold veszi körül, ezért minden további nélkül
föltételezték, hogy a csillagok hasonlók a mi napunkhoz, mindegyik
körül bolygók keringenek. Galilei távcsöve hegyeket mutatott a Hold
felületén, és ezért meggyőző volt az a következtetés, hogy az
égitesteknek két fő fajtájuk van: a mi napunkhoz hasonló, vörösen izzó,
tüzes csillagok, és a mi holdunkhoz hasonló bolygók, és a Hold szintén
hasonlít a Földhöz. Ebből a csupán tudományos föltételezésből fakadt az
az elképzelés, hogy minden bolygón ugyanolyan élet és értelmes élet
van, mint a mi földünkön.
Már régen fölmerült a
kérdés, hogy az ott élő, emberhez hasonló lényeknek – modern szóval
földönkívülieknek – hasonló-e a történetük a mi emberi fajunk
történetéhez. Vajon ők is elbuktak-e, mint mi Ádámban és Évában, és
őket is ugyanúgy mentette-e meg a Máriának adott üzenethez hasonló
üzenet. Máriának az angyal azt mondta, hogy fiát Jehosuahnak fogja
nevezni, a név jelentése pedig: „Jahve megszabadít.” Vajon az
üdvtörténet csupán egy sarokra korlátozódott, a végtelen univerzumnak
legapróbb sarkára? Vagy pedig Mária fia, az emberiség megváltója
bolygóról bolygóra utazó megváltó?
Természetesen ha
Jézus Isten Fia, szükség esetén a fénynél gyorsabban is tudna utazni,
de a megváltás művének elvégzéséhez a mérhetetlenül nagy számú bolygók
mindegyikén harminchárom éven át kellene tartózkodnia. Ha a
relativitáselméletet akkorra már megfogalmazták volna, néhány túlbuzgó
hívő azt használta volna föl a probléma „megmagyarázására.”
Végeredményben napjainkban a tér-idő relativitásához való menekülést
tekintik Krisztus föltámadása egyedüli „tudományos” magyarázatának.
A bolygóról bolygóra
utazó megváltó miatti minden aggodalmat és az arról való fantáziálást
az a föltételezés váltotta ki, hogy az élet nincs, nem is lehet a világ
picike sarkába szorítva, még az értelmes élet sem. Hívők, akiknek azt
tanították, hogy Isten mindent számukra teremtett, és hogy az élők
hatalmas birodalmában egyedül ők vannak Isten képére teremtve, nagyon
zavarba jöttek, és nem tudták, mit mondjanak. Úgy érezték, hogy
teljesen sarokba szorították őket. Minden bizonnyal nehezen találtak
érvet a vélemények egyre fojtogatóbb légkörében. Mert rögeszmék és
divatok ellen – és az általánosan elterjedt vélemények nagyon gyakran
ilyenek – nem lehet észérveket fölhozni. Különösen ellenállónak
bizonyulnak, ha a tudomány köntösébe öltöztetik őket, noha tudományosan
nem érdemelnek hitelt.
Bernard de Fontenelle-nek, bár csaknem ötven éven át töltötte be a Francia
Akadémián az állandó titkári tisztet, nem volt joga ahhoz, hogy a
tudósok köpenyében jelenjék meg, amint azt 1686-ban tette Entretiens sur la pluralité des mondes [Beszélgetések a világok sokaságáról] című
művében, amellyel óriási sikert aratott a tudomány népszerűsítése
terén. Az Entretiens, éppúgy mint a legtöbb hasonló munka, tele volt
népszerű fantáziálással, és nagyon kevés komoly gondolatot
tartalmazott, amelynek az akkori időben tudományos alapja volt. Olyan
embereknek, akik szeretik szabadjára engedni fantáziájukat, nagyon
kapóra jött Fontenelle merész föltételezése, hogy a bolygókon – a
Vénusztól a Szaturnuszig – élőlények vannak.
Fontenelle-t még a
legmerészebb képzelet sem tudta szigorúan merev gondolkodónak
föltüntetni sem az Entretiens-ben, sem más írásaiban. Immanuel Kantnak azonban
ilyen gondolkodóként – tulajdonképpen a valaha is élt legkritikusabb
gondolkodóként – növekedett a hírneve. Kant huszonöt évvel azelőtt,
hogy 1781-ben A tiszta ész kritikája című művével jelentkezett, egy
nagyon is kritika nélküli munkát közölt Az ég általános
természettörténete és elmélete címen. Ebben nemcsak különböző
részleteket közölt a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a
Szaturnusz lakóinak fizikai és erkölcsi jellemzőiről, de olyasmit is,
ami sokkal inkább tartozik a komoly tudományhoz. ő, aki csak az elemi
algebrát ismerte, azzal dicsekedett, hogyha fölszólítanák, le tudná
írni matematikailag a bolygórendszer kialakulását; pedig ezzel a
feladattal Newton,
az infinitézimális számítás egyik fölfedezője sem tudott megbirkózni.
Évekkel később Kant mint a kritikus értelemnek megtámadhatatlanul
szilárd alapra helyezője sütkérezett a dicsőségben, de azt az üres
dicsekvését sohasem tagadta meg.
Becsületesnek lenni
nem szükségképpen ugyanaz, mint kritikusnak lenni. Valóban joggal
csodálkozhatunk a modern nyugati szellemtörténet sok jeles személyének
becsületességén, akik a kanti alapot elfogadva megváltak keresztény
hitüktől. (Tolsztoj volt ezek egyike.) Kant az istenhitet tisztán
érzelmi alapon engedte meg (a kinyilatkoztatást mint a lehető
legkritikátlanabb ajánlatot kereken elutasította), ezt azonban kevés
józan eszű ember volt hajlandó támogatni.
De voltak más indokok
is, amelyek már Kant esetében is szerepet játszottak. Jó emlékeztetni
arra, hogy Kant intellektuális küldetését csak akkor fedezte föl,
amikor negyvenéves korában – a legtöbb férfi számára kritikus korban –
olvasta Rousseau-nak Julie azaz Az új Héloise című regényét. A regény szerint házasság dolgában az
érzelem uralkodik minden erkölcsi kötöttség fölött. A huszadik század
elején a fiatal Aldous Huxley úgy érezte, hogy kortársai nevében beszél, amikor
azt állítja: azért támogatják a darwinizmust, mert az igazolni látszik
szexuális szabadosságukat, azt a magatartást, amelyet a
kinyilatkoztatás a lehető legjobban sarokba szorít.
De térjünk vissza az
öreg Kant idejébe, aki állandóan azt állította, hogy ő isten. És igaza
volt mindaddig, amíg az ember a Kritika fogalmi pókhálóinak csapdájában
volt. Olyan ember, aki rendszeresen visszautasítja Istent, csak önmagát
tudja istenné tenni, és ezzel elveszíti az ellenőrzést saját érvelése
fölött. Ez a veszély pedig azt is fenyegeti, aki személyesen még
ragaszkodik Istenhez, Kant elutasított „istenéhez.” Példa erre Herschel, a nagy tudós,
számtalan galaxis megfigyelője. Napjainkban kevesen gondolnak arra,
hogy Herschel szerint a mi napunkat élőlények népesítik be. Herschel
úgy gondolta, hogy a Nap azért látszik izzónak, mert óriási testét
tűzréteg veszi körül, amely csak kifelé sugároz meleget. A gondolat nem
sokkal jobb néhány mítoszbeli űrhajóst ösztönző elképzelésnél, akik
abban reménykedtek, hogy éjszaka tudnának leszállni a Napra.
Hogyan juthatott
Herschel értelme ilyen szörnyű vakvágányra? A magyarázatot a modern
nyugati gondolkodás története már éppen eléggé megadta: ha az ember nem
tartja eszében, hogy ő Istennek egy különleges teremtménye, el fogja
veszíteni az értelme iránti tiszteletet, és a világegyetemben mindenütt
értelmének mását mint csupán az anyag származékát fogja látni. Az
ilyenfajta érvelés persze nem hat a modern emberre, de nagy hatással
lehet rá az az érv, amelyet John Henry Newman mondott arra vonatkozóan,
hogy milyen ostobaság földön kívüli lényekben hinni. Grammar of Assent [A
beleegyezés nyelvtana] című művében a bizonyítások különböző formáit
tárgyalva a földönkívüliekben való hitet az alaptalan föltevések
esetének tartotta, amivel nem érdemes vitatkozni. Ezt a megjegyzést
bevezetőnek szánta a Grammar második fele fő érvének bevezetéséül,
amely szerint az üdvtörténet egyedülálló, valószínűtlen esemény az
emberiség történetében, és az Egyház történetében folytatódik. Newman
számára az egyház vagy római katolikus, vagy egyáltalában nincs egyház,
és akkor nincs üdvtörténet sem. Úgy tűnhetett, hogy az így érvelő
Newman az „új” teológia harcos követőinek szemében sarokba szorult.
Ennek csupán a
lehetősége is kevésbé kell, hogy nyugtalanítsa a gondolkodó
keresztényeket, mint amilyen Newman volt. A földönkívüliek elutasítása
mint teljesen fölösleges ki-jelentés kevéssé befolyásolt egyeseket az
övéi közül, akiknek ezt jobban kellett volna tudniuk. Tudniuk kellett
volna ugyanis, hogy Laplace-nak a naprendszer kialakulására vonatkozó elmélete,
amely minden csillag körül bolygókat föltételezett, már nagyon tévesnek
bizonyult. Miért is aggódjunk a földönkívüliek lelkiüdve miatt, ha arra
is kevés alapunk van, hogy lakóhelyükről beszéljünk? Ma már nagyon
kevéssé értelmes dolog földhöz hasonló bolygókról társalogni. Mégis a Brother Astronomer [Csillagász
testvér] című könyv, egy a Vatikán csillagvizsgálójában dolgozó nem pap
jezsuita műve, néhány évvel ezelőtt azt a kérdést vizsgálta, hogy vajon
meg kell-e keresztelni a földönkívülieket. Tudnia kellett volna, hogy
Földünk azért olyan amilyen, mert kering körülötte egy nagyon
különleges Hold, ez pedig olyan követelmény, amelynek teljesülése a
tudomány megállapítása szerint a legkevésbé valószínű.
Ma bőségesen lenne ok
arra, hogy kiegészítő fejezetet fűzzenek a The
Great Chain of Being (1936) [A lét nagy
láncolata] című könyvhöz. Szerzője, a Harvardon működő Arthur Lovejoy kimutatta,
hogy az az állítás, amely szerint az univerzum zsúfolva van élettel,
nagyon hamis gondolat, és ezt sohasem lehetett tényekre alapozni, bár
rendkívül értelmes elmék, pl. Leibniz, esküdtek rá. Napjainkban
hasonlóképpen hamis úton járnak azok, akik szenvedélyesen hisznek
abban, hogy az emberiség elkerülhetetlenül egy nooszféra felé menetel.
A vágyálmokat nem
lehet elfojtani. Látni kellett, hogy újra és újra életre kelnek, mint a
hidra, és minden alkalommal új fejeket növesztenek. Amikor egyre
nagyobb rádió-teleszkópokat építettek, megszületett a gondolat, hogy
segítségükkel föl lehet fogni olyan rádiójeleket, amelyeket más
bolygókon élő magasabb rendű emberi lények állandóan küldenek a Földre.
Az alatt a negyven egynéhány év alatt, míg ez a nézet
széltében-hosszában beszédtéma lett, és igazolására költséges kutató
munkát folytattak, semmi olyant sem hallottak a külső térből, amit
valamiféle szimbólumnak lehetett volna tekinteni. A szó természetesen
csak egyik fajtája az ilyen jelnek. De még Morse-jeleket sem észleltek,
bár a figyelés elképesztő mértékű volt. A SETI – Search for
ExtraTerrestrial Intelligence [Földönkívüli intelligencia kutatása] –
lelkes, buzgó hívei számítógépórák millióit ajánlották föl erre a
célra.
A lelkesedést az a
tény sem csillapította, hogy az űrhajósokat a Holdon nem érte semmiféle
olyan bakteriális szennyezés, amellyel szemben az emberi immunrendszer
védtelen lett volna. A lelkesedés akkor sem csökkent, amikor a Marson
elhelyezett kutató szondák semmiféle ottani életnek vagy halálnak jelét
nem mutatták. Naprendszerünk bolygói körül egyre több holdat fedeztek
föl, de a mi Föld-Hold rendszerünkhöz hasonlót nem találtak. Márpedig a
Föld körül kerengő Hold nélkül az élet evolúciója nagyon más lett
volna, talán egyáltalában nem is ment volna végbe.
Az ilyenfajta
megállapításokat széles körben makacsul figyelmen kívül hagyják.
Semmitől sem félnek annyira, mint annak kinyilvánításától, hogy
ismereteink szerint az élet galaxisunknak csak nagyon kis sarkára
korlátozódik. A SETI emberei kijelentették, hogy csak ebben a
galaxisban legalább tízezer, a mienknél nagyobb technikai civilizáció
van. A média teljes mértékben támogatja az ilyen fantazmagóriákat.
Amikor 2000-ben megjelent a Rare Earth [Ritka Föld] című könyv, a The
New York Times-ban ez a főcím volt
olvasható: „Végül is talán egyedül vagyunk a világmindenségben,” de a
cikk nem emlékeztetett arra, hogy a lap fő tudományos tudósítója, Walter Sullivan, harminc
éven át egyfolytában hirdette, hogy „Nem vagyunk egyedül,” még az ilyen
című könyvében is.
A Rare Earth-öt az
University of Seattle két professzora írta, egyikük a Nemzeti
Tudományos Akadémia tagja. A könyv üzenete az, hogy az életnek még
nagyon primitív fajtája is valószínűleg galaxisunknak csak nagyon
kicsiny sarkára korlátozódik! Ez a tudomány megállapítása, az egzakt
tudomány legfőbb fajtáinak, a csillagászattól a geológián át a
biológiáig terjedő tudományágaknak véleménye! A fölismerés félelmetes
azok számára, akik az emberi lét célját illetően álmaikat arra a
nézetre építették, hogy az univerzumban csupán véletlen esemény
vagyunk, ezért azt tehetjük, amit akarunk. A megállapítás azonban
megnyugtatja azokat, akik vallják, hogy az embert a jóságos Isten
céllal teremtette. Ez utóbbiaknak messze a legnagyobb része még ma is
mindent kockára tesz egy eseményért, amely kétezer évvel ezelőtt ment
végbe a Földközi-tenger partvidékének egy kis sarkában, de ez bizonyult
a nyugati civilizáció bölcsőjének. Sokszor sarokba lökték, de sohasem
szorították sarokba. Ellenfeleinek érveiben mindig tévedések
mutatkoztak. És a Rare Earth-ben előadottak láttán – a könyv szerzői egyáltalában
nem tűnnek hívőnek – kínosan érezhetik magukat azok, akik a „szűk
látókörű” bibliai nézeteknek és minden természetfölöttiben való hitnek
eltűntetését kívánják.
Ezt persze sohasem
fogják elismerni. Arra sem emlékeznek, hogy Voltaire – egyik védőszentjük abban a mesterkedésükben, hogyan
lehet kigúnyolni mindent, ami szent – az ember szabad akaratát is
kigúnyolta, bár ezt szabadon tette. Filozófiai szótárában
nagy önhittségnek tartotta, hogy az ember, ez az aprócska lény szabad
akaratot tulajdonít magának, ugyanakkor tagadja szabad akaratát az
olyan hatalmas testeknek, mint a Szíriusz és más csillagok. Jót
nevettek ezen a „tudományos” társalgások hangadói, és nem sejtették,
hogy utoljára ellenfeleik tábora nevet majd, azok, akiket össze akartak
törni. A sarkok zárt helyek, és szabadgondolkodókkal vannak tele, a
szellemi és lelki szabadság levegőjét azok szívják magukba, akiket a
világ megpróbál ugyan sarokba lökni, de sohasem tudja őket sarokba
szorítani.
Szekularisták számára
a földönkívüliekkel való esetleges találkozás félelmetes lenne. Ebben
az esetben ugyanis ők csupán egy másik faj lennének, az életért való
nagy harcban pedig minden faj hajlandó fölfalni a másikat. A
szekularisták számára az értelem nem más, mint vak erő. Az értelem csak
az üdvtörténet tényében hívőknek magasabbrendű, mert Istentől való
lelki ajándék, és csupán ez tud fényt sugározni az anyagi lét nagyon
sötét sarkaiba. Ennek a létnek kétségtelen kegyetlenségeit csupán az a
megfontolás tudja csillapítani, hogy az önzetlenség és a szeretet nem
illúzió. Ezek csak az emberre jellemzők az élők világában, amelynek
kérlelhetetlenségét mindenütt vértől pirosló fogak és karmok mutatják.
Egyedüli kivétel az ember által elfoglalt sarok, mert ő különös módon
tud önzetlenül cselekedni, bár nagyon gyakran nem így tesz.
E különbséget akkor
tudjuk legjobban megmagyarázni, ha komolyan vesszük azt, ami a
kopernikuszi univerzumhoz képest – hát még a milliárdnyi galaxisok
univerzumához viszonyítva – nagyon picike világnak egy kicsike sarkában
történt. Lehet, hogy ez a gondolat árt annak az emberi értelemnek,
amely az a priori-n
akar nagyobbá lenni. De ez csak olyan csapás, amihez hasonlítva minden
más csapás – valóságos és képzelt – nagyon is parányinak bizonyul. Mert
semmi sem korlátoz jobban, mint az a priori kényszerzubbonya, amely arra csábítja az embert, hogy
maga írja elő a világmindenségnek, milyennek is kellene lennie, és
teljesen figyelmen kívül hagyja, milyen az a valóságban, és mi az ember
a világmindenségben. Ebből a dilemmából csak egyetlen kiút van, éspedig
az az esemény,
amely minden jóslat ellenére állandóan ellenáll a sarokba szorításnak,
miközben a világmindenség távoli sarkai egyre gyorsabban iszonyatos
messzire távolodnak egymástől.
Az esemény, amennyire
tudjuk, a mi Földünkre korlátozódott, és itt a Földön valójában csak a
Katolikus Egyház ismerte el. Az Egyházat, éppúgy, mint alapítóját,
Jézust és az ő anyját, Máriát, ismételten sarokba lökték, de sohasem
szorították sarokba. A pápáknak távoli erősségekbe kellett menekülniük,
VII. Gergelynek Monte Cassinóba, IX. Piusznak Gaetába. Az utóbbi vissza
tudott térni Rómába, Gergelynek azonban számkivetésben kellett
meghalnia, mert szerette az igazságot, és gyűlölte a gonoszságot. VII.
Piuszt Napoleon több mint egy éven át elzárta a világtól.
Bár II. János Pált nem
tudták sarokba szorítani, amikor a híveket mind az öt földrészen
meglátogatta, az Egyház ma már nem a földrészek egyháza. A hit romokban
van Európában éppúgy, mint Észak- és Dél-Amerikában. Az Egyház egyre
inkább szigetek hatalmas sokaságának tűnik, amelyek archipelagust,
szigettengert alkotnak, a szigeteket pedig minden oldalról a
materializmus hullámai és áramlatai csapkodják. De az Egyházat annál
nehezebb sarokba szorítani. Politikai analógiával élve a szekularizmus
erői sokkal hatásosabban tudják befolyásolni az elnökválasztást és a
szenátorválasztást, mint az egyes megyéken belüli választásokat. Nem
lehet minden megyében szétosztani még a New York Times-t sem. Az
Egyház, az új archipelagus, olyan képződmény, amely sok csúcsával
bátran áll a mindent fenyegető árban. Az Egyház földrészeket veszített
ugyan, de számtalan szigetet nyert. Már nincsenek magukban álló sarkok,
ahová be lehetne lökni. Az Egyház számára a veszélyt, a valóságos
veszélyt csak az jelenti, ha hívei nem vallják, hogy nincs állandó
lakhelyük itt a földön.
Fordította: Kerényi Dénes
* „Sola sine
exemplo … femina …” Babits Mihály fordításában: „példátlan asszony”
|