TANULMÁNYOK
Jáki Szaniszló Relativitás és vallás Száz évvel ezelőtt
fogalmazta meg Albert Einstein a speciális relativitáselméletet. A centenárium
éve – 2005 – még el sem kezdődött, és a világ máris úgy visszhangzott
az Einsteint dicsőítő beszédektől és írásoktól, mintha nagyságának nem
lenne határa. Már jó ideje él ez a merész föltételezés, különben a TIME
nem Einsteinre utalva reklámozta volna magát 1979. szeptember 24-én. A
hirdetés azt állította, hogy a TIME adja a legszínesebb beszámolót a
hét eseményeiről. Einstein töprengő arca volt legfölül, alatta pedig a
következő vastag betűs szöveg: „Minden relatív.” Utána következett a
bizonyítás: „Einstein a matematika elfogulatlan, szép nyelvén
kimutatta, hogy a relatív értékek világában élünk.” A mondat azt
sugallja, hogy minden relatív.
Ezt a reklámot egy
másik teljes oldalt kitöltő hirdetés követte november 12-én. Ez
alkalommal a balett két hírességének képe vonta magára a figyelmet és
zavarta meg az értelmet. A szöveg így kezdődött: „A hír, éppúgy mint a
szépség, gyakran a befogadó, a néző szemében létezik.” Mivel valóban
csaknem mindig ez a helyzet, a kijelentés azt is magába foglalja, hogy
az igazságot az alany határozza meg. Ez pedig a legerősebb
relativizmus. Bebizonyította-e Einstein valaha is a relativizmust? Vagy
bizonyítható-e a relativizmus a relativitással?
A relativizmus újra
nagy témává vált azóta, hogy a 2005. évi megemlékezések megsokasodtak.
Pontosan száz évvel ezelőtt ugyanis Einstein két másik, hasonlóképpen
fontos cikket is közölt. Az az év lett a fizika „annus mirabilis”-évé
(csodálatos évévé). A fényelektromos hatásról írt cikkében Einstein azt
bizonyította, hogy a fényelektromos jelenség megmagyarázható, ha az
atomok kvantumokban bocsátják ki, illetőleg nyelik el az energiát. Ez
abban az időben a legforradalmibb állítás volt. A másik cikkben
kimutatta, hogy a Brown-mozgásban atomos szinten diszkontinuitások
vannak. Einstein három cikke közül bármelyik megérdemelte volna a
Nobel-díjat, amit végül is 1922-ben a fényelektromos hatás
magyarázatáért kapott meg.
Addigra az 1913
és 1917 között publikált öt cikkében a relativitáselméletet már
általános formában is közölte. A cikkek egyikében Einstein előre
megmondta, hogy a fény nagy tömegű tárgyak, pl. a mi Napunk
környezetében elhajlik. Amikor ezt a jóslatát brit csillagászok egy
csoportja Nyugat-Afrikában egy napfogyatkozás alkalmával (amikor ez a
jelenség mérhető) bebizonyította, Einstein neve általánosan ismertté
vált. Egyesek úgy kezdtek beszélni róla, mint a bolygónkon valaha is
élt legnagyobb emberről, ami az újságírói túlzások jellegzetes
közhelyévé vált. Einstein a maga részéről sohasem mulasztotta el, hogy
Newtonról mint a valaha is élt legnagyobb fizikusról beszéljen.
Einstein mint ember
más eset, különösen akkor, ha a vallásra vonatkozó megállapításainak
fényében foglalkozunk vele. Einstein két évvel azután, hogy szárnyára
kapta őt a világhír, tett egy nyilatkozatot a tudományról és vallásról,
ami az ezzel a témával kapcsolatos legmeghatározóbb, de ugyanakkor a
legjobban figyelmen kívül hagyott kijelentése volt és marad. A
körülmények megérdemlik, hogy kissé részletesebben foglalkozzunk velük,
mert összefüggésben vannak bizonyos rosszul megfogalmazott
elképzelésekkel és alaptalan aggályokkal arra vonatkozóan, hogy mit
tehet a tudomány a vallással, és mit várhatnak a vallásos emberek a
tudománytól, illetőleg mit nem szabad várniuk tőle.
Az eseményekben nagy
szerepet játszott Haldane vicomte, ügyvéd és 1885-től 26 éven át East
Lothian parlamenti képviselője. Haldane több kormánynak is tagja volt,
és ő reformálta meg a brit katonai rendszert éppen az első világháború
előtt. Igazából azonban a filozofálás érdekelte. Egyfajta
neo-hegelianizmusnak volt harcos hirdetője, és „ezt nagy energiával, de
kevéssé világosan fejtette ki” – állapítja meg róla a British Encyclopedia a
Haldane szócikkben.
Haldane filozófusként
akkor szerzett hírnevet, amikor 1899-ben meghívták, hogy tartson két
sorozat Gifford-előadást az University of St. Andrews-on. Az előadások
szövegét Haldane 1903-ban közölte Pathways
to Reality (Ösvények a realitáshoz) címen,
ebben neo-hegeliánusként az eszmék (ideák) jelentőségét hangsúlyozta, a
tényekét pedig semmibe vette. A kétkötetes tanulmányban a tudományra
való hivatkozások számát az ember meg tudná számolni az ujjain. Ami még
ennél is rosszabb, Haldane elmulasztotta meghatározni, hogy mit ért
valláson, és mit ért tudományon. Filozófiai tevékenységét az első
világháború politikai és katonai zűrzavarában is folytatta. Különben
nem lett volna nyomdakész állapotban e szörnyű embergyilkolás végén a The Reign of Relativity (A
relativitás uralma) című könyve. Kérdés, hogy vajon a háború áldozatait
– több mint húsz millió embert – vigasztalta volna-e a hír, hogy minden
relatív, legalábbis átmenetileg. A megállapítás azonban, hogy a
tudomány mindent tisztázni fog, nem tudósra vall, mert leírója nem volt
tudatában annak, mennyire cserben hagyja a tudósokat időnként
szakértelmük.
Az első világháborút
követő szomorú időszakban Haldane arra törekedett, hogy helyreállítsa
Németországgal a kulturális kapcsolatokat, és Einsteinnek az 1919. évi
ekliptika-megfigyelés eredményeként megnövekedett világhírét
fölhasználta célja elérésére. Amikor hallotta, hogy Einstein 1921
májusában előadói körúton jár az Egyesült Államokban, megkérte őt, hogy
Németországba visszatérve álljon meg Londonban, és tartson előadást a
relativitásról. Haldane volt Einstein házigazdája, és gondoskodott
róla, hogy Einstein találkozzék néhány vezető brit elmével, közöttük
Bernard Shaw-val és Whiteheaddel.
Haldane hívő
protestáns lévén Randall Thomas Davidson canterburyi érseket sem hagyta ki. Az érsek nagyon
szeretett volna találkozni Einsteinnel, és ki akarta puhatolni nézetét
a relativitás és a vallás kapcsolatát illetően. Csupán egy díszvacsora
volt szükséges ahhoz, hogy Haldane összehozza Einsteint az érsekkel,
ott egymás mellé ültette őket. Korábban az érsek két ellentétes
véleményt hallott a relativitás és a vallás viszonyáról. Az egyik
magának Haldane-nek nézete volt, aki úgy vélte, hogy a
relativitáselmélet nagyon fontos a vallás szempontjából. Ezzel
ellenkező véleménye volt J. J. Thomsonnak, a brit tudomány akkori nagy alakjának. A püspök
magától Einsteintől akarta megtudni az igazságot. Vacsora közben –
Haldane kettejük közelében ült – az érsek Einsteinhez fordult: „Lord
Haldane azt állítja, hogy az ön elmélete nagyon meg fogja változtatni
erkölcseinket.” Einstein így válaszolt: „Egy szót se higgyen ebből! Nem
változtat meg semmit. Ez tisztán absztrakt tudomány.” Így számol be a
beszélgetésről az érsek mértékadó életrajza. Egy másik változat
szerint, amely Philipp Franknak Einstein His Life and
Times (Einstein. Élete és kora) című
művében található, az érsek ezt kérdezte: „Milyen hatása lesz a
relativitásnak a vallásra?” Einstein így válaszolt: „Semmilyen. A
relativitás tisztán tudományos elmélet, és semmi köze sincs a
valláshoz.”
A két, lényegében
ugyanazt mondó válaszból az első látszik hitelesebbnek.
Mindenesetre 1921-ig Einstein már tett olyan megállapításokat, amelyek
komoly összefüggésben voltak a vallással, ha a vallás kiinduló
pontjának „az ég és föld Alkotójában,” a világmindenség Teremtőjében
való hitet tekintjük. Einstein az univerzumot tartotta végső
valóságnak, és ily módon megváltoztathatatlannak. Az általános
relativitásról írt utolsó cikkében, amely az elmélet kozmológiai
következményeit tartalmazza (1917), véges és statikus univerzumot mutat
be, és ennek – statikus volta miatt – fő vonásaiban változatlannak kell
lennie. Később úgy beszélt általános relativitáselméletéről, mint olyan
tökéletes elméletről, amelyen még Isten sem találna javítani valót.
Einstein nem volt
eléggé filozófus ahhoz, hogy meglássa, véges tömegű, négydimenziós
világmodelljének – amelynek tömegét magából a modellből lehet
kiszámítani – volt egyfajta „milyensége”, és ez – minden más
szempontból is – arra készteti a kíváncsi értelmet, hogy erre kielégítő
választ kapjon. A mindennapi dolgok körében egy tárgy milyenségét
vissza lehet vezetni egy másikéra, azt egy továbbiéra, és az eljárás
vég nélkül folytatható, amíg csak be nem látjuk a végtelenségig való
nyomon követés logikátlanságát. A filozófiában – éppúgy, mint a
politikában – valahol véget kell vetni az igyekezetnek. A problémák vég
nélküli hátrább tolása csak a vég nélküli tanácstalanság területére
vezet. Ha Einstein ezt észrevette volna, mondhatta volna – amit Leibniz
már jóval őelőtte megtett –, hogy a dolgoknak és különösen a dolgok
teljességének milyensége arra kényszeríti az embert, hogy egy végső
értelemre és létre, azaz egy szóval Istenre következtessen.
Einstein igen nagy
tudós volt, de egyáltalában nem volt filozófus, bár nem tudományos
óráiban szeretett filozofálni. Egyik bálványozott filozófusa Spinoza
volt, aki azt tartotta, hogy az euklideszi értelemben végtelen
univerzum a végső valóság. De akkor fölmerül a kérdés: egy ilyen végső
végtelen valamiben hogyan jöhetnek létre véges dolgok, hiszen tény,
hogy a megfigyelt dolgok mind végesek. Ezt a kérdést Tschirnhausen, egy
heidelbergi filozofáló úriember tette föl Spinozának. Spinozát
meghökkentette a kérdés, ígérte, hogy válaszolni fog rá, de sohasem
válaszolt. Az iróniát teljessé teszi, és fölfed valamit Spinoza
filozófiai rövidlátásából, ha emlékeztetünk arra, hogy a kozmoszra
vonatkozó nézeteit egy Ethica, more
geometrico demonstrata (Geometriai
módszerrel bemutatott etika) című könyvben fejtette ki. Ebben az
etikában nem volt helye sem a szabad akaratnak – minden etika alapjának
–, sem pedig a célnak. Ugyanis sem a szabad akaratot, sem a célt nem
lehet geometriai fogalmakkal meghatározni, sem a három, – sem a nég,y –
sem pedig a sok dimenziós geometria fogalmaival, még kevésbé
lehet leírni zavaros ezoterikus fogalmakkal –legalábbis olyan egyszerű
halandók számára, akiknek nincs doktorátusuk sokdimenziós geometriából.
A geometria számokká
alakítható térbeli fogalmakkal dolgozik, és mint ilyen csupán
kvantitatív összefüggéseket tud szolgáltatni, semmi mást. Ebben van a
vallás és a tudomány viszonyának kulcsa, feltéve hogy a teológusok és a
tudósok készek a kulcsot a lehető legkomolyabban venni. Ha vonakodnak
így tenni, csak tetszetős közhelyeket fognak terjeszteni, amelyekkel a
tudománnyal és vallással foglalkozó irodalom máris dugig tele van.
Kulturális átok, hogy ennek az irodalomnak néhány művelője tekintélyes
díjat kapott, bár nem adták meg sem a vallás, sem a tudomány
meghatározását, még ha fizikai Nobel-díjjal is dicsekedhettek. Ami
pedig a vallást illeti, erre vonatkozó mondanivalójuk gyakran nem több,
mint a napnyugtának vagy egy csokor virágnak a csodálata. Válaszukban
nincs utalás arra a fára, amely Krisztus keresztje volt, és amely
mindig botrány marad az agnosztikusoknak, és mindig nevetség tárgya
lesz az ateistáknak.
Einstein Spinoza
követője volt abban, hogy tagadta egy személyes Teremtő létét, aki
szabadon teremtett, azaz szabadon tudta létrehozni ezt a nagy
világmindenséget a végtelen sok univerzum lehetőség közül. Spinoza
követője volt abban is, hogy tagadta a szabad akaratot. „Objektíven
nézve végeredményben nincs szabad akarat” – írta egy barátjának, O. Juliusburgernak 1946.
április 11-én. Négy évvel később ugyanezt írta egy 19 éves egyetemi
hallgatónak, aki kétségbeesésében hozzáfordult tanácsért az élet célját
illetően. A tanács egy sztoikus tanácsa volt.
Einsteinnek a vallást
illetően sokszor voltak tanácstalan pillanatai. Amikor néhány évvel a
fény elhajlásának megfigyelése után szóba került a tény, hogy a
galaxisok legtöbbje egymástól távolodni látszik, Einstein láthatóan
megzavarodott. Rájöhetett, hogy a galaxisok színképében észlelt
vöröseltolódás – távolodási sebességük bizonyítéka – félelmetesen
emlékeztet arra, amit a legtöbb középkorú férfi észlel, ha a tükörbe
néz. Homlokuk magasodása figyelmezteti őket halandóságukra, ez utal
legerősebben az ember átmeneti voltára. Hasonló módon az univerzum
tágulása, amit a vöröseltolódás mutat, az univerzum öregedésére és egy
végelgyengülő energiamezőben való elhalására utal. De a vég itt is
fölidézi a kezdetet, ami a világmindenség esetében csak a teremtés
lehetett. A logika azt kívánja, hogy az ember ne a természetet imádja
tudós cikkeket írva róla a Science vagy a Nature számára, hanem a természet Szerzőjét.
Meg kell fontolnunk
még egy másik, szigorúan tudományos észrevételt is, bár Einstein ezt
elmulasztotta. Az előbbi megjegyzést, hogy a galaxisok egymástól
távolodnak, és hogy a közöttük lévő tér kiterjed, nem ok nélkül tettük.
Természetesen elfogadott dolog a világegyetem tágulásáról beszélni. De
a tudomány – beleértve Einstein tudományát is – teljesen tehetetlen
abban a tekintetben, hogy kimutassa az univerzum létezését, ha azt a
következetesen kölcsönösen egymásra ható dolgok összességének
tekintjük. A tudomány számára ez az egyedül használható definíció annak
ellenére, hogy legújabban több univerzumról fantáziálnak. Ezek az
elképzelések csak olyanfajta teológusoknak tetszenek, akik az oxfordi
egyetem jelenlegi királyi tanszékének teológia professzorához hasonlóan
a Megtestesülésről úgy beszélnek, mint Krisztusnak egy féreglyukon
keresztüli leszállásáról a sokdimenziós kozmikus sokaságba. Einstein
kiállt a kölcsönhatásokban következetesen érvényesülő okság eszméje és
realitása mellett, és helyesen látta, hogy ezt a kvantummechanika
koppenhágai magyarázata tagadja. Kiállt az ok mellett, hogy megvédje
nem annyira a differenciálegyenletek használatában bennfoglalt, hanem
inkább a kozmikus determinizmuson belüli folytonosságot. Ilyen
determinizmus esetén az univerzum olyan-amilyen, és nem is lehetett
volna más. Mivel belegabalyodott a determinizmusnak szigorúan
ideológiai és ál-vallásos szempontjaiba, Einstein képtelen volt
meglátni az igazi okot, hogy miért tért el a kvantummechanika
koppenhágai magyarázatától. Ebben a tekintetben egyedüli erőssége az a
szilárd meggyőződés volt, hogy a valóságon belül nem lehet
folytonossági hiány. Ezen szilárd meggyőződése miatt keresett
valamiféle „tudományos,” azaz méréseken alapuló igazolást. De amíg
kvantumokkal és mátrixmechanizmusokkal dolgozunk, a fizikai
kölcsönhatások abszolút pontos mérésére nincs semmi esély, hiszen
Heisenberg határozatlansági elve érvényben marad.
Nem csoda, hogy
Einsteinnek gondolatkísérleteivel (Gedankenexperimente) ismételten sem
sikerült bebizonyítania, hogy pontos mérés a kvantummechanikában is
lehetséges. Einstein hajthatatlanságát fizikus társai – Born, Stern és
Pauli, mind Nobel-díjasok – dőreségnek tartották. Vagy ahogyan Pauli
elmondta Bornnak Stern megjegyzését: Einsteinnek a kontinuitásba való
beletemetkezése nem különbözik a középkoriak ama gondjától, hogy hány
angyal rakható egy tűhegyre. A fizikusoknak meg kellett volna
fontolniuk a kérdést, amit végül is Einstein tett föl Paulinak: vajon a
Hold valóban csak akkor létezik, ha ránézünk?
Itt jutunk el a
tudomány és a vallás viszonyának lényegéhez, mely Einstein előtt rejtve
maradt. A lényeg a kontinuitás, ami az ontológiának, vagy éppen ebben a
dologban tudományos változatának, az energia és az anyag megmaradási
elvének velejárója. Ontológia nélkül az emberi társalgás
összefüggéstelen események, szótagok vagy még kisebb szótöredékek
láncolata lenne. Husserl fenomenológiájának alapja rejtve marad
mindaddig, amíg nem állítjuk központba, hogy ő az ontológiát
határozottan elutasította. De az ontológiát kell tekinteni azon vallás
igazi alapjául is, amelynek Istene – a vallásos imádat tárgya – így
adta meg nevét: „Én vagyok az, aki van.” Az ontológia elhagyása
pragmatizmushoz vezet, ami iránytalanná teszi az embert a cselekvésben.
Valóban, Einsteinnek le kellett győznie tétovázását, mielőtt engedett
néhány tudóstársa kérésének, hogy aláírja a Roosevelt elnökhöz küldött
levelet azzal a kéréssel, hogy Amerika gyorsítsa fel az atombomba
gyártását. Évekkel később tagadta felelősségét azt állítva, hogy csupán
postásként cselekedett.
Minderre emlékeztetni
kellett az olvasót, hogy jogosan elhagyhassuk Einsteinnek a princetoni
teológiai szemináriumon 1939-ben a tudományról és vallásról tartott
előadását, ami nem más, mint üres metaforák sorozata, és nyomtatásban
könnyen hozzáférhető. Az előadáson mondta el azt a jól hangzó frázist,
hogy „tudomány nélkül a vallás vak, vallás nélkül a tudomány béna.” De
milyen tudomány és milyen vallás? Az a tény, hogy Einstein sem a
tudományt, sem a vallást nem határozta meg, kétségessé teszi az olyan
megállapítások értékét, hogy Einstein „szimbolizálja az emberi értelem
nagyságát.” Ezt állapította meg Josef
Rotblat a The
New York Times 2005. május 17-i számának
szerkesztői oldalán, amikor visszaemlékezett néhány tudós reagálására
az 1954. évi, Bikiniben végzett amerikai hidrogénbomba- kísérlet
alkalmával. A tudósok sürgették a további kísérletek teljes
leállítását. Ötven évvel az esemény után Rotblatnak mérlegelnie kellett
volna, hogyha Reagen elnök nem folytatta volna a csillagháborús
programot, akkor a liberális értelmiségieknek ma kevés lehetőségük
lenne arra, hogy szabadságukat az annak fenntartásához szükséges szigor
szabadon tett elítélésére használják.
Sok tekintetben
Einstein minden volt, csak nem nagy entellektüel, és még kevésbé volt
nagy humanista. Az Einsteinről a The
Private Lives of Albert Einsteinben (Albert
Einstein magánéletei) adott ellenszenves kép, amelynek alapját az
Einstein-archívumból vették, minden tisztességes humanistának
megborzongatja a hátát. Ezt a könyvet olvasva az emberben minden
bizonnyal a legnagyobb kétely merül föl, hogy vajon mennyit ér
Einsteinnek az a gyakran idézett mondása, hogy a tudóst a jellem teszi.
Eltekintve a humanizmus nagyon széles körű témájától, Einstein nem volt
megbízható a tudomány és a vallás szűkebb területén sem. Egyedüli
értékes megállapítása erre a témára vonatkozóan az, amit a canterburyi
érseknek mondott.
Einstein jobban tette
volna, ha egyszerűen megmondja, hogy a tudománynak – az egzakt
tudománynak – semmi köze sincs a filozófiához és az etikához, még
kevésbé a valláshoz. Nem volt gondja arra, hogy publikálja a logikai
pozitivista Carnapnak tett megjegyzését, hogy a most-tal – minden
tapasztalat között a legközpontibb és legdöntőbb tapasztalattal – a
tudomány nem tud mit kezdeni. A tudomány azt tudja bizonyítani, amit
mérni tud, de a legfontosabb, a legfőbb emberi tapasztalatokat nem
lehet számokkal kifejezni. A tudománytól kétségbeesetten támogatást
váró teológusoknak fel kellene hagyniuk ezzel a magatartásukkal, és az
ontológiával komolyan foglalkozó filozófusok felé kellene fordulniuk.
Ezeknek a száma sajnos az utóbbi évtizedekben még katolikus körökben is
drasztikusan csökkent.
Ha az ilyen
teológusokat figyelmeztetnék Einstein fenti, tömör megállapítására, az
éppúgy nem hatna rájuk, mint ahogyan nem volt hatással Haldane
vicomte-ra sem. Nem figyelt föl, amikor 1922-ben Einstein nyilvánosan
eltűnődött azon, hogy a relativitáselméletet invarianciaelméletnek
kellene nevezni. Valóban, ez a legabszolutistább fizikai elmélet,
amivel valaha is előálltak. A relativitáselmélet megköveteli, hogy a
fénysebesség változatlan maradjon függetlenül a fényforrás és a
megfigyelő sebességétől. Einsteinnek inkább filozófiai mint tudományos
meggyőződéséből fakadt az az elmélete, hogy a fizika főbb törvényeinek,
különösen az elektromágneses jelenségeket leíró Maxwell-egyenleteknek
invariánsaknak kell maradniuk tekintet nélkül arra, hogy milyen más
referencia-rendszerbe transzponáljuk őket.
Vajon fölfigyelt
volna-e a kultúrvilág, ha Einstein keresztes hadjáratot hirdetett volna
a fizikai relativitás nevében a kulturális relativizmus ellen? Persze ő
először is nem volt keresztes vitéz. Amíg még Németországban
tartózkodott, egy szót sem szólt nyilvánosan a barnaingesek antiszemita
szóáradatai ellen. Ez még bizonyos mértékben megbocsátható, de teljesen
megbocsáthatatlan Einstein hallgatása akkor, amikor a
Roosevelt-kormányzat megtiltotta egy zsidó menekültekkel teli nagy
óceánjárónak, hogy befusson Bostonba, azután sem New Yorkban, sem
Baltimore-ban nem engedték kikötni. A hajónak Dél-Amerikába kellett
vinnie a zsidókat. Einstein sohasem hallatta szavát a szovjet
diktatúrával és haláltáborokkal kapcsolatban. Újra meg újra közel állt
ahhoz, hogy egyenlőségjelet tegyen a Szovjetunió és az Egyesült Államok
közé.
Amikor Einstein
megfogalmazta a relativitáselméletet, a relativizmus már jó ideje benne
volt a közgondolkodásban, vagy inkább a perverz gondolkodás légkörében.
Kevés tudósnak volt gondja arra, hogy a levegőt megtisztítsa. Néhányan
közülük Maxwellhez hasonlóan figyelmeztettek: „A tudományos gondolkodás
legnehezebb próbája meglátni a tudományos módszer jogos alkalmazásának
határait.” A próba alkalmazása mégis elképesztően könnyűnek tűnik. Heinrich Hertz éveket
töltött azzal, hogy rájöjjön, mi az elektromosság és a mágnesesség.
Maxwell elmélete alapján végül erre a látszólagos tautológiára jutott:
„Maxwell elmélete azonos Maxwell egyenletrendszerével.” Hertz a
tudomány és a vallás, általánosságban pedig a tudomány és a humán
terület közötti viszony lényegét illetően nagyon közel került a dolog
velejéhez. Figyelmét arra a tényre kellett volna irányítania, hogy a
mondott egyenletek édeskeveset számítanak mindaddig, amíg betűiket és
szimbólumaikat kísérletekből és mérésekből kapott számokkal nem
helyettesítjük.
Összefoglalva: a
tudomány – az egzakt tudomány – mozgásban lévő dolgok mennyiségi
sajátságainak mennyiségi vizsgálata, és mindig is az marad. Nem több és
nem kevesebb. A teológusok örülhetnek. Mindaddig, amíg a Credo nevében
nem állapítanak meg olyasmit, ami mérhető, biztonságban vannak a
tudomány ellenvetéseivel szemben, a tudományba oltott filozófiák
támadásaitól azonban nem mentesülhetnek, az ilyenek száma pedig
elképesztően nagy. A teológusoknak saját védelmükre csupán egy kérdést
kell föltenniük azoknak, akik a tudomány segítségével akarnak életet
adni a vallásnak: vajon meg tudják-e mérni az olyan elemi
kijelentéseket a maguk teljességében és részleteikben, mint hogy „ez a
toll itt van,” vagy „hazudni bűn.”
Einstein halhatatlan
iránytűt adott volna a canterburyi érsek kezébe, ha fölhívta volna
őméltósága figyelmét az ilyen elemi megállapítások vonatkozásaira. Az
adott helyzetben azonban nem volt elég talpraesett. Más dolog, hogy
vajon az érsek és más teológusok ennek hallatán éreztek volna
felszabadulást a szcientizmus béklyóiból. Akkor is elcsábított, és most
is elcsábít közülük sokakat egy egységes magyarázat délibábja, amit
állítólag a tudomány tud adni. Ennek a téveszmének Descartes és Hegel
volt harcos hirdetője. Mindketten – a maguk különböző módján –
elfuserálták a tudományt. Huygens csupán romantikus történetnek nevezte
Descartes főpaposkodását a tudomány fölött. Ami pedig Hegelnek
hosszadalmas éjszakai elmélkedéseit illeti, ezek valóságos szellemi
sötétséget tükröznek. Kantnak idevágó kijelentései nem sokkal maradnak
el mögöttük.
A rendszerességhez
szigorúan ragaszkodó lelkeket megzavarhatja, hogy a számok nem
vezethetők vissza más fogalmakra, és más fogalmak sem számokra. A jó
öreg Arisztotelész már észrevette és A
kategóriákban említette ezt, de azután
annyiban hagyta a dolgot. Galileinek kellett jönnie, hogy megfogalmazza
az első, mennyiségileg egzakt mozgástörvényt, a szabadesés törvényét.
De a mennyiségi törvények csodálatában addig ment, hogy tagadta a
másodlagos jellemzők realitását, ide értve a színekét is. Az
evolucionisták jól tennék, ha nem követnék őt ebben, amikor a színeknek
a természetes szelekcióban játszott szerepéről beszélnek.
Ennyit arról a nagyon
tág témáról, amit Einstein hozott föl, amikor azt mondta, hogy a
relativitásnak semmi köze sincs az erkölcs megjavításához, és a humán
dolgokhoz sem, ha azok nem csupán viselkedési formák, amiket
szavazatokkal és statisztikával lehet megadni. A Relativity a Richer Truth
(A relativitás gazdagabb igazság) című, valamikor híres könyvvel
szemben a relativitás mint tudomány csak az egzakt tudományt tudja
gazdagítani. Bárkit és bármit is csak szegényebbé tesz, ha többet vár a
tudománytól, mint amit az adni képes. A tudománynak persze egzaktnak
kell maradnia, ezért igazságát a mennyiségek, az egyedüli egzakt
fogalmak adják, bár ezek csak absztrakt voltukban ilyenek. Így igaz
Einstein megjegyzése a canterburyi érsekhez, hogy a relativitás
tudományának semmi köze sincs az erkölcsi jobbuláshoz, ami – legyen
szabad erre újra emlékeztetni – az igazi vallás lényege. Einstein
minden bizonynyal a legnagyobb jelentőségű kijelentést tette, amikor
más összefüggésben azt mondta, hogy tudományából egy csepp moralitást
sem tud kiszűrni. A Pensées (Gondolatok) szerzője így szólhatna: „Ezt én már
megállapítottam.”
|