TANULMÁNYOK
Jáki Szaniszló A nevelés tudománya, nevelés a tudományban* Ha egy beszélgetésen
szóba kerül a tudomány és az oktatás-nevelés (latinosan edukáció), épp
azok teszik róla a legelhamarkodottabb megállapításokat, akiknek
egyáltalán nem kellene hozzászólniuk a témához. Az efféle beszélgetések
rendszerint képzett emberek között játszódnak le, akik – éppen mivel
képzettek – bizonyára tudják, miben áll az oktatás. Akik pedig
tudományos nevelésben részesültek, sajnos váltig állítják, birtokában
vannak a tudomány titkának. Szinte minden képzett ember olyan
felsőoktatási intézményben szerezte meg a tudását, amely büszkélkedhet
neveléstudományi tanszékkel. A tanszéken mindenki váltig állítja, a
nevelés tudomány. A helyzet kevésbé volna aggasztó, ha csak annyit
mondanának, a pedagógia oktatása ésszerű szakterület. Ám hogy e
szakterületen sok az ésszerűtlenség, már csak abból is kiderül, hogy
mind sűrűbben dolgozzák át a neveléstudományi tanszékek tanmeneteit. Új
meg új kurzusok indulnak, s új meg új módszereket találnak föl a
nevelésoktatás módszereinek eredményessége végett. Ennek egyetlen
eredménye azonban az, hogy az oktatás tudománya mindinkább olyan
masinára emlékeztet, amely növekvő számú analfabétát gyárt.
Pedagógiai körökben
divattá vált tanulmánydolgozatokat követelni az elemi iskolák
nebulóitól. A diákok korlátlan információhoz juthatnak hozzá az
internet révén, ám a tanárok fittyet hánynak arra, hogy ifjonti
lelkesedésükben vajon válogatnak-e a kutatási területen elérhető adatok
között. Az óvodákból „elballagó” gyermekekre eközben egyre több helyen
adnak süveget és talárt. Miután két vagy három nemzedékkel ezelőtt
kötelezővé tették a középfokú oktatást, a gimnáziumi színvonal egyre
lejjebb csúszott, ami a főiskolai és egyetemi képzésre is óhatatlanul
hatással volt.
E folyamattal szemben
még a legjobb iskolák sincsenek védve. A hatvanas években a princetoni
egyetem szakirányú évfolyamain a kreatív nyelvhasználat kurzus mellé
kisegítő angol fogalmazási órákat kellett beiktatni. A reál szakokon
végző hallgatókat hiába kötelezték néhány humán kurzus elvégzésére,
éppoly kevéssé sikerült kiegyensúlyozott elméket faragni belőlük, mint
a fizikaórára küldött költőkből. A mód-szer nem enyhítette azt a
jelenséget, amelyet Schrödinger írt le jó fél évszázaddal ezelőtt. Schrödinger, a
„teljes körű, jó tudományos oktatás” eredményeiről értekezve írt arról
az abszurd helyzetről, hogy „a tudományosan képzett, kiváló
kompetenciájú elmék hihetetlenül gyerekes – fejletlen vagy sorvadt –
filozófiai nézetekről” tesznek tanúságot.1
Mondják, hogy
Amerikát az ország mintegy ötven legjobb egyetemén végzett szakemberek
kormányozzák. A további több ezer főiskola pusztán olyan embereket
képez, akik, ha bekerülnek egy üzleti vagy ipari céghez, megtaníthatók
erre-arra. Az ipari nagyvállalatok mind kevésbé örülnek e fejleménynek,
hiszen kezdik felismerni, hogy egyszerűen nem várhatnak elégséges
kompetenciát azok részéről, akiket a kétkezi munkánál némileg magasabb
szakértelmet megkövetelő állásokra vesznek fel. Egyes országokban a
nagyobb cégeknek saját vizsgát kellett összeállítaniuk, hogy
válogathassanak azok között, akik fizikai vagy kémiai PhD-vel
megtámogatva kerestek munkát.
1888-ban Németország
császára sürgette, hogy a német gimnáziumok többé ne rómaiakat és
görögöket, hanem németeket képezzenek. Kétségtelen, hogy a
tanmenetekben túltengett a latin és az ógörög, az azonban vitatható,
hogy helyes döntés volt-e maradéktalanul kigyomlálni e tantárgyakat a
követelmények közül. 1888-ban már két évszázada volt, hogy a „maradiak”
és a „modernek” első ízben csaptak össze, s később is egymást érték a
csetepaték. A „maradiak” a jól bevált klasszikus nevelés mellett törtek
lándzsát, míg a „modernek” az új tudományok oktatását pártolták.
1868-ban Thomas Huxley azzal érvelt az irodalomtanítás ellen, hogy az
nagyrészt haszontalan, amivel szemben a különféle tudományos kurzusok
hasznosságát ecsetelte.2 Ezzel nagyjából egyidejűleg Herbert Spencer roppant
elfogult dicshimnuszokat zengett a tudományról, melyet az élet minden
területén egyedül üdvözítő elvként tálalt.
A huszadik század
közepén C. P. Snow követte elődei példáját, meglehetősen félrevezető
módon. Reith-előadásait a BBC is közvetítette, majd könyv formájában is
megjelentek, The Two Cultures and the
Scientific Revolution (A két kultúra és a
tudományos forradalom) címmel. Akkoriban keveseknek tűnt fel, hogy Snow
megtévesztő módon magasztalja a két kultúrát, a humán és a reál
tudományt.3 A szovjet propaganda által lenyűgözött Nyugaton
sokan dőltek be Snow érvelésének, amely a következő vonalat követte: a
kultúra két fő ága, a humán és a reál tudomány közül az utóbbi szól
hozzánk a jövőből. Ennek alátámasztására először is elmondott néhány
anekdotát egyes kora tizenkilencedik századi oxfordi professzorokról,
akik olyannyira vakok voltak a jövő iránt, hogy rosszallották, amiért
vonatok érkeztek Oxfordba, méghozzá vasárnap. Mivel a tudomány
képviselői nem kifogásolták a vonatokat, Snow szerint csontjukban
érezték a jövőt – ami érdekes módja annak, hogy tagadással bizonyítsunk
egy állítást. Snow ezután azt állította, hogy a tudósok közül is a
kísérleti tudósok kultúrafelfogása felsőbbrendű, mint az elméleti
tudósoké. A gyakorlati szakemberek közül pedig a mérnökök a
legfogékonyabbak az emberiség igényei iránt. Következésképp, mivel a
Szovjetunió sokkal több mérnököt képzett, mint a Nyugat, a jövő a
Szovjetunió kezében volt. Snow ily módon gleichschaltolta volna egy
füst alatt mindkét kultúrát (pontosabban az összes kultúrát) és
mindazt, amit joggal nevezhetünk oktatásnak vagy nevelésnek.
Snow sötét
eszmefuttatásában az egyedüli reménysugár az volt, hogy nem fejtette
ki, mit ért oktatás alatt, legyen az reál vagy humán oktatás. Ha
fontolóra vette volna az „edukáció” szó eredetét, talán alaposabban
elgondolkodott volna –habár ez távolról sem valószínű. Az ideológia,
melynek alapján állt, mindig is arra támaszkodott, hogy elmismásolta az
elemi kérdéseket, beleértve a szavak jelentését is, amelyet sokszor az
etimológián keresztül közelíthetünk meg. Az educatio latin szó, amely az e-ducere (kivonni, előhúzni) igéből ered, amely puszta szó
marad, hacsak nem gondoljuk végig, mit is „edukálunk,” vagyis mit
húzunk elő és honnan.
Más szóval ahhoz,
hogy értelemmel töltsük meg az „edukáció” kifejezést, az
oktatás-nevelés alanyát éppúgy meg kell fontolnunk, mint a tárgyát. Az
alany ez esetben a diák, aki feltehetően emberi lény, noha napjainkban
egyre több diák viselkedik kis vadállat módjára, amelyet túlingereltek
a technika csodái. Akár emberiek azonban, akár vadak, az oktatás
pusztán egy faj egyedeinek tekinti őket, melyeket egyik vagy má-sik
állatfaj viselkedésének megfigyelése által lehet kiokosítani. Az
oktatás tárgya az, amit előhúz az alanyból.
E két elemmel, az
oktatás tárgyával és alanyával összevetve meglehetősen jelentéktelennek
tűnik fel a folyamat módja vagy technikája, illetve a pedagógiai
szakértelem, amely gyakran nevelésművészetnek minősül. Amíg e kettő, az
edukáció alanya és tárgya állt a középpontban, nem pedig a technika
vagy a szakértelem, senki sem feltételezte, hogy a diákban vagy
hallgatóban van egy beépített információforrás, afféle veleszületett
ősforrás, amelyet elő lehet belőle csalogatni. Az utóbbi évtizedekben
vált az oktatás kétes előjogává, hogy olyan varázslatként értelmezze az
edukációt, melynek révén a diák rávehető arra, hogy újra felfedezze a
matematika vagy a nyelvtan szabályait, sőt a különféle művészetek,
például a rajzolás technikáit is. Arra szerencsére nem biztatja őket,
hogy zenét is szerezzenek. Azt azonban elhitetik velük, hogy a
számítógépek a komponisták helyébe léphetnek. Ezek után aligha éreznek
késztetést a zenetanulásra, amely pedig a hét szabad művészet
klasszikus oktatásában főszerepet játszott. A rockzene sokkolja
kultúránkat. Az állatias rikol-tozástól harsogó kazetták mellett az
eladási listákon labdába sem rúghat más – méghozzá egyetemi berkekben
sem. Ennek igazolására elégséges elsétálnunk egy kollégium mellett.
Annyi bizonyos, sok
igazság van a felsőoktatás három fő ágáról – az adminisztrációról, a
tanári karról és a hallgatóságról – tett megállapításban. Ma a diákok
tanítani akarnak, a tanárok adminisztrálni, miközben az ügyintézőknek
minél több pénzt kéne kicsikarniuk azért, hogy bohózatba illő módon a
feje tetejére állítják a felsőoktatást. Az oktatás pedig rohamléptekkel
halad afelé, hogy különféle ügyességek közvetítőjévé silányuljon.
Nem lehet kérdés,
hogy Comenius
óta, akit gyakorta neveznek az első modern nevelőnek, sokkal nagyobb
hangsúlyt szokás fektetni a tanítás technikájára, mint arra, hogy mit
tanítanak, az edukáció alanyáról, vagyis magáról a diákról pedig
alig-alig esik szó. Ez még Pestalozzi,
Herbart és Montessori esetében is igaz, hogy csak néhányat említsünk a
modern oktatás-nevelés történetéből. Ötven esztendővel ezelőtt akinek
főiskolai matematikadiplomája volt, nyugodtan pályázhatott tanári
állásra. Ez más szakokra, például a latinra, a földrajzra vagy a
történelemre is állt. Az ötvenes évek végére aztán megkövetelték, hogy
a tanárjelöltek több pedagógiai tárgyú kurzust végezzenek el, mint
ahány szakirányú órára jártak a tanítani kívánt szakon. A jártasság
napjainkban teljesen felülírja a tartalmat.
Az edukáció nyilván
nem tűzheti ki célul, hogy olyan információkat húzzon elő a diákokból,
amelyek egyszerűen nem születtek velük. Az ember születésekor „tabula
rasa,” habár ez a „tabula” igencsak furcsa (rajz)tábla. Erre a táblára,
amely nagyon más, mint bármiféle anyagi tábla, információkat lehet
felróni. Az anyagi táblára különféle alakú vonalakat lehet húzni, sok
ilyen vonal azonban a „tabula rasá”-n írott vagy kimondott szavaknak
fog megfelelni, melyek mindegyike egyetemes. Ezért fölöttébb logikátlan
dolog tisztán empirikus vagy anyagi lénynek tekinteni, egyetlen
példánynak egy olyan fajból, amely maga is sok millió fajjal osztozik a
világon. Logikátlan továbbá kisgyermekeket oly módon tanítani, ahogyan
elgondolásunk szerint az állatok tanulnak – mivel az emberi faj az
összes faj közül egyedülálló módon képes fogalmakat alkotni, vagyis
megfogni, megragadni az egyetemest az egyediben (ezt mutatja a megfog
és a fogalom, illetve a latin concipere,
capere és
conceptio szavak rokonsága). Minden
egyes emberi szó ezt bizonyítja, beleértve azon pedagógiaprofesszorok
szavait is, akik nem akaródznak tisztázni, minek is tekintik az emberi
lényt. Mivel pedig így alakoskodnak, megérdemelnék, hogy kivegyék
alóluk a (tan)széket. Semmi tragikus következménnyel nem jár, ha olyan
nézeteket vallunk, amilyeneket, amennyiben nyíltan vállaljuk őket. A
jóvátehetetlen vétek az a fajta alakoskodás, amelyet joggal
tekinthetnénk az emberiség ellen elkövetett bűnnek.
De térjünk vissza a
fogalmakhoz, ezekhez az igen hajlékony jelenségekhez, amelyek
kisiklanak az anyagi reprezentáció alól. Csak az egész számoknak
megfelelő szavakat reprezentálhatjuk például egyetlen számjeggyel vagy
határozott körvonalakkal (mondjuk egy négyzettel). E szavak pedig
parányi részét teszik ki csupán a fejlett emberi nyelvek szókincsének.
Az egész számok végtelen sokan vannak, de elég tízig szá-molni ahhoz,
hogy le tudjuk vezetni a kétszázhuszonnégyet vagy a hárommillió-húszat.
A rajztábla, az em-bercsemete „tabula rasá”-ja különös módon képes lesz
megbirkózni a gyakorlatilag végtelen sok egész szám jelentésével,
melyek többségének hangalakját pedig sohasem hozták a tudomására.
Az egyes egész számok
jelentését elképzelhetjük oly módon, hogy adott számú négyzetet
helyezünk egymás mellé. Más szavak képi megjelenítésével azonban
máshogy áll a dolog. E szavak mindegyikét további hat-hét másik szóval
írhat-juk csak körül, s ez utóbbiak körvonalai sem egyértelműek.
Részleges átfedésük megint csak olyan területet takar, amelynek
elmosódottak a kontúrjai. A szavak jelentése ráadásul folyvást
változik, ám az amőbákkal szemben nem öleli őket körül membrán. Az
amőbák csak a sejthártyán belül életképesek. A szavaknak viszont épp a
határozott körvonal a haláluk. Leginkább ködfoltokhoz vagy felhőkhöz
hasonlíthatóak. Távolról szemlélve – legalábbis egyes felhők esetében –
úgy tűnhet, éles kontúrúak, de amint közelebb érünk hozzájuk, ha
például odarepülünk, azt sem tudjuk, pontosan melyik pillanatban
hatolunk beléjük.
No mármost, a
klasszikus nevelés bizonyos értelemben felvértezett bennünket a
ködfoltokkal szemben. Ezt egyelőre kevesen látják be. A gondolat a
jelek szerint 1995-ben merült csak fel, amikor előadást tartottam az
optikai mérnökök 10. világkongresszusán a floridai Orlandóban. Kétlem,
hogy azon tízezrek közül, akik a szervezet tagjaként kézhez vették a
kongresszus tanulmánykötetét, túl sokan elolvasták volna tanulmányomat,
amelyben egy ábra segítségével vázoltam fel a tömbök, amőbák és
ködfoltok közti, imént említett különbséget.4 A kongresszus mintegy háromezer résztvevője
közül a legtöbben puszta technikai megoldások iránt érdeklődtek az
optikai tervezés területén. ők mennyiségekkel dolgoznak, és tudják,
hogy a mennyiségek nem is akármilyen szolgálatot tehetnek az embernek.
Már a Biblia is kimondta, hogy Isten mindent mérték, szám és súly
szerint rendezett el. Honnan máshonnan származna ez a kijelentés, mint
a Bölcsesség könyvéből? S a középkorban nem volt olyan szentírási
szakasz, amelyet többször idéztek volna ennél – még egy adalék a „sötét
középkor” kitétel ellen.
A Bibliában azonban
hiába is keresnénk a számok egy másik alapvető jellemvonását,
pontosabban a számok birodalmával kapcsolatos még különösebb állítást.
A szentírás nem filozófiakönyv, s még kevésbé matematikai alapmű. A
szóban forgó tétel pedig az, hogy az embernek nem mennyiségi (vagyis
nem számszerű) szavakra van szüksége ahhoz, hogy akár a legegyszerűbb
számok, az egészek osztályát is definiálja. Bármely nyelv szótára
igazolhatja ezt. Akik azonban nagyobb bizalommal fordulnak egy
kimagasló matematikushoz, azok számára álljon itt Hermann Weyl megállapítása:
„Az embernek meg kell értenie a szavakba foglalt utasításokat, hogy
kezelhesse a [matematikai] szimbólumokat és képleteket.”5
Ha az imaginárius
számokat próbáljuk meg definiálni, túl kell lépnünk a képzelet
határain, mert itt már nem segít, hogy el tudunk gondolni egy négyzetet
vagy egy kört – az imaginárius szám neve ellenére elképzelhetetlen. Nem
ez az egyedüli furcsasága az oktatásra váró emberi elmének. Az is
különös, hogy nem leszünk irracionálisak, ha irracionális számokról
beszélünk, noha ezeket sem lehet képileg ábrázolni. Egzakt
tudományokról beszélünk, és meggyőződésünk: tudjuk, miről van szó – mi
másról, mint a matematikába öltöztetett empirikus tudományokról? Ám még
az „egzakt” szó jelentését sem lehet egzaktul, élesen körvonalazni. Ezt
az ellentmondást egyedül úgy oldhatjuk fel, ha elfogadjuk: az emberi
elmének vannak kimondottan nem tapasztalati eredetű felismerései is.
Ám mielőtt szólnék
néhány szót arról, hogy e megfontolások miért létfontosságúak a
tudományos oktatásban, hadd térjek vissza röviden a klasszikusokhoz,
illetőleg a klasszikus oktatáshoz. Abszurd lenne feltételezni, hogy a
Horatiusok és a Curiatiusok történetét azért verték volna bele a
kisfiúk fejébe, hátha egy napon ők is pontosan olyan helyzetbe
kerülnek, mint e római héroszok. E történetek finom minták voltak,
amelyek szemlélése érinthetetlen felismerésekhez vezetett.
E történeteket több
száz év távlatából merítették, s ennélfogva nem okoztak politikai
feszültségeket. A Lincoln elnökről szóló történeteket mindmáig nem lehet
mintának tekinteni, mivel túlságosan közel vannak hozzánk. Lincoln az
USA déli államaiban igencsak vitatott személyiség. Minden országnak
megvannak a maga hasonszőrű példái a félmúltból, s így jól látható,
hogy messzire vissza kell mennünk a történelemben ahhoz, hogy
közmegegyezésre számot tartó viselkedési mintát találhassunk. Erre
mégis szükség van, mert különben az oktatás még humán területen is
puszta technikai ügyességeket fog közvetíteni csupán. A tudományban
pedig az oktatás mindig is efféle szakképzés volt.
Ma már tudomány a
kommunikáció – pontosabban a félreinformálásban szerzett jártasság. Az
újságírónak meg kell tanulnia elejét venni annak, hogy azzal vádolják,
beszámolónak álcázza saját véleményét. Ennek legegyszerűbb módja az, ha
találunk valakit, aki egyetért a lap álláspontjával, és megkérdezzük a
véleményét. Ezt aztán a teljes társadalomra jellemző vélekedésként
tálaljuk, jóllehet mindenekelőtt a szerkesz-tő, s talán a riporter
nézeteit tükrözi. E módszer a hazugság művészete, amellyel kapcsolatban
az újságíróiskolák professzorainak aligha vannak fenntartásai. Szent Ágoston nem is
férne közéjük: ő, midőn egyre komolyabban mérlegelte a kereszténységre
térést, ráébredt, hogy munkája, amelyért az államtól kapott fizetést,
hazugságok terjesztéséből állt. Erről akkor győződött meg, amikor
megtérése előtt röviddel dicshimnuszt kellett volna zengenie a császár
születésnapja alkalmából. Tudta, hogy az összes többi állami rétorhoz
hasonlóan neki is szemrebbenés nélkül az erkölcs megtestesítőjeként
kell lefestenie egy gazembert.
Nem állítom, hogy
oktatási intézményeinkben kimondottan ezt a művészetet terjesztenék, ám
ez a politikai korrektség korában nem is várható. Napjainkban a fő cél
az, hogy senki se érezze magát kényelmetlenül mások nézetei és
viselkedési mintája miatt. Ennek eredményeként a modern társadalom
eresztékeiben recseg-ropog. Mindennél ékesebben beszélnek a bűnözésről
és a deviáns magatartásról szóló statisztikák. Az oktatás-nevelés
tudománya az arcátlan pragmatizmust tanítja.
A tudományos nevelés
soha sem volt lényegesen több a számítási ügyesség és a kísérleti
képességek művészeténél. A legtöbb fizikai doktortól sosem várták el,
hogy alapvető episztemológiai vagy etikai kurzusra járjon, jóllehet
lépten-nyomon ilyen kérdésekbe ütközik. E kérdésekkel a nevezett
fizikusok csak akkor néznek szembe, amikor kezükbe akad egy-egy
öregkori filozofálásba keveredő fizikus könyve, amely pusztán őskori
bölcseleti hibákat fedez fel újra. Sosem feledem megboldogult jó
barátom, Wigner Jenő meghökkenését, aki egy ízben megmutatta bölcseleti
jellegű írását egy közös ismerősünknek, aki történetesen ismerte a
filozófiatörténetet. Wigner nagyon büszke volt e tanulmányára, amelyben
azonban csak Ockham és Malebranche rendszerét, az okkazionalizmust fedezte fel újra.
Becsületére legyen mondva, belátta, hogy semmi újat nem talált ki, azt
azonban sosem ismerte be, hogy nagy „felfedezését” már régen
megcáfolták, tisztán a filozófia eszközeivel. Úgy vélte, a tudomány
vindikálja az okkazionalizmust – csupán összetévesztette a jó
kvantummechanikát a rossz filozófiával. Bohr,
Heisenberg és mások sem jártak több
sikerrel. A két féltudomány pedig olyan egységet alkot, amelyről
újabban nem illik kimondani, hogy két részből, egy jóból és egy
rosszból áll. Ezt az egységet ma felbonthatatlan egészként okítják, ami
borzalmas következményekkel jár.
Ilyen eset volt az az
ellenvetés, amelyet egy kaliforniai kvantumkozmológiai doktorandusztól
kaptam a semmiből való teremtésről tartott előadásom után. Szerinte
tévedésben voltam, amikor azt mondtam, a semmi semmi, nem pedig valami.
Azt állította, hogy a kvantummechanika bebizonyította, a semmi időnként
valami – és viszont. Mindössze annyit javasoltam neki, hogy bámulatos
felfedezését ossza meg a bankjával is. Az ő ellenvetésével egylényegű
az a lenyűgöző hányavetiség, ahogyan neves kvantumkozmológusok azzal
kérkednek, hogy a kvantumkozmológia révén szó szerint a semmiből
hozhatnak létre világegyetemeket, vagy hogy a semmiből való teremtés
metafizikai eszméje mára már kísérleti úton, fizikailag eldönthető
állítás. A kozmológusoknak eszükbe kellene vésniük egyik kollégájuk, L. Landau megállapítását: „A
kozmológusok sűrűn tévednek, ám ritkán kétkednek.”6
Kérdésem tehát a
következő: a tudományos oktatás előmozdítása során mit is
promoveáljunk? A nem-lineáris egyenletek megoldásának képességét
támogassuk (számítógép segítségével vagy anélkül), vagy a tudományos
köntösbe bújt tudománytalan állítások őrületét erősítsük? Óvakodnék
őrületes filozófiai állításokról beszélni, mivel egy őrült állítás nem
lehet filozofikus – bármennyire utasítsák is el e megkötést a hivatásos
filozófusok. Nem csoda, hogy a filozófia kifejezés már-már szitokszó.
Német tudóskörökben már több mint egy évszázada szokásban volt azt
mondogatni: ”Philosophie ist die systematische Missbrauch einer eigens
zu diesem Zwecke erfundenen Terminologi-e,” vagyis „A filozófia egy
külön e célra feltalált terminológiával való szisztematikus
visszaélés.” E tudósok csak afelett siklottak el, hogy a filozófiát,
sőt a metafizikát csak akkor kerülhetik ki, ha nem mondanak semmit.
Nyilvánvaló kellene
legyen, hogy roppant filozófikus az őrületről beszélni, akár
személyről, akár vállalkozásról van szó. A harmadik évezred hajnalán
teljességgel őrült dolog volna nem belátni, hogy az emberiség totális
függésben áll a tudománytól. Csakis a tudomány lakathat jól és tarthat
egészségesen bennünket, nem beszélve a nagy távolságok gyors
megtételéről. A tudomány nélkül nem biztosítható az emberiség békéje,
habár ennek eléréséhez az út túlságosan is gyakran vezet háborúskodáson
át. A Világkereskedelmi Központ ikertornyai is elképzelhetetlenek
lettek volna a tudomány nélkül, s ez barbár elpusztításukra is igaz.
Valóban statikai mérnökök kellettek annak felméréséhez, hogy az
eltérített repülőgépek a kilencvenedik vagy felsőbb emeletek
magasságában csapódjanak be – ha az ütközés a nyolcvanadik emeleten
következik be, a tornyok nem biztos, hogy összeomlanak.
Mielőtt azonban
többet mondanék a tudománnyal való vélt és valós visszaélésekről, hadd
idézzem Samuel Johnsonnak, az angol nyelv nagy, késő tizennyolcadik századi
enciklopédistájának egyik kijelentését. Az ő korában az úriemberek még
paszományt hordtak a nyakukban, mellkasukon és csuklójuk körül. E
csipkéből Johnson szerint nem lehet elég sok. Én a tudományról mondanám
ugyanezt: tudományból sosem elég. A tudományos képzés a haladás
létfontosságú kérdése, nem beszélve arról, hogy kielégíti jogos
szellemi szükségleteinket saját világunkkal kapcsolatban. Nem
engedhetjük viszont meg, hogy a tudomány esetleg átokká válhasson. Ez
történhetik akkor, ha a tudományos nevelést a tudományos képességek
puszta terjesztésévé fokozzuk le. Ebből egy olyan, tudományosan képzett
réteg alakul ki, amely nem fogja tudni, egy-egy fontos útelágazáshoz
érve, mit is kezdjen a tudományával. Ez a réteg érezni fogja a
tudományon kívülről érkező nyomást, ám tanácstalan lesz avval szemben.
Hadd hozzak fel
néhány példát a tudománytörténetből, hiszen a tudománytörténetre is
igaz az, amit jóval több mint kétezer éve mondtak az általános
történelemről: a történelem olyan filozófia, amely példák által tanít.7 A
történésznek sokkal nyomósabb oka is van a válogatásra annál, hogy egy
olvasható könyv nem lehet hosszabb három-négyszáz oldalnál. Hadd
válasszak ki tehát néhány példát a tudomány történetéből – a
filozófiai, vagy inkább pedagógiai tanulságok levonása végett.
Fél évszázaddal
ezelőtt súlyos kérdés volt, hogy elkészítsék-e az atombombát, avagy
sem. Miután a Hirosimára ledobott atombomba véget vetett a háborúnak,
új megfontolások merültek fel, részben politikai indíttatásból. Az
atomtudósok válaszaiból azonban más okok is körvonalazódtak. Neumann János egyszerűen
annyit mondott, hogy másokhoz hasonlóan ő sem volt felkészülve a
filozófiai és etikai kihívásokra. Mintha kisgyermekek lettünk volna,
mondta. Más tudósok azt mondták, hogy a bomba megalkotása révén – szó
szerint idézem – „kurafiakká” váltak.8 Megint mások, például Fermi, kijelentették, hogy az atombomba a fizika merőben
fantasztikus találmánya. Magam mégis Oppenheimer feleletét tartom a legtanulságosabbnak s egyszersmind
legfélelmetesebbnek, akit egy ízben kongresszusi bizottság hallgatott
meg arról, hogy a bomba elkészítése előtt felmerültek-e etikai
megfontolások. Oppenheimer így válaszolt: „Az én megítélésem ezek-ben a
dolgokban az, hogy ha az ember lát valamit, ami technikailag csábító,
akkor továbbmegy, megcsinálja, és csak akkor kezd el vitatkozni arról,
hogy mi legyen, amikor már biztosítva van a technikai siker.”9
Páratlanul kifejező a
„technikailag csábító” megfogalmazás. Manapság azok a biokémikusok és
mikrobiológusok beszélnek így, akik törvényi védelmet, sőt
közfinanszírozást követelnek az emberklónozás terén végzett
munkájukhoz. Ehhez azon az alapon ragaszkodnának, hogy a tudományos
kíváncsiság kielégítését nem szabad korlátozni. Vagy vegyük Steven Gould esetét, aki
1987-ben úgy beszélt az AIDS megsemmisítő hatásairól, hogy az mindössze
az evolúció mechanizmusa, amely kiszűri egy faj azon egyedeit, amelyek
túlélési értéke kisebb a többiekénél.10 Ez a felfogás teljességgel logikus, ha
egyetértünk James Watsonnal, aki szerint a géneken kívül minden más
megismerhetetlen.11
Úgy fél évszázaddal
ezelőtt Herbert Butterfield sokat idézett előadást tartott a Harvardon, ahol
arról beszélt, a tudománytörténet oktatása lehetne az a tárgy, amely a
klasszikus tananyag helyébe léphetne az oktatás alapszerkezetében.12 A
klasszikus műveltséget jóformán kiirtották már a tantervekből, ám a
vákuum betöltése azóta sem sikerült. Tegyük fel, valaki magáévá teszi
Butterfield elgondolását. Ám ekkor felmerül, hogy milyen példákat
választhatunk a tudomány történetéből. Galileit például biztosan. Ám a
tananyagba vajon azt is beemeljük-e majd, hogy Galilei az egekig
magasztalta Copernicus bátorságát, amiért az erőszakot tett az
érzékszervein? S empirikus keretek között elfogadhatjuk-e ezt a
dicséretet, amely szinte arcul csapja John
Dewey empirizmusát, amely a mai napig
uralkodik az amerikai tanárképzésben, a New York-i Columbia Egyetemen
kezdve?
A másik nyilvánvaló
példa Einstein
lehet. De róla mit tanítsunk? Azt a közhelyet, hogy állítólag
bebizonyította: minden relatív? Vagy azt a beismerését, hogy a
relativitáselmélethez jobban illene a „változatlanságelmélet”
megnevezés? Vagy netán azt, hogy bevallotta, a tudományból egy
fikarcnyi etikai értéket sem tud levezetni? S bekerülhet-e a tanrendbe
az a megjegyzése, hogy nem az uránium, hanem az emberi szív szorul
tisztításra? Ha pedig a nevelés célja példaképeket állítani az ember
elé, eshet-e egyáltalán a választás Einsteinre, akinek életrajza, az
Albert Einstein-archívum alapján írt The
Private Lives of Albert Einstein (Albert
Einstein magánéletei) finoman szólva zavarba ejtő olvasmány?13 Vagy a
tudománytörténet oktatása is azt a célt fogja szolgálni csupán, hogy
elhitesse velünk: a tudományos szakértelem felülemeli az egyént az
emberi felelősségvállaláson?
Persze Darwinról is megtudhatnánk,
hogy igazolta, minden evolvál, az ember a majomtól származik, cél pedig
nem létezik. Az ember leszármazásával kapcsolatban az én álláspontom
még drasztikusabb. Szerintem őseink a majmoknál több százmillió évvel
idősebb patkányok vagy más rágcsálók lehettek. Ha azonban nagyszüleink
rágcsálók voltak, nagyobb űr választ el az őseinktől, mint valaha. Mit
kezdjünk hát Darwin kiváló receptjével, amelyet egy papírlapon hordott
magánál örök emlékeztető gyanánt: „Sose használd a »magasabb« és
»alacsonyabb« szavakat!”14 A származástan minden egyes lapja arról
árulkodik, hogy sem Darwin, sem tanítványai nem tartották magukat ehhez
– a tudományos módszer szempontjából legalábbis – igen nemes elvhez. E
történetből az is kiderül, hogy 1929-ben miért mondta Whitehead a következőket a
darwinistákkal kapcsolatban: „Azok, akik annak a célnak szentelik
magukat, hogy bebizonyítsák, nincs célszerűség, érdekes tanulmányok
tárgyát képezhetik.”15
Mindezekből kitűnhet Tyndall aforizmájának
sekélyessége is, aki szerint „a Darwinéhoz fogható elme sosem vétkezhet
készakarva sem a tények, sem a törvény ellen.”16 Nos,
Darwin elhallgatta, hogy főbb ötleteit Edward
Blythe két tanulmányából merítette, s húsz
esztendő távlatából abban reménykedett, hogy A
fajok eredete egyetlen olvasójának sem
fognak eszébe jutni ezek az írások. S utána e témában vagy száz évig
valóban nem is mondtak semmi újat. A kérdés ekkor újra felmerült, de
Darwin csodálói el is intézték annyival, hogy példaképük nem volt képes
„tudatosan hazudni.” G. G. Simpson szavai ezek, aki a 20. század közepének vezető amerikai
darwinistájaként abban a suta állításban keresett menedéket, hogy „mint
minden életútban, valami mindig rejtve marad” Darwin életében és
jellemében is.17 Ezt az általános mentőövet azonban a jelek
szerint csak bizonyos esetekben lehet alkalmazni. A fentieknél is
sokatmondóbb volt Simpson kortársának, a genetikus C. D. Darlingtonnak az
álláspontja, aki a Blythe-ügy kapcsán így nyilatkozott: „A tudósok
körében természetes érzés az, hogy legnagyobbjaink egyikét sem szabad
felboncolni, legalábbis közülünk valakinek.”18
Loren Eiseley igazából nem volt közülük való, habár jól írt a
paleontológiáról, ami illik is Darwin tántoríthatatlan csodálójához. A
Blythe-ügy teljes hátterét feltárva Eiseley azt állította, hogy Darwin
jellemének rejtélye megoldhatatlan.19 Ezzel a megfoghatatlan nézőponttal Eiseley
mindössze annyit ért el, hogy a könyvének alcímében említett „új
fényből” csak igen keveset vethetett érzékeny témájára. Ha egy merész
tudománytörténész úgy határoz, hogy az akadályokra fittyet hányva
vezeti elő eredményeit, a tudósok gyakorta megneheztelnek. A tudományos
közösség, amely oly készségesen avatja szentté egyik-másik tagját,
jobban tenné, ha a Katolikus Egyház mintájára járna el, amely avat
ugyan szenteket, ám előzőleg kikéri a népnyelven csak az ördög
ügyvédjének nevezett hivatal megalapozott véleményét. A tudósképzés
kapcsán erről is kell tennünk néhány megjegyzést.
A nagy tudósok
sorából James Clerk Maxwell sem fog hiányozni, ám ez a Maxwell aligha lesz azonos
azzal, aki így írt: „a tudományos elme legkeményebb próbája, hogy föl
tudja-e mérni a tudományos módszer jogos alkalmazásának korlátait.”20 E
megjegyzés igazi mélységét elsőként Heinrich
Hertz érezte át, aki igazolta az
elektromágneses hullámok valóságosságát. Hertzet azonban valami
sokkalta áthatóbb dolog érdekelte. Kíváncsi volt, hogy mi Maxwell
elmélete. Ismét csak a „mi” kérdőszó vezetett el a filozófiához. Hertz
végül feladta a küzdelmet, és kijelentette: „Maxwell elmélete nem más,
mint Maxwell egyenleteinek rendszere.”21 Ez a rendszer, ezek az egyenletek
differenciálegyenletek voltak. Ugyanez mondható el Newton gravitációs
elméletéről vagy Einstein elméletéről, melynek hivatkozási rendszerei
állandó sebességgel haladnak, illetőleg egymáshoz képest gyorsulnak.
Ha azonban belátjuk,
hogy a tudomány, annak is legegzaktabb formája, nem több egyenletek
halmazánál, rögvest előtérbe kerülnek a korlátok is. Egyetlen tudós sem
lehet meg egyetemes tételek nélkül, noha ezekről a matematika nem árul
el bővebbet, s nem segít az alkalmazásukban sem. Egyetlen tudós sem
kerülheti el a létige használatát. Nyilvánvalóan abszurd gondolat
centiméterrel vagy nanoszekundummal mérni a „lenni” igét. A tudósnak
fel kell hát ismernie azt, amit Feynman felismert: a kvantummechanikának nincs filozófiája,
csupán kvantummechanikai operátorok léteznek, amelyek viszont szigorúan
matematikai fogalmak. Bohr nagyjából ugyanezt állította, ám sok minden mást is
mondott, s nemritkán önmagának mondott ellent. Az ellentmondások
önmagukban is elég sajnálatosak, de a vegytiszta önhittség mellett még
mindig eltörpülnek. Amikor az önteltség a tudomány álruhájába bújik,
kevesen emelnek szót ellene. Máig várat ma-gára a tudományos közélet
tiltakozása amiatt, hogy Bohr kijelentette, saját
komplementaritás-elmélete lesz a vallás egyetlen jövőbeli igaz formája.22
A tudományos nevelés
vajon felölel majd efféle tényeket, vagy megmarad a számítások és
kísérletek terén mutatott jártasság fejlesztésének? E kérdés önmagában
véve is fontos, ám van gyakorlati vonatkozása is. Ez pedig az, hogy a
tudomány megtanulásához sokkalta több erőre és időre van szükség ma,
mint volt akár ötven évvel ezelőtt, nem beszélve az egy vagy két
évszázaddal ezelőtti állapotokról. John
Locke – bár nyilván értelmes ember volt –
már háromszáz esztendeje sem volt képes követni a tudomány legújabb
fejleményeit, Newton Principiájával az élen. Desaguliers számolt be arról, hogy Locke Huygenst kérdezte, vajon
a Principia matematikailag megbízható-e. Ha ugyanis az, akkor Locke úgy
gondolta, „minden fizika mestere” lehet, más szóval egy afféle
newtoniánus filozófus.23 Manapság egy Locke-kaliberű elmének még kevesebb
esélye van a fizikai jártasság megszerzésére, hacsak nem részesült
formális képzésben. A tény azonban tény marad: a kiművelt emberfőknek
csak töredéke részesülhet tudományos nevelésben.
A fennmaradó
többségnek a tudósoktól kell megtudnia, mi is a tudomány. A tudományos
képzésnek vajon lesz olyan része, amely képesíti a tudósokat arra, hogy
értelmesen beszéljenek szakterületükről? Lesz elég olyan tudós, aki
egyetért a fizikai Nobel-díjas Polykarp
Kusch figyelmeztetésével: „A tudomány igen
nagy számú dologra nem alkalmas, és ha feltesszük, hogy a tudomány
minden problémára technikai megol-dást találhat, akkor ráléptünk a
katasztrófához vezető útra.”24 Ezt az utat Marcelin
Berthelot, korának neves francia kémikusa
már száz évvel ezelőtt körvonalazta. Berthelot oktatási miniszterként,
majd külügyminiszterként szolgált, és bizonyára meg volt győződve saját
rátermettségéről, hiszen 1897-ben, a tudományról és
ismeretterjesztésről szóló nyilvános konferencián a következőket
mondta: „Az emberek kezdik megérteni, hogy a modern civilizációban
minden társadalmi intézmény a tudományból van levezetve, mert a modern
tudomány az emberi elme teljes területét felöleli: a szellemi, morális,
politikai és művészeti területet éppúgy, mint a gyakorlatit és az
iparit.”25
Berthelot-val és a
hasonszőrű tudományimádó tudósokkal szemben a tudomány nem öleli fel
azt a szellemi vállalkozást, amelyet fogalomalkotásként ismerünk, s más
alapvető, de megmérhetetlen tevékenységeket sem. Akik ennek
ellentmondanak, olyan bölcsességet tulajdonítanak a tudománynak,
amelyet már csak módszeréből kiindulva sem mondhat magáénak – ennek
bizonyító ereje ugyanis a mérésben, a mennyiségi elvben rejlik. Ha
ennél többre tartjuk a tudományt, az égbekiáltó botorság.
Bernard Shaw egyszer azt mondta, csak egy szörnyeteg agyalhatta ki
a Nobel-békedíjat. Sajnos a díjat az egzakt tudományok területén is sok
szörnyűség mételyezi (a közgazdaságtant nem sorolom ide). Ez
tagadhatatlan. Kevesen emlékeznek arra, hogy Wigner Jenő mit meg nem
tett volna, hogy távol tartsa magát ezektől a szörnyűségektől. Miután
1963-ban elnyerte a díjat, riporterek serege ostromolta meg
Princetonban, s olyan kérdéseket tettek fel neki, melyeknek semmi köze
nem volt fizikai munkásságához. Azzal hárította el őket, hogy a
Nobel-díjtól még nem lett holmi „bölcs,” s hozzátette, „nagy veszély
rejlik abban, ha túl komolyan veszik a tudósok más területen tett
állításait.”26 Valóban jó okunk van kimondani, hogy a fiatal
tudósjelöltek sokat tanulhatnának abból, ha a tudomány és a kutatás
emberi oldalának humán vonatkozásait tanulmányoznák. Hasznos lenne a
tudománytörténeti képzés, feltéve hogy ez nem merül ki a legendák
ismételgetésében – melyeket réges-rég eloszlattak már a történeti
kutatások.
Az efféle tárgyakat
épp azok a tudósok vonják meg a hallgatóktól, akik a brit C. D.
Darlington fent említett megjegyzéséhez hasonlóan úgy vélekednek, nem a
biológusok dolga boncolgatni, hogy Darwin miért rejtette véka alá azt,
amit Blythe-tól vett át. Ha azonban egy tudománytörténész fog e kérdés
(élve)boncolásához, azt vágják a fejéhez, hogy csak azért kezdett
hozzá, mert tudósként már kudarcot vallott. Stephen
Hawking is ehhez a védekezéshez
folyamodott, amikor a tudományos kozmológia egyik történész-filozófusa
felhívta a figyelmet Az idő rövid története című művét tarkító filozófiai és logikai
bukfencekre. Az olyan tudósokkal persze nem sok mindent tehetünk, akik
érinthetetlenségre formálnak jogot. Ez esetben távol kellene tartaniuk
magukat az oktatástól, amely roppant mértékben eltér a puszta
képességek átadásától – legyenek bár azok a legemelkedettebbek –,
márpedig másban e bölcsek nem jeleskedhetnek.
A tudományban a
nevelésnek nem szabad szem elől tévesztenie a tudósok jó és értékes nem
tudományos felismeréseit, mivel a tudós rétegnek minden más csoportnál
hatalmasabb eszközei vannak, s ennélfogva hangja is mindennél erősebben
hallatszik. Ez viszont felveti az említett eszközök alkalmazásának
megfelelő módját. Ha azonban a tudósok azt akarnák megtanítani a
társadalom egészének, hogy minden viszonylagos, vagy akár csak
belenyugodnának egy ilyesfajta tanításba, a társadalom joggal láthatná
ebben annak az állításnak a tudományos bizonyítékát, hogy minden
viselkedési minta egyaránt értékes. A társadalom ezzel lemondana
kritikus ellenőrző szerepéről, noha ezúttal a tudósok nem tudományos
kijelentéseiről van szó. Ezzel a tudósok gyakorlatilag szabad kezet
kapnának, hogy úgy használják eszközeiket, ahogy nekik tetszik. Nekünk
pedig mindannyiunknak szembe kellene néznünk Juvenalis kérdésével: „Quis
custodiet ipsos custodes?”27 – vagyis: ki őrizze azokat, akik őrködnek? Akik
azt állítják, ők az őrzők, csak annyit állíthatnának, hogy egyedül
nekik van meg a képességük, az ellenőrzést illető bennfentes tudásuk,
azt azonban nem szavatolhatják, hogy semmi ne csússzon ki az ellenőrzés
alól.
A tudomány nem
adhatja meg a végső választ, s ez az oktatás-nevelésre is igaz, amely
mindössze a tudományos vagy egyéb tudás átadásában való jártasságot
takarja. A tudományos nevelés több kellene hogy legyen, mint az
ügyesség átadásának technikája. „Az edukáció nagy szó” – írta John Henry Newman Az egyetem eszméje című
művében.28 Csak akkor beszélhetünk a szó nemes értelmében
vett minőségi tudomá-nyos oktatásról, ha magasan felülemelkedünk a
tudomány szintjén, amely – legyen bár egyetemes kiterjedésű – mindig a
mennyiségi viszonyok által megszabott síkon mozoghat csupán. Newman
teológus volt, s így feladata az volt, hogy megfogalmazza, Isten miként
neveli az embert. Itt, e Tudományos Akadémia falai között a
leghelyesebb talán felidézni, hogy ennek nem mond ellent, sőt mintegy
alátámasztja ezt Schrödinger megfigyelése: „A fizika nem csupán az atomkutatásból,
s a tudomány nem csupán a fizikából áll, s az élet sem csupán a
tudományból.”29 Tökéletes összefoglalása ez annak, amiről a
tudományos nevelésnek szólnia kellene. Különben a tudomány – a szex, a
sport és a vigyor mellett – egy lesz azon csomagolóanyagok sorában,
amelyek nélkül semmit sem lehet értékesíteni. Isten mentsen meg
bennünket attól, hogy a tudomány e kétes értékű szolgáltatások közé
süllyedjen. Azon igyekezetükben, hogy tudományosak legyenek, a
pedagógia teoretikusai komoly korlátot romboltak le e katasztrófa felé
vezető úton. A tudományos nevelés nagy és komoly cél, amely nem csak az
ember, hanem maga a tudomány érdekét is szolgálja.
A II. világháború
hajnalán Németországban az egyetemi reformbizottság sürgette, hogy
minden műegyetemi tanár rendelkezzen a következő kvalifikációkkal: „1.
Lássa témakörének korlátait. […] 2. Minden témakörben megmutassa azt az
utat, amely szűk határain túl saját szélesebb horizontjához vezet.”30 Ezt
olvasván az ember kész egyetérteni Pascallal: „Minden jó életelv megvan a világban. Csak
alkalmaznunk kell őket.”31 Sajnos az első számú kvalifikációt így
pontosították: „Tanítása során [a tanárnak képesnek kell mu-tatkoznia
nemcsak arra, hogy] a hallgatókat tisztába hozza e korlátokkal, [hanem
arra is, hogy] megmutassa nekik, hogy e korlátokon túl olyan erők
lépnek működésbe, melyek nem teljesen racionálisak, hanem az életből és
magából az emberi társadalomból fakadnak.”32 Az emberben és a társadalomban munkálkodnak
persze olyan erők, amelyek nem teljesen racionálisak, de az 1. irányelv
mintha azt sugallná, hogy a ráció egyenlő a tudománnyal és megfordítva,
s hogy ami nem tudomány, az nem teljesen racionális. Ez azonban épp az
első számú csapda, amelyet a tudományos nevelésben ugyanúgy el kell
kerülnünk, mint a nevelés tudományában.
Fordította: Fejérvári Boldizsár
01 Schrödinger: What
is Life? and Other Scientific Essays (Garden
City, N.Y.: E.Doubleday, 1956), 96.l.
02 Részletes áttekintésért lásd „A Hundred Years
of Two Cultures” [Két kultúra száz éve] (1975) című tanulmányomat és
folytatását, „Knowledge in an Age of Science” [A tudás a tudomány
korában] című értekezést, amelyek Chance or
Reality and Other Essays (Lanham:
University Press of America, 1986) című könyvemben jelentek meg
(98–118., illetve 119–43.l.).
03 Lásd fent hivatkozott, „A Hundred Years of Two
Cultures” című tanulmányomat.
04 A tanulmány, amely a „Words: Blocks, Amoebas,
or Patches of Fog: Some Basic Problems of Fuzzy Logic” (Szavak: Tömbök,
amőbák vagy ködfoltok? A zilált logika néhány alapproblémája) címet
viseli, a következő gyűjteményben olvasható: Application
of Fuzzy Logic Technology 3, szerk. B.
Bosacchi és J. C. Bezdek (Proceedings of the International Society for
Optical Engineering, Orlando, Florida, April 10-12) (Bellingham WA:
SPIE, 1996): Vol. 2761, 138-143. A diagramot
The Limits of a Limitless Science and Other Essays (Wilmington, DE: Intercollegiate Studies Institute,
2000) című kötetemben is közlöm.
05 H. Weyl: „Knowledge as Unity” [A tudás mint
egység], in L. Leary (szerk.): The Unity of
Knowledge (Garden City, NY.:
Doubleday, 1955), 22.l.
06 Idézi C. Humphreys (anyagtudományi tanszék,
Cambridge University), olvasói levél, The
Times, 1994. január 10., 15. l.
07 Thuküdidész aforizmája, melyet halikarnasszoszi
Dionüsziosz idéz Ars rhetorica című művében (XI. 2.).
08 További részletekért lásd The Relevance of Physics
(Chicago: University of Chicago Press, 1966) című könyvemet, 395-96. l.
Magyarul: A fizika látóhatára ((Budapest: Abigél, 1996).
09 Uo., 397.l.
10 S.
J. Gould: „The Terrifying Normalcy of AIDS” [Az AIDS rettenetes
normalitása], The New York Times Magazine, 1987. április 19., 32–33.l. Lásd még
„Normalcy as Terror: The Naturalization of AIDS” [A normalitás mint
terror: Az AIDS naturalizálása] (1987) című tanulmányomat, amely
megjelent The Only Chaos and Other Essays (Lanham, Md.: The University Press of America,
1990) című gyűjteményem 144–51. lapján.
11
Elhangzott egy princetoni előadáson, lásd The Trenton Times, 1995.
február 25., 1.l.
12 H.
Butterfield: „The History of Science and the Study of History” [A
tudomány története és a történelem tudománya], Harvard Library Bulletin 13
(1959), 329–47.l., különösen 331.l.
13 Lásd
R. Highfield & P. Carter: The Private
Lives of Albert Einstein (London: Faber and
Faber, 1993). Kevésbé szókimondó, de szintén tanulságos Schrödinger
elsőrendű életrajza: W. J. Moore: The Life
of Erwin Schrödinger (Cambridge
University Press, 1994).
14
Darwin jelszava, melyet Chambers Vestiges
of Creation [A Teremtés nyomai] című
könyvének saját példányában tartott.
15 A.
N. Whitehead: The Function of Reason [Az értelem funkciója] (Princeton, NJ: Princeton
University Press, 1929), 12.p.
16 „The
Scientific Use of Imagination (Address to the British Association,
1870)” [A képzelet tudományos haszna], Fragments
of Science (New York: P. F. Collier,
1901), 135.l.
17 G.
G. Simpson, Scientific American, 1958. augusztus, 119. l.
18 C.
D. Darlington: Darwin's Place in History [Darwin helye a történelemben] (Oxford:
Blackwell, 1959), 57.l.
19 L.
Eiseley: Darwin and the Mysterious Mr X [Darwin és a titokzatos Mr. X] (New York:
Harcourt, Brace, Jovanovich, 1979), 93.l.
20 The Scientific Papers of James Clerk Maxwell [James Clerk Maxwell tudományos írásai], szerk.
W. D. Niven (Cambridge University Press, 1890), 2. köt., 759.l.
21 H.
Hertz: Electric Waves [Elektromos hullámok], ford. D. E. Jones (London:
Macmillan, 1893), 30.l.
22 A.
Rosenfeld visszaemlékezése. Idézi: R. V. Jones: „Complemen-tarity as a
Way of Life” [A komplementaritás mint életmód], in: A. P. French &
P. J. Kennedy: Niels Bohr: A Centenary
Volume (Cambridge: Harvard University
Press, 1985), 323.l.
23 Lásd
I. Bernard Cohen előszavát Newton Opticks [Optika] című művéhez (New York: Dover, 1952), xxii.l.
24 New York Herald Tribune, 1961.
április 2., 2. szekció, 3.l., 4. hasáb. Intés a
Pulitzer-díjbizottságnak.
25 Lásd The Relevance of Physics (A fizika látóhatára) című könyvem, 399.l.
26 The Daily Princetonian,
1963. november 7., 1.l.
27 VI.
szatíra, I. 347.
28 The Idea of a University (Doubleday,
1959), 164.l.
29
Sajnos a hivatkozásom, ahonnan Schrödinger eme kijelentése
származik, elkallódott.
30
Schrödinger: What is Life? and Other
Scientific Essays, 115.l.
31 Pascal's Pensées, ford. W.
F. Trotter (New York: E. P. Dutton, 1958), #380.
32
Schrödinger: What is Life? and Other
Scientific Essays, 115.l.
* Az előadás a Pápai
Tudományos Akadémián hangzott el, a 2001. november 19. és 21. között
tartott konferencián. Első kiadás: Scripta Varia (Vatikánváros) 104
(2002): 56-72.l.
|